Gå til innhold

bytte lambdasonde selv?

krakil
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en E46 som nettopp har vært på verksted for sjekk av logg etter at den har oppført seg rart en stund. Fikk bedskjed om at det var en lambdasonde som var årsaken. Men de skulle ha 2100,- for ny sonde og ca 2000,- for jobben. Jeg er fattig student og lurte derfor på om dette er noe som greit kan byttes selv?

Ser de har en lambdasonde til bmw med 4 ledere på biltema til 398,- (52-951) Virker som den er helt ok?

Er dette noe man må være mekaniker for å fikse, eller burde jeg normalt klare det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på verkstedet og hentet bilen nå. Det er visst den fremre lambaen som viser feil. Er det noe forskjell på disse, kan jeg bruke den fra biltema da?

Symptomer: Når bilen er kald og så virker det som at bilen får altfor mye bensin. Den mister all motorkraft i bakker, og enkelte ganger får jeg tenningsbank. Gir jeg full gass oppfører bilen seg helt som normalt.

Etter det jeg har lest om lambdasonder så funker ikke de før de er varme og skal derfor ikke slå inn før be blir det. Men siden jeg kun har problemer så lenge bilen er kald vil jeg tro det er denne varmesensoren på lambdaen som er gåen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 4 ledninger på lambdaen så har den varming innlagt ja.

Dei uten står som regel rett etter maifoilen omtrent(eldre biler som regel).

Lambdaen styrer kun blandingsforholdet,så litt rart det med tenningsbank.

Har du for mager blanding kan det forekomme at forbrenninga skjer så sakte at den slår inn i innsuget(mest vanlig på forgasser-motorer).

Jaja..... skifte lambda er ingen kunst,berre spray godt med rustløser først da desse kan ha rusta litt(gjenger).

Men å bruke biltema sin på biler med 2 lambdaer kan være litt diffust kansje,ettersom desse to "samkjører" sine resultater på en måte og er avhengige å ha like raksjonsmønstre.

Correct me if i'm wrong :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltemas funker bra for meg, 4 ledninger.

En annen ting er at det var et h....te å få sonden løs, måtte ta av fremre del av eksosanlegget. Den pipa fra biltema fungerte dårlig, ga seg med en gang.

Det skal være mulig å skifte sonden med anlegget på, men i praksis er det vanskelig/umulig :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips:

Jeg fikk også beskjed om lambdan var dårlig i forbindelse med avgasskontroll, men jeg fikk også høre at det kunne være tilstrekkelig å pusse av belegg som hadde lagt seg på den. Som sagt så gjort, og det gjorde susen på min bil. Det var heller ikke noe problem å skru den ut og inn, annet enn litt trangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...