Gå til innhold

bytte lambdasonde selv?

krakil
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en E46 som nettopp har vært på verksted for sjekk av logg etter at den har oppført seg rart en stund. Fikk bedskjed om at det var en lambdasonde som var årsaken. Men de skulle ha 2100,- for ny sonde og ca 2000,- for jobben. Jeg er fattig student og lurte derfor på om dette er noe som greit kan byttes selv?

Ser de har en lambdasonde til bmw med 4 ledere på biltema til 398,- (52-951) Virker som den er helt ok?

Er dette noe man må være mekaniker for å fikse, eller burde jeg normalt klare det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på verkstedet og hentet bilen nå. Det er visst den fremre lambaen som viser feil. Er det noe forskjell på disse, kan jeg bruke den fra biltema da?

Symptomer: Når bilen er kald og så virker det som at bilen får altfor mye bensin. Den mister all motorkraft i bakker, og enkelte ganger får jeg tenningsbank. Gir jeg full gass oppfører bilen seg helt som normalt.

Etter det jeg har lest om lambdasonder så funker ikke de før de er varme og skal derfor ikke slå inn før be blir det. Men siden jeg kun har problemer så lenge bilen er kald vil jeg tro det er denne varmesensoren på lambdaen som er gåen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 4 ledninger på lambdaen så har den varming innlagt ja.

Dei uten står som regel rett etter maifoilen omtrent(eldre biler som regel).

Lambdaen styrer kun blandingsforholdet,så litt rart det med tenningsbank.

Har du for mager blanding kan det forekomme at forbrenninga skjer så sakte at den slår inn i innsuget(mest vanlig på forgasser-motorer).

Jaja..... skifte lambda er ingen kunst,berre spray godt med rustløser først da desse kan ha rusta litt(gjenger).

Men å bruke biltema sin på biler med 2 lambdaer kan være litt diffust kansje,ettersom desse to "samkjører" sine resultater på en måte og er avhengige å ha like raksjonsmønstre.

Correct me if i'm wrong :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider