Gå til innhold

diverse spm. angående turbo montering.

Anbefalte innlegg

Skrevet

har kjøpt turbo kitt til bilen min, uten bruksanvisning.. :? har derfor noen spørsmål..

spørsmål 1 :

dumpventil: er en stor "inngang" på den, og en liten "nippel". har forstått det slik at dumpen skal monteres etter ic`n før lmm?! hva skal denne "nippeln" kobles til?

spørsmål 2 :

på kompressorhuset på turboen er det også en nippel, hva skal denne kobles til?

DSC00194.jpg

spørsmål 3 :

på wastegaten sitter det 2 nippler, hva skal disse kobles til?

(nede i venstre hjørne på bildet)

4_G.jpg

spørsmål 4 :

så var det størrelsen på olje-tur/retur slanger til turboen. har 100 deler å velge mellom, men har kommet frem til at dette er det som passer best.(se bildet) kan dette stemme? er det vits at slangen som kommer med oljen er 3 ganger større enn retur slangen?? har jeg koblet feil?

DSC00201.jpg

spørsmål 5 :

hva gjør jeg med Lamdasondene?

ble mange spørsmål hær :lol: bilen er en e36 328 med m52b28.

Skrevet

tja..

som sagt her tidligere, den tjukke slangen skal på oljeretur (veldig viktig) så man ikke får noe mottrykk i oljen etter turbo'n.

det skal en slange mellom nippelen på kopmressorhuset og den ene nippelen på WG'n slik at den åpner på trykk..

fra nippelen på popoff'n skal det en slange inn til innsuget (en av de mange vaklumnipplene der) så den åpner på sug..

sånn ellers så ville jeg fått med meg en som har vært litt borti turbobygg før i byggingen.. så ikke noe skjærer seg, for da blir det fort dyrt :cry:

lykke til :D

Skrevet
tja..

som sagt her tidligere, den tjukke slangen skal på oljeretur (veldig viktig) så man ikke får noe mottrykk i oljen etter turbo'n.

det er jo egentlig ganske logisk når du sier det :P så da er det vel jeg som har koblet feil..

det skal en slange mellom nippelen på kopmressorhuset og den ene

nippelen på WG'n slik at den åpner på trykk..

nøye hvilken nippel på WG`n? hva med den andre nippeln på WG`n?

fra nippelen på popoff'n skal det en slange inn til innsuget (en av de mange vaklumnipplene der) så den åpner på sug..

kan jeg da koble meg inn på en vakumslangene som allerede går dit med et T-stykke?

sånn ellers så ville jeg fått med meg en som har vært litt borti turbobygg før i byggingen.. så ikke noe skjærer seg, for da blir det fort dyrt :cry:

lykke til :D

fått med meg noen som har gjort det før?? har jo bimmers.no :lol:

takker for hjelpen.

Skrevet

hmm.. blir ikke klok på dette med tur/retur til oljen :?

saken er som følger. bildet nedenfor viser turboen sett ovenfra. dær er oljekanalen 12x15mm. siden dette er øverst på turboen regner jeg med at det er hær oljen skal inn?!

turbo_1.jpg

bildet under hær viser turboen fra undersiden. hær er oljekanalen kun 8mm. å siden dette er på undersiden av turboen virker det for meg veldig logisk at det er hær oljen skal ut.. eller? en mulighet er jo selvfølgelig å dra olje slangene rundt turboen. men vil oljen renne i bunnpanna i oppåver-bakke? :lol: eller vil oljen flytte seg greit pga oljetrykket?

turbo_2.jpg

håper noen skjønner hva jeg mener å kan gi meg et svar på dette!! :D

Skrevet

ikke heng meg om jeg tar feil nå.. men skal ikke turbo'n sitte opp å lengst frem i motor rommet, i såfall så har du montert den feil vei, det minste hullet på turbo'n som er rundt er inn, det tykke firkantede er retur! dette blir riktig hvis du snur turbo'n din 180grader, å setter den opp..

Skrevet
ikke heng meg om jeg tar feil nå.. men skal ikke turbo'n sitte opp å lengst frem i motor rommet, i såfall så har du montert den feil vei, det minste hullet på turbo'n som er rundt er inn, det tykke firkantede er retur! dette blir riktig hvis du snur turbo'n din 180grader, å setter den opp..

har tenkt samme tanken. men så ikke helt for meg at det er plass til det`?! vil ikke dempertårnet komme i konflikt med turboen da`? men det er klart, gjør jeg det på denne måten blir det jo i allefall riktig med oljen til og fra turboen..

takker for tips :D

Skrevet

Kompressorhus og avgasshus kan vris i hvilken stilling du vil ha det i forhold til den midtre delen med opplagringa.

Men du må kanskje demontere litt å slipe vekk en styrestift.

Vet ikke om den er på din turbo,men de burde de vite der du har kjøpt delene.

Oljereturen er alltid det hullet som er størst.

Skrevet
Kompressorhus og avgasshus kan vris i hvilken stilling du vil ha det i forhold til den midtre delen med opplagringa.

Men du må kanskje demontere litt å slipe vekk en styrestift.

Vet ikke om den er på din turbo,men de burde de vite der du har kjøpt delene.

Oljereturen er alltid det hullet som er størst.

okey! da har man lært litt i dag også :)

Skrevet

Er nok beregnet for å sitte "ned mot asfalten" dette kit'et.

Hvordan har du tenkt å gjort det med olje-retur forresten (altså hvor tar du retur til motor)?

Skrevet

Er nok beregnet for å sitte "ned mot asfalten" dette kit'et.

Hvordan har du tenkt å gjort det med olje-retur forresten?

blir nok å lage hull i punnpanna over oljenivået, å sette inn en plugg av noe slag. burde gå greit siden vi har eget hydr.-verksted på jobben :D

har nå spurt a-dekk om hvordan vei turboen skal stå, så får vi avklart det en gang for alle.. forhåpentligvis..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...