Champ Posted December 21, 2006 Posted December 21, 2006 har en stund tenkt jeg skulle ta en lufting ved bruk av lufteskruen på radiatoren , satte bilen i en kraftig oppoverbakke på tomgang og åpna skruen , det bobla i 1 sekund så bobla deyt ikke mere, betyr dette at jeg har luft i systemet mitt? hva skal jeg i så fall gjøre? la den stå å lufte til boblene kommer eller fylel på noe , hva skal fylles på og hvor da feks ? jeg kan ikke bil og trenger litt hjelp her det var forresten oppoverbakke den skulle stå i og ikke nedoverbakke når ,man gjorde dette ?
viper Posted December 21, 2006 Posted December 21, 2006 få lufte skruen så høyt som mulig, rus motoren så den får litt turtall mens denne skruen er litt åpen la det renne ut mens det bobler og fyll på kjøleveske og vann hele tiden, når det slutter å boble er du ferdig, etter fyll kjøle veske til maks merke og kjør bilen en tur og sjekk at den ikke går seg varm:) tut å kjør:)
rams Posted December 21, 2006 Posted December 21, 2006 Det skal være tilstrekkelig å la bilen stå på flat mark! Sett i tenningen og sett strøm på pumpen som sirkulerer kjølevæska. Du vil kunne se at ekspansjonstanken tømmer seg og da er det bare å sørge for å etterfylle kjølevæske. Annlegget fyller væske og skyver denne fremover, som igjen presser evt. luft ut gjennom lufteskruen. Dette gjøres best når bilen er kald og ekspansjonstanken ettersees når bilen har blitt varm.
Platepratar Posted December 21, 2006 Posted December 21, 2006 Det skal være tilstrekkelig å la bilen stå på flat mark! Sett i tenningen og sett strøm på pumpen som sirkulerer kjølevæska. Du vil kunne se at ekspansjonstanken tømmer seg og da er det bare å sørge for å etterfylle kjølevæske. Annlegget fyller væske og skyver denne fremover, som igjen presser evt. luft ut gjennom lufteskruen. Dette gjøres best når bilen er kald og ekspansjonstanken ettersees når bilen har blitt varm. Godt gjort å sette strøm på den pumpa. På min så bare lot eg bilen stå å gå på tomgang til den var så varm at eg var sikker på at termostaten opna, med lufteskruