Morten1989 Skrevet Desember 10, 2006 Skrevet Desember 10, 2006 Heisann. Driver å ser på en BMW 320i E36 1991 mod. Den har gått 186000km, og ser strøken ut. Det eneste jeg stusser på, er at det er en tikkelyd i motoren enkelte ganger. Han som eier bilen sier at det ikke er noe farlig, og at det har vært slik hele tiden mens han har hatt den. Han som eier bilen sier selv at det er phuseren som er gåen. Det er den skåla som ligger oppå ventilen, som vippearmen trykker ned når ventilen åpner. Den skåla skal snurre hele tiden, men når den ikke gjør det, blir det tikkelyd. Så jeg lurer på om det er farlig? Dyrt og fikse? Og tilslutt, er det noe annet jeg må se etter når jeg skal se på bilen? mvh Morten
Odland318is Skrevet Desember 10, 2006 Skrevet Desember 10, 2006 Få bilen på bukk/grav å se etter rust under bilen, under dørene og under bagasjelokket. Utsatte steder de 2 siste der. Kompresjonstest slår heller aldri feil, sier litt om hvordan motoren er. Sikkert flere som har innspill om hva man skal se etter
marius paulsen Skrevet Desember 10, 2006 Skrevet Desember 10, 2006 Generella typfel på E36: Fläktkopplingen på E36 är av visko-typ kan med tiden råka ut för nedsatt funktionalitet. Symptomen är att temperaturmätaren går upp för högt under kö-körning eller vid höga temperaturer, med kokning som följd. Kokar motorn finns det risk för att toppen slår sig och blir skev eller i värsta fall spricker. Kontroll av fläktkopplingen görs enklast genom att man tar tag i fläktens vingar och känner efter om det glappar i fläktens centrum. Det ska även vara ett visst motstånd när man snurrar på fläkten för hand. Att byta fläktkoppling kostar ca 1200 kr. Hjulupphängningen är en vanlig felkälla på E36. Många exemplar körs hårt vilket har en negativ inverkan på livslängden på leder, stag och bussningar. När du är ute och provkör en bil, lyssna efter klonkande ljud från bilen, speciellt när du kör över ojämnheter. I vissa fall kan vibrationer uppstå i farter mellan 100-140 km/h som följd av att framvagnens bussningar är slitna. Ett annat fel som drabbar alla BMW ägare förr eller senare är slitna silentblock (tvärbalksbussningarna i bakvagnen). Det märks genom att det dunkar och slår bakifrån vid gaspådrag och gasuppsläpp. Bilens vägegenskaper blir försämrade och bilen får ett vingligt beteende på vägen. Byte av silentblocken kostar ca 2000 kr. Sänkning och styling är mycket vanligt på E36-bilar i Sverige. Är detta gjort på rätt sätt behöver det inte innebära några problem. Som köpare är det viktigt att kontrollera hur en eventuell sänkning är utförd, sänknings-sats eller kapade fjädrar? Det senare medför förändrad (försämrad) fram-/bak-vagnstrigonometri, vilket har en negativ inverkan på livslängden på leder, stag och bussningar. Lambdasonden kan ge upp vilket verkar drabba många 6 cylindriga E36 av äldre modell, symptomen visar sig i form av att motorn går oroligt på tomgång och/eller att motorn tvekar lite när man gasar på tomgång. En original lambdasond kostar 1750 kr, piratdel kostar ca 900 kr och uppåt. Kontrollera även avgasvärden från senaste besiktningen. Rost hittar man på så gott som alla begagnade bilar. BMW E36 är dessvärre inget undantag även om den står emot rosten relativt bra. Kolla efter rost på de vanliga ställena, dvs på dörrarnas undersidor och kanter, runt skärmar och skärmkanter och även på bagageluckan och motorhuvens framkant. Tanklocket är speciellt angripen, kontrollera om det finns rost kring och bakom tanklocket. Om bilen är importerad och av årsmodell 91-94, kontrollera under sidoblinkersen. Många importörer brydde sig inte om att rostskydda där. Alla svensksålda hade fabriksmonterade sidoblinkers, samt importerade E36:or av 95 års modell eller nyare. Bromsarna tar även mycket stryk speciellt om bilen har körts lite hårdare. Framför allt är det vanligt att framskivorna slits ner med tiden och blir tunna och/eller slår sig p.g.a. överhettning och blir skeva. Är skivorna skeva uppstår vibrationer i framvagnen när man bromsar med ett bestämt pedaltryck. Även en visuell kontroll av skivornas skick kan vara bra, rostiga