Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg kjøpt meg nye senkefjærer. Ettersom de som sto på bilen fra før, ikke stemte med de i vognkortet. :?

Spm1: Er det vanskelig og bytte fjærer rundt om?

Spm2: Hvilke verktøy trenger jeg? Fjærklemmer!?

Tips og erfaringer, sleng det ut ;)

Bilen er en E30 320i Touring.

Skrevet

Hei. Har gjort dette selv på min 320 og det er ikke så vanskelig. Fjærklemmer er et must. Den enkleste fremgangsmåten er å ta ut fjærbeina i sin helhet. Tre muttere i toppen, de du ser fra motorrommet og to stk mot bærearmen og styrestaget i bunnen. De to sistnevnte er bærekuler og kan ha en tendens til å gå rundt når du prøver å løsne dem. De er koniske, så trikset er å tvinge dem lenger inn på festet med feks ei stor vannpumpetang. Når du har fått alt ut er det bare å stramme fjærklemmene (2stk per fjær) og skru opp støtdempermutteren. Monter senkefjærene, sett alt sammen igjen.Vær oppmerksom på at enkelte senkefjærer har opp og ned, da skal som regel skrifta på fjærene være rett vei når alt er montert på bilen.

Bak er det mye enklere, bare løft opp bilen og press bærearmen ned med feks et spett. Ta fjæra ut og erstatt den med ny. Du trenger ikke å løsne en eneste bolt.

Skrevet

mutteren i toppen går lettere av met luftverktøy.. pleier å løsne den først, før du jekker bilen opp.. skrur den nesten helt av..

• 1 month later...
Skrevet

Bak venstre side brukte jeg kanskje 30min bare på og FÅ ut fjæra. Klemte den sammen med fjærklemmer, og videre med BREKKJÆRN for og få den ut. hehe.. Bakstillinga kommer ikke lenger ned, regner med det er demperen som holder igjen? (fikk såklart ikke løsnet den, for den satt noe inni H. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...