Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har et bilde av veivhus ventilasjonen installert? Har aldri vært borti det før...

Skal det gå en slange fra veivhuset til tanken med et filter montert utenpå? Eller har jeg missforstått her?

Skrevet
Alle motorer har veivhusventilasjon orginalt. Den går fra toppdeklset eller bunnpannen til innsuget. Men ved trimming så ledes denne til en ekstern tank/beholder

Hva er fordelen med det, vet du det?

Hvis poenget er å få mye krefter ut av en bil, vet vi at temperaturen på innsugsluften spiller en vesetlig rolle. Ved å lede veivhus-ventilasjonen til en catch-tank, slipper en å få varm oljedamp inn i innsuget. Lurer forresten på hvor mye dette egentlig har å si for effekten på standard biler. Hadde vært atrig å testet. Preinsippet er utrolig enkelt, så en kan faktisk lage en catch-tank av en drikkeflaske på noen få minutter.

Skrevet

Er det noen ulemper med det eksterne systemet? Den oljedampen som kommer tilbake i innsuget orginalt, har det noe funskjon når det gjelder smøring feks? Tenkte kansje det er gunstig over tid at det kommer oljedamp i innsuget, liten dose, men dog. Bli jo litt to-takter prinsipp :?

Skrevet
Alle motorer har veivhusventilasjon orginalt. Den går fra toppdeklset eller bunnpannen til innsuget. Men ved trimming så ledes denne til en ekstern tank/beholder

Hva er fordelen med det, vet du det?

Oljedampen far veivhuset går inn i gasspjeldet og blir forbrent. Dette er selvsagt ikke bra for forbrenningen hvor det kun skal være luft og bensin, ved å føre oljedampen fra veivhuset i en egen tank, altså ikke inn i motoren igjen, vil man da bedre forbrenningen, noe som gir økt ytelse

Skrevet

Poenget med veivhusventilasjon i dag er å forbrenne uforbrent drivstoff bla.

Krav til utslipp bla-bla-bla :D

Det man vil oppnå er altså å redusere utslipp av skadelige gasser (Les: bensin/oljedamp) dette ved å føre dampen inn i innsug igjen,for å oppnå større grad av forbrenning.

Napper man av dette blir det som å kjøre uten kullkanister,eller med oljelekkasje. Ulovlig...

Finnes sikkert en måte å gjøre dette miljøvennlig osv uten å føre den tilbake, men skjønner ikke helt vitsen :D

Skrevet

Lovlig eller ikke er helt urelevant for meg :lol:

Men ok. På M20B25 motoren er der et ånderør fra bunndelen til innsuget. Dette er vel det? Bare ta vekk den montere på slange til tanken med 25mm filter på da? Tenkte og benytte meg av catchtanken til pure-pf.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...