skivor på bilar som körs flitigt kan betyda kärvande ok, vanligt förekommande på de bakre skivorna. Motorsvagare modeller har trumbromsar bak, vilket är mindre känsliga. Kontrollera även att handbromsen tar som den skall och framför allt att den tar på båda bakhjulen. Bakaxeln på vissa exemplar kan ge ifrån sig ett morrande ljud. Vilket är ett skönhetsfel som går att leva med, betyder sällan att bakaxeln måste repareras. Glapp i växellägen är vanligare på de motorstarkare modellerna då de oftast körs lite hårdare. Detta kontrolleras enklast genom att man petar in t.ex. 3:an och provar att vicka spaken åt sidan, det ska helst inte glappa mer än 1 cm åt vartdera håll. Vill man ha tillbaka gamla känslan får man byta underdelen av växelspaken, vilket kostar ca 1500 kr. Styrenheten till klimatanläggningen är en vanlig felkälla hos E36-modellen. Felet visar sig genom att displayen till klimatanläggningen slocknar och hela anläggningen slutar fungera. Problemet orsakas av att kontaktbrott uppkommer mellan styrenhetens komponenter efter ett par tusen mils körning. De finns de som har lyckats laga styrenheten genom lödning på speciellt utvalda ställen. En ny styrenhet kostar 2500 kr. Mätarfiffel är förmodligen det absolut vanligaste "typfelet" och är inte isolerat till importbilar. Enkelt att göra, inklusive förfalskade serviceböcker, svårare att kontrollera för köparen. Man kan bara rekommendera spekulanter att inte låsa sig så förtvivlat vid mätarställningen, en 25.000-milare behöver inte vara i sämre skick eller ha rullat längre än en bil med 15.000 på mätaren.
Morten1989 Skrevet Desember 11, 2006 Forfatter Skrevet Desember 11, 2006 Tusen takk for svar Alle servicer på bilen er fulgt, og den er understellsbehandla for rust hver høst i følge eieren
Morten1989 Skrevet Desember 12, 2006 Forfatter Skrevet Desember 12, 2006 Noen som vet noe om den tikkingen?
Mcgyver Skrevet Desember 12, 2006 Skrevet Desember 12, 2006 Hvorfor ikke låne med bilen til et verksted for å la en bilkyndig person se/høre på motoren? Hvis eier ikke går med på det, så ber du han ta en Naf test på bilen. Dette må som regel kjøper betale, men kan være en rimelig forsikring mot noe galt... Går han ikke med på dette, dropper du kjøpet!!
325-Lfc Skrevet Desember 12, 2006 Skrevet Desember 12, 2006 Er vel bare vanlig ventliktikking. Er nesten umulig og unngå dette på bmw rekkeseksere. Men om du hører at tikkingen er unormal høy kan det jo selvfølgelig være noe mer alvorlig..
Mcgyver Skrevet Desember 12, 2006 Skrevet Desember 12, 2006 Hvis det bare er vanlig ventiltikking, skal vel det ligge der med en konsatant lyd. Det var det iallefall på min gamle e-30 med sekser.... Er vel litt snodig når det kommer og går. Kommer det og går når motor er varm, eller ved kaldstart?
Morten1989 Skrevet Desember 12, 2006 Forfatter Skrevet Desember 12, 2006 Ok, så hvis det er vanelig ventitikking, er det ikke noe farlig? Eieren av bilen kunne gjerne være med å ta NAF test på bilen
Mcgyver Skrevet Desember 12, 2006 Skrevet Desember 12, 2006 Spørs vel litt hvor kraftig tikkingen er, men lett tikking er vanlig i eldre bmw seksere
Morten1989 Skrevet Desember 12, 2006 Forfatter Skrevet Desember 12, 2006 Ok, takker for svar Han sa at den tikka noen ganger bare. Men får vell se om det viser noe feil på NAF testen. Han skal forøverig ha 55000kr for den? Er det dyrt for en 1991 mod som har gått litt over 180000km?
Mcgyver Skrevet Desember 12, 2006 Skrevet Desember 12, 2006 Er vel ikke akkurat rimelig heller... Bilen skal isåfall være strøken, og godt utstyrt til den prisen Husk at det er kjøpers marked, og det er lov å prute på prisen...
Morten1989 Skrevet Desember 12, 2006 Forfatter Skrevet Desember 12, 2006 Det er sant. Hva burde jeg gi for bilen da? Er det lurt at NAF tar prisantydning på bilen ved NAF-test? Den er som sakt fulgt alle servicer, understellsbehandla hver høst, alufelger på sommer, effektanlegg, 2xel vinduer, soltak, sentralås mm.
2mMy Skrevet Desember 12, 2006 Skrevet Desember 12, 2006 hender det hjelper å bytte olje mot tikkinga!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå