Gå til innhold

Ulyd i motor, feil muligens funnet


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått ulyd motoren i min 320 (M52B20)

Lyden høres når motoren er kald og mellom 1000-2000rpm.

Det høres ut som en slags skranglelyd, og den kommer fra de to stedene merket I og II på bildet. Holder jeg på dekselet I kjennes det ut som noe slår mot dette dekselet. Vanos? Regkjede? Noe av det samme er det på II, kan det være noe galt med oljepumpa?

Noen som har noe tips hva dette kan komme av?

Redd dette kan bli smertefullt for lommeboka....

demokp9.th.jpg

Skrevet
Hvis det skrangler i forkant av motoren er det ganke sikkert regkjedet det kommer av. ville prøvd og bytte strammer først! =)

Ok, er evt. dette farlig å kjøre med? Eller bør jeg la den stå? Men skulle nesten tro det hadde noe med olja å gjøre ettersom det kun høres når motor er kald. Også har jeg jo tilsvarende ulyd fra oljefilter-"boksen".

Skrevet

husk at kjedestrammeren din er oljestyrt da.. antagelig derfor du kun hører det med en gang.. eller hører du det helt til du har arbeidstemperatur?

Skrevet

Høres en av lydene som dette?

th_P4140001.jpg

Dette var ulyd fra vanos på en M50B25.

Skrevet

Hadde du akkurat samme symptomer som det jeg beskriver? Min har gått 150K. Var i kontakt med verksmesteren hos BMW i Fredrikstad, men han hadde aldri hørt om dette tidligere... :?

Skrevet
Nei, det er ikke sånn lyden høres ut. Skal sjekke kjedestrammer.

Jeg tror jeg har samme problem som deg. Min skrangler ikke hele tiden, men noen ganger på tomgang og ved lett gasspådrag. I tillegg kan jeg framprovosere lyden ved å vri litt på rattet når bilen står rolig. Høres det kjent ut ?

Skrevet

Jeg får den ikke frem ved å vri på rattet.

Har fått en mekaniker til å høre på den nå, og han mente det kunne komme en svak tikkelyd fra VANOS, noe han mente på var normalt. Han mente også det kom ulyd fra reimstrammeren...

I tillegg når jeg skulle starte den idag tidlig, fikk jeg ikke startet den, men det hørtes ut som den gikk på en sylinder, så jeg kjinna den helt til den startet. Mekanikeren sa at dette skyldtes at de hydrauliske løfterne hang, slik at ventilene ikke tettet helt, slik at det igjen ikke ble kompresjon i sylinderne. Den gikk normalt på tomgang etterhvert, men så plutselig gikk den ujevt og stoppa. Når jeg starta den da gikk den helt fint og jevnt.

Noen som har vært borti dette tidligere? Det er nok olje, og olja er ikke gammel. Han mente det kunne skyldes tett veivhusventilasjon, og når vi dro ut peilepinnen "surkla" det....

Noen som har noe å bidra med her?? :?

Skrevet

Ingen som har noe mer å bidra med her? Hvis noen kan forklare meg hvor veivhusventilasjonen sitter på denne motoren (helst med bilde) hadde det vært veldig fint :)

Skrevet
Ingen som har noe mer å bidra med her? Hvis noen kan forklare meg hvor veivhusventilasjonen sitter på denne motoren (helst med bilde) hadde det vært veldig fint :)

Hvis du tar en titt i fremkant av motoren, mellom vanos og innsug, ser du en slange som kommer ut. dette er veivhusventilasjonen. Denne går til en ventil under innsuget. Ventilen skiller ut olje og oljedamp. oljedampen går opp, og inn i innsuget. Oljen renner ned, og inn på peilepinnen.

Skrevet

Ok, takk for tilbakemelding. Er denne ventilen elektrisk? Kan det hjelpe å gjøre den rein, eller er det vanlig å bytte den?

Var ute å lot den stå å gå på tomgang nå. Den går fint på tomgang når den er helt kald, men når den blir litt varmere begynner den å jage mellom 500 og 1000rpm før den til slutt stopper. Temp. måleren hadde da så vidt passert det blå feltet.

Kan dette ha med tett veivhusvent. å gjøre? Evt. andre feilårsaker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...