Jump to content

Hvor mange liter kjøleveske på en E34?

Recommended Posts

Posted

Hei.

Fant ut at det er litt for lite vann\kjøleveske på bimmern her om dagen og tenkte at jeg likegodt kan bytte mens jeg er i gang, men lurer på hvor mange liter som går på? Er en 92 520ia 24v.

Takker for svar på forhånd.

Posted

Heisann.. Ikke vet jeg antall liter men rundt 11 ( :D ) kanskje på en sånn..

Jeg har skifta på en sånn engang og sier deg med engang at det var noe helvete å få lufta :angry:

Men løfta opp bilen en halvmeter i forkant med løftebukk så da ordnet det seg :)

Posted

et lite tips om du skal lufte..

kapp av bunnen på en 1,5l brusflaske og sett flasken oppned i påfyllings hullet. fyll godt opp i flasken. det hjelper deg å presse ut masse luft.

det ska visst funke veldig bra på 24v motorene.

men er som sagt et mareritt om man ikke vet nøyakti hva som må til

Posted

en prosedyre som har funket veldig bra for meg er å fylle på så mye som mulig uten å ha start på den, ha begge lufteskruene åpen (en på radioator og en på termostathus på m20 i alle fall) det kan være vanskelig å få gjennomstrømming av vann i varmeregisteret til varme apparatet så jeg tok av ene slangen som gikk inn til registeret og fyllte rett på der så mye som gikk.

deretter stenge lufteskruene, fylle helt opp i ekspansjonstanken på radiatoren og så starte og la den gå seg varm (følg nøye med, er det luft kan den gå for varm). når den er varm stopper du den og åpner en lufteskru. det vil da komme masse damp ut. gjenta det til luften er ute.. (når det kommer bare vann ut av lufteskruene)

husk å fylle etter i ekspansjonstanken men pass på at vannet du fyller på er godt og varmt, ellers bør du vente til motoren har kjølt seg godt ned igjen. plutselig kaldt vann i toppen er ikke bra.

kjenn etter om det kommer varmluft i varmeapparatet (husk at det kommer bare kaldluft i midten så kjenn oppe ved vinduet)

det er nok lurt å løfte bilen i front (jekk, bukker eller stille seg i en bakke)

du vil neppe få ut absolutt all luften så kjøre seg en kort tur med litt opp og nedover bakker for å "riste løs" luften. fyll så etter med vann om det trengs.

ble mye dette men tror det var alt.. dette har i alle fall funket for meg. på m20 motor.

Posted

et par enkle måter og sjekke etter lekasje er vel å bare kjenne rundt på slanger og koblinger om det er fukt. åsså kan du se etter vann i oljen (på peilestaven) tydelige grå/hvite prikker i oljen er hva du skal se etter.

• 3 weeks later...
Posted

Har ikke funnet noe lekkasjer nei, men finner vel det fort ut når jeg bytter i dag om det forsvinner noe. Men leste på http://www.bmwe34.net at du bare skal bruke "BMW coolant only" ellers så kan du skade radiator o.s.v. Stemmer det da? tenkte og bruke noe så enkelt som biltema sin :?

• 5 years later...
Posted

Jeg kjøpte rød kjølerveske til min på Biltema, E39 (99) 523. Fikk det anbefalt av bilmekaniker så skulle ikke tro det skulle ha noe å si!

Men holder på å skifte termostat på en E34 nå i kvell, men lurte på om dere har peiling på om den MÅ ha blå kjølerveske? Skal flushe den, men leste noe om at den røde kunne være skadelig for noen pakningen og noe?