Gå til innhold

Hva skal jeg velge, 4-pucks sinter eller 6-pucks sinter?


///MoePower
 Share

Hva er kraftigst men samtidig mest brukbart i trafikken?  

13 stemmer

  1. 1. Hva er kraftigst men samtidig mest brukbart i trafikken?

    • 4-pucks sinter
      3
    • 6-pucks sinter
      10


Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Såvidt jeg har lest, så skal du trimme org 745 motoren din med org turbo?

Det klarer iallefall aldri i verden 800nm..

Jeg hadde omtrent samme motor, med kam lagd for mellomregister og høy NM, samt datasprut, grenrør, diger turbo osv osv i min forrige m535t.. Den hadde mellom 700-750nm..

Jeg hadde 4 puck + sterk trykkplate i den bilen, og den holdte ikke! Speccet til 700nm den clutchen..

Måtte inn med tre skivet Tilton clutch til 10500kr + maskinering av svinghjul og utløserlager for 2500kr...

Koster å væra kar sies det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps. Girkassa holder ikke lenge i gangen med slikt dreiemoment.. Tro meg, det er utprøvd av både meg og den nye eieren.. Har vel gått totalt 6-7 kasser på den bilen nå, av forskjellige typer..

skal du ha så mye nm i en M30, må du bygge om til tremek tko kasse til 20k+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ola: Hadde ikke du en amerikansk clutch som krb skaffet? Tenker på den som ikke holdt..

Har inntrykk av at Sachs 765 + 4-puck sinterlamell holder for de fleste.

Jepp det var en SPEC clutch som kai skaffet.. De oppga den til 700nm max..

Har kjørt med en 765 plate engang før på en kamerat`s bil, og den er nok sterkere enn spec ja.. den var BLY tung.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Standard engine/exhaust/fuel supply with chip upgrade and boost control modification

400 hp at 1.1 bar (maximum constant power)

2. Standard engine/fuel supply with chip/wastegate mod and 2.5"exhaust system

450 hp at 1.1 bar with Cartech Rising Rate Fuel Pressure Regulator. (Extra fuel injectors or may be needed for this power)

3. Standard engine with chip/wastegate mod + 2.5" exhaust system + Cartech Rising Rate Fuel Pressure Regulator + add-on fuel injectors

550 hp at 1.5 bar

4. As no3 but with steeper camshaft

600 hp at 1.5 bar

Stod også at motoren skulle være god for 675nm +++ alt etter hva man gjorde det til.

Jeg hadde planer om å lade i overkant av 1,5 bar når jeg er ferdig.

Men skal ikke se bortifra at turboen blir byttet mot en større etterhvert den og :wink:

Saken er bare den at jeg må spare til alt jeg skal foreta meg, så dermed tar ting ekstra lang tid og jeg må prioritere alt fra A til Å.

Kan ikke kjøpe alt på en gang.

Men grunnen til at jeg lager slike tråder som dette er at jeg funderer mye og fremdeles har mye å lære.

Så takk for alle innspill, enten de er negative eller positive :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Den dagen org turbo til 745 klarer mer enn 400-450 sier bare jeg.. Den er tom før 1.2bar på org topp/kam..

Regner med at ovenstående tekst er basert på turbo og grenrør skifte...

2: hverken getrag 260. 265 eller 280 tåler så mye moment som disse motorene klarer på lave turtall (3500rpm) ved hard trim.. Min spiste 3. gir drev på mellomregister under rent pådrag på asfalt med normale dekk..

Jeg vil anbefale å montere kvass kam, så en kommer seg opp i turtall.. Mer hk, mindre NM.. Eneste måte å spare drivverk på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De modifikasjonene der er modifikasjon/bytta av wastgate.

Faktisk tror jeg kun de regner wastegate-mod for å ha montert boostcontroller..

Den orginale turboen den har de.

De opplysningene der er fra de bremsa og testa en 745 en gang for å se hvor mye de tåler mer eller mindre orginal.

Og faktisk så kjører jeg 1,2 bar nå, og det tar den uten problemer, og turboen kommer temmelig kjappt når den først kommer.

En annen som nylig har ødelagt sin motor sa at turbotrykket hadde oversteget 1,5 bar (som måleren hans gikk til) da han skjærte motoren.

