speedtouch Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 Når en bmw skal turbokonverteres må kompresjonen som kjent senkes, men hvordan vet man hvilket kompresjonsforhold man ønsker? og hvilke faktorer bestemmer dette kompresjonsforholdet? har en haug med teorier selv, men ønsker og høre hva andre mener Arild Aarebrot Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 sitat fra S3TR: Angående maskinering av stempel må du vite hvilken kompressjon du vil ha. For å finne ut hvor mye du skal ta av stempelet må du beregne volumet i forbrenningskammeret(FV). En forenklet formel for å finne ut dette: Orig.FV=((Slagvolum/Antall syl.)/(komp-1)) For vår motor bilr dette med 9,8 i komp: OFV=((2291/6)/(9,8-1))= 43,39 ccm Vi ønsker en kompressjon på 8,2:1: NFV=((2291/6)/(8,2-1))= 52,98 ccm Vi må med andre ord øke FV med 9,64 ccm (V=NFV-OFV) Heretter er det enkel geometri for å beregne hvor mye du må ta av stempelet for å oppnå dette volumet: V = pi x r x r x h => h = V/(pi x r x r) Våre stempel har en dome på midten og vi tar alt materialet i diameteren på denne. Dette gjør vi for å ikke ødelegge flammevandringen for mye. Squish sonene på stempelkanten bør få være i fred. D = 59.1 mm => r = 2,955cm h = 9,64 / (3.14 x 2,955 x 2,955) = 3,51mm Vi tar derfor 3.5 mm av stempelet i en diameter på 59.1 mm og vi har ca 5mm gods igjen på toppen av stempelet. (8,5-3,5=5,0) Håper dette kan hjelpe de som måtte stusse det er altså hvordan du regner ut hvor mye du skal dra av for ønsket komp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian329 Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 Hvilket kompforhold man ønsker må vurderes opp mot hvilke mål man har, hvilken turbo man skal bruke, kamspesifikasjoner, diverse komponenters flowkapasitet/karakteristikk herunder topp, grenrør, turbo, eksosanlegg, intercooler, gasspjeld og innsug. 8-8,5:1 fungerer ofte bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
speedtouch Skrevet November 24, 2006 Forfatter Share Skrevet November 24, 2006 okei, takker for info , mange faktorer som spiller inn skjønner jeg ,, noen som vet om internett sider med info om dette? eller står det i noen bøker av noe slag? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 står det meste her ang trimming og turbo.. bare og lese deg i hel.. http://www.powerpage.dk/tuning.aspx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå