Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, er ny her, og lurer på følgende..

Kan jeg justere lysene på min 2000 modell 318i Touring (Xenon) selv?

Det hele begynte med at jeg fikk anmerkning på EU-kontroll for for høye lys, så jeg fikk autozentrum til å fikse lysene. Men, jeg er overbevist om at de nå er stilt for lavt! Når jeg kjører er den skarpe "xenon-linja" bare ca 10 meter foran bilen, og jeg lyser ikke opp skilt, reflekser eller noe som er mer enn 15 meter foran bilen. Kan jo ikke være riktig det? Trodde nærlys skulle lyse opp ca 35 meter eller noe slik?

Det samme gjelder forsåvidt fjernlysene også. Når de er på føler jeg at alt lyset "ligger samlet i veien" ca. 25 meter framme. Dette har gått ganske greit i sommer, men nå utover høsten har det blitt et stadig større problem for meg at jeg nesten ikke ser noe når jeg kjører i mørket med møtende trafikk osv..

Har vært hos Autozentrum igjen for å få de til å rette på det, men det ble jo akkurat samme resultatet. Derfor tenkte jeg kanskje jeg kunne få det til selv..?

All hjelp mottas med takk.

Posted

Sliter med det samme på min E46 Ci . Mine xenon lyser også berre ca 10 meter frem. Var på bmw og de sier dem står i grunninstillingen, så alt skal vere riktig. Men jeg ser fortsatt ikke en drit!

Posted

Det kan være den automatiske høydejusteringen, det skjedde på min E46 touring, det kom på rundt 1000kr hos stenshagen tror jeg det var. tror dette var på den ene xenon lampen, det kan jo være at den stiller på begge lampene for alt jeg vet :D

Posted

Hmm.. hvordan ser man om det er den? Lysene dupper litt i det jeg starter bilen, før de går opp igjen, og det er vel sånn det skal være..

Noen som vet hvordan man justerer? Må jeg ha ut hele lykta, eller er det en slags justeringsskrue?

Posted

Lyset skal ikke måles i meter, men i hvor mange % lyset heller mot bakken.

Hvis du parkerer foran en vegg og skrur av tenninga helt, deretterpå på igjen og skrur på lysene, så skal lysene "dippe" en gang før de står stille i riktig høyde. Hvis en av høydesensorene på hjulopphenget er ødelagt, så vil lysene stå konstant i laveste posisjon.