Og grunnen til at den plutselig fikk så høyt turbotrykk er at slangene til boostcontrolleren hans løsna.

Han kjørte orginal turbo og 3,2 litern som jeg har.

Og jeg skal si deg at hvis jeg vil ha flere bar ut av turboen enn det jeg har nå, så er ikke det noe problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist en 3,2 liter med orginal turbo kjører 1,2 bar uten problem fatter ikke jeg hva du har gjort. jeg har hadt endel slike motorer og har aldri hadt bra turtall og særlig over 1 bar jeg vertfall. men men er jo forskjellige meninger om alt her.. orginalturboen mister trykket tilig og var ikke no særlig synest jeg da men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De modifikasjonene der er modifikasjon/bytta av wastgate.

Faktisk tror jeg kun de regner wastegate-mod for å ha montert boostcontroller..

Den orginale turboen den har de.

De opplysningene der er fra de bremsa og testa en 745 en gang for å se hvor mye de tåler mer eller mindre orginal.

Og faktisk så kjører jeg 1,2 bar nå, og det tar den uten problemer, og turboen kommer temmelig kjappt når den først kommer.

En annen som nylig har ødelagt sin motor sa at turbotrykket hadde oversteget 1,5 bar (som måleren hans gikk til) da han skjærte motoren.

Og grunnen til at den plutselig fikk så høyt turbotrykk er at slangene til boostcontrolleren hans løsna.

Han kjørte orginal turbo og 3,2 litern som jeg har.

Og jeg skal si deg at hvis jeg vil ha flere bar ut av turboen enn det jeg har nå, så er ikke det noe problem!

Med fare for å virke høy på pæra, tar jeg sjangsen; (jeg blir nesten litt irritert...)

Jeg VET at det er umulig å hente mer enn 400-450hk av en orginal turbo på 745 3.2 og 3.5.. Har vært med å prøvd, til og med på en portet motor med portet overhalt org turbo og datasprut...

Jeg VET også at det er slutt på mulighetene for å øke trykk over 1.2bar (evnt max 1.4bar peak), med god effektivitet på denne turboen.. Baktrykket blir for høyt, tenningsbank next... Bai bai toppakning bl.a., og sky høy eksos temp.. ikke lenge til stempla brenner opp..

Jeg har bygd en grommere motor enn org 745 personlig, og har i tilegg hundrevis av timer med utforskning på M30 turbo.. Jeg skriver ikke noe jeg tror, jeg skriver ting jeg vet..!

Jeg prøver å trå litt stilt her, men jeg hater at folk skal prøve å skrive ting som om de vet noe om det, og ikke engang har et minste clue om det de skriver..

Bimmerlars: det at de cluchene ryker er neppe pga antall pucks.. Det er nok fjæret senter på de.. det holder sjelden på så sterke motorer..

Tilbake til topic: Skal du hente maks ut av org turbo, så holder det kanskje med kun en 4 pucks sinter uten fjær senter, men jeg vil anbefale en trykkplate i tilegg..

Det er ingen problemer å kjøre sinter med så stor motor.. Er noe helt annet med lav-volum med lite nm på bunnregister..

ps: husk å maskinere svinghjulet 100% flatt.. ingen unntak på dette, om en skal ha sinter clutchen til å holde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for at jeg er noen altviter for min del Ola.

Vet du har mye erfaring med disse motorene, men poenget er bare det at den ene sier en ting, den andre sier en ting, så er det vanskelig å avgjøre hva man skal tro på.

Og de opplysningene som jeg siterte litt lengre oppe, de er også fra folk som vet hva de driver med.

Skal følge rådet ditt om å maskinere svinghjulet flatt, det skal jeg.

Og jeg skal ha både trykkplate og lamell.

Men fortsatt finner jeg ikke svar på spørsmålet: 6-pucks eller 4-pucks.. Blir liksom ikke enig med meg selv hva jeg skal bruke.

Men det dere sier om fjæra senter på 6-pucks`en?

Det er kanskje derfor den er "snillere" enn 4-pucks? at den fjærer altså? (i tillegg til at kraften blir fordelt på en større flate såklart)

Ifølge avstemmingen og det jeg til nå i denne tråden har hørt, så er det 6-pucks som er flertallets favoritt, men nå er det plutselig snakk om at den er mindre holdbar enn 4-pucksen plutselig.. :?

Hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...