jeho Skrevet Desember 13, 2006 Share Skrevet Desember 13, 2006 hei.. er det noen som vet hvodan man får ut hattehylla for og få byttet demperene på E39. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mlello Skrevet Desember 14, 2006 Share Skrevet Desember 14, 2006 Du kan gå inn på www.bmwtips.com Der mener jeg du skal finne noe om det under tips & tricks. Du må ut med bakseteryggen og dekslene på C stolpen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet Desember 14, 2006 Share Skrevet Desember 14, 2006 Tenkte jeg skulle skrive en DIY til alle som skal gjennom dette da jeg nettopp har gjort det selv. Steenshagen tar rundt 6 lapper og andre steder mellom 5 og 7 tusen og dette er hvis du har delene selv! så her er det mye og spare: Du kommer langt med CRC, en vanlig gummihammer og et pipenøkkelsett av rimelig god kvalitet.Forann er lett 1. Jekk opp bilen. 2. Ta av hjulet. 3. Løsne stabstag og styrestag og bolten som holder demperen. PASS PÅ MERKINGEN NEDERST PÅ DEMPEREN! 4. Løsne demperen i motorrommet. 5. Bend alt ned og bøy ut, pass på skjermen din! 6. Dra, IKKE VRI, rett opp og ut. 5-56 eller liknende er en fordel før du begynner Bak er det litt mer knot for du må ut med hattehylle men det er ikke vanskeligere. 1. Ta ut sittedelen av baksetet (dra rett opp på begge sider). 2. Løsne bolten nederst i hvert hjørne av seteryggen. 3. Fjern alle nakkestøttene ved å dra hardt, rett opp. 4. Løsne c-stolpen fra begge klipsene øverst og fjern lyset. 5. Dra ut og vekk c-stolpen. 6. Skru ut de fire umbraco skruene som holder fast midtre nakkestøtte. 7. Løsne I FORKANT de to lufteslusene bakerst på hattehylla nærmest vindu og dra disse mot deg, nå skal hattehylla være løs så dra den rett mot deg. 8. To stjerneskruer på hver side holder høytalerene på plass, fjern disse og kobl fra høytalere. 9. Løft opp isoleringsmatta og fjern gummikoppen på hver side og der ser du tre 13mm bolter som holder demperen fast. Det tar ca. 10 min og fjerne hattehylla. 10. Jekk opp bilen. 11. Fjern hjulet. 12. Skru av bremsekaliperen, ikke nødvendig å skru av slangen. 13. Skru av bakre, øvre arm i festet nærmest deg. 14. Skru av stabstag. 15. Skru ut de tre boltene i hattehylla som holder demperen oppe. 16. Skru ut bolten som holder fast demperen. 16. Bruk en gummihammer og slå lett på demperen slik at den løsner fra festet, denne vil da løsne og fjæra vil med et snap forlenge demperen til max lengde, her er det krefter ute å går så vær forsiktig med hvor du har fingre. Demperen er nå fysisk fri fra bilen så det er bare og knote den ut en eller annen vei, jeg gjorde dette alene men jeg vil absolutt anbefale to og gjøre det slik at en kan presse ned navet mens en annen lirker ut demperen. SIKKERHET! Bruk bilens orginale jekk til å løfte bilen, husk å bruk hjulstøtte på det diagonale hjulet du jobber med. Når bilen er oppe og hjulet er av så bruk en, helst to støttebukker som du senker bilen såvidt nedpå slik at den står støtt, noen av boltene sitter noe inn i h..... så når du drar til, beveger bilen seg nok til å dette av jekken, derfor støttebukker. I tilegg til dette, anbefales en ekstra jekk av typen "garasjejekk" som du bruker til å avlaste hjulopphengets vekt, særlig ved av og på montering av stabstag og demper. Fjærklemmer er et must, disse må brukes fremme ved av og påmontering av demperen og selvsagt til bytte av selve fjæra, bak trenger du de kun til bytte av selve fjæra og ikke ved selve av og påmonteringen Håper dette var til hjelp BILDER: Her er demperen løsnet og fjernet foran Slik ser det ut bak før du begynner å løsne noe Her er øvre, bakre bærearm og stabstag løsnet Alt montert tilbake Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jeho Skrevet Desember 16, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 16, 2006 tusen takk dette hjelper nok.. får se til uka hvordan det går.. snakke med han jeg skal bytte for først.. takk igjen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå