Gå til innhold

Vann i olje E36


Lilla Coupe
 Share

Anbefalte innlegg

hehe, prøv å tapp av oljen å kjør fem seks mil da... :shock: Klart motoren kan ta skade av å kjøre med vann i oljen. Nok at en smørekanal til et vitalt lager blir tilstoppet det så går lageret etter fem min!Det jeg hadde gjort var å tappet av oljen, filter og fylt opp til maksmerket med en billigolje. Selfølgelig tørket ut av påfyllingslokket, kanskje tilogmed tatt av toppdekselet og gjort rent der.Da hadde jeg startet opp og tatt en liten kjøretur, for så å tappet av oljen igjen og byttet olje og filter en gang til. Da har man fått skyllt igjennom systemet. Så kan man se om det kommer igjen!!Sjekk om der minker kjøleveske. Men ingen skal komme å si at det motoren ikke slites mer av å kjøre med vann i oljen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, prøv å tapp av oljen å kjør fem seks mil da... :shock: Klart motoren kan ta skade av å kjøre med vann i oljen. Nok at en smørekanal til et vitalt lager blir tilstoppet det så går lageret etter fem min!Det jeg hadde gjort var å tappet av oljen, filter og fylt opp til maksmerket med en billigolje. Selfølgelig tørket ut av påfyllingslokket, kanskje tilogmed tatt av toppdekselet og gjort rent der.Da hadde jeg startet opp og tatt en liten kjøretur, for så å tappet av oljen igjen og byttet olje og filter en gang til. Da har man fått skyllt igjennom systemet. Så kan man se om det kommer igjen!!Sjekk om der minker kjøleveske. Men ingen skal komme å si at det motoren ikke slites mer av å kjøre med vann i oljen!!

Jeg skrev iallefall "enn den eventuelt har gjort" og jeg kan ikke forstå at det blir tryggere å kjøre med en nyere olje. Den tar jo "inn" like mye vann fordi?

Til trådstarter: Ta komp.test, sylinderlekkasjetest, mål CO i vannet. Da skal de vel iallefall klare å finne ut om det er noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, prøv å tapp av oljen å kjør fem seks mil da... :shock: Klart motoren kan ta skade av å kjøre med vann i oljen. Nok at en smørekanal til et vitalt lager blir tilstoppet det så går lageret etter fem min!Det jeg hadde gjort var å tappet av oljen, filter og fylt opp til maksmerket med en billigolje. Selfølgelig tørket ut av påfyllingslokket, kanskje tilogmed tatt av toppdekselet og gjort rent der.Da hadde jeg startet opp og tatt en liten kjøretur, for så å tappet av oljen igjen og byttet olje og filter en gang til. Da har man fått skyllt igjennom systemet. Så kan man se om det kommer igjen!!Sjekk om der minker kjøleveske. Men ingen skal komme å si at det motoren ikke slites mer av å kjøre med vann i oljen!!

Jeg skrev iallefall "enn den eventuelt har gjort" og jeg kan ikke forstå at det blir tryggere å kjøre med en nyere olje. Den tar jo "inn" like mye vann fordi?

Til trådstarter: Ta komp.test, sylinderlekkasjetest, mål CO i vannet. Da skal de vel iallefall klare å finne ut om det er noe galt.

Joda, du skrev det, men det jeg tenkte var at dersom det var bare kondens som gjør det, så er det bedre å skylle igjennom, og fylle ny olje.:)

Enig med overnevnte om fremgangsmåte ellers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I.o.m med at det har kommet nå som det har vært kaldt, mener jeg enda at det er stor sjangse for at det kommer bort ved en kjøretur der motor blir skikkelig varm. Når motoren ikke blir skikkelig varm, danner det seg kondens som gjør at det blir slik majones (vinner ikke å fordampe). Det skal visstnok skyldes utformingen på toppen.

Har hatt det på begge mine E36'er (henholdvis med motorene M52B20 og M52B25). Dette har vært et "problem" når det har vært småkjøring når det har vært kaldt ute. En lengre kjøretur og det har kommet bort i mitt tilfelle.

Skal ikke sitte å si det garantert, men tror dette er årsaken til deg også, såfremt du ikke har kjørt motor hardt før den har nådd skikkelig driftstemp. BMW's topper skal visstnok være litt følsomme for slikt.

Mister du vann da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Kjørte 4 mil og da var det ikke kommet hvitt skumm, men det var litt kondens under olje lokket.

Minket ikke noe på ekspansjons tanken.

Har akkurat hvert ute å sjekket dette, etter at motoren ble kald. 5 timer etter kjøre turen. Samme nivå som i morges når motoren var kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...