Gå til innhold

Lav profil - gir det mer eller mindre krenging ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

bilen krenger vel ikke så jævli mye under normal kjøring da, må vel tenke på på bane etc...

Skrevet
ingen som har teip på felg da, hehe. Men jeg tror den ikke krenger mer mindre profil, men du kan holde høyere fart i svingen med mer grep og da vil den krenge mer enn om du har samme fart som med høy profil. Så tar man de mot hverandre og holder samme fart vil definitivt lavprofil være best.

læreren min sier at, 35 og 40profil på 17-19" osv bare et par runder med teip:P (med litt ironi vel og merke)

32097: er jo fjørene som hovedsaklig unngår krenging...

Skrevet

Men folkens.

Krengning er karroseriets bevegelse i forhold til en tenkt aksel, altså om vi renger bilen som en bil med stive aksler så er det altså karroseriets bevegelse i forhold til akslingen.

Vi har krengninshemmere ikke karroseribevegelseshemmere.

Et dekks kompresjon mot veien har ingen ting med krengning å gjøre.

Resultatet av krengning er veigrepet karroseritets bevegelsesfrihet og g-kraften som presser karroseriet ut.

Dekkets kompresjon kommer av den økte vekten som det blir belastet med, dette pga karroserietsbevegelse.

Altså Krengning er karroseriets bevegelse i forhold til en tenkt aksel, derfor har BMW Dynnamic Drive som skal stive opp stabstaget ved krengning dette for å hindre krengning, som vil føre til mer komfort, hadde målet vært å unngå dekkets kompresjon mot veien ville man måttet ha aktivt dekktrykk.

målet er ikke å ha det for null bevegelse i dekket ville ført til dårligere kjøreegenskaper, og ikke minst ustabile egenskaper ved at ting er som de er nå blir bilen mer forutsigbar og man får en jevnere og bredere slippgrense.

Dette merker man også godt ved overgang fra høy profil til lavere profil.

En stivere dekkside vil føre til at dekket har mer pressisjon men at slippgrensen blir bråere. Det paradoksale er at rally, formel, og touringbiler aldri har superlav profil, det er bare noen rånerne har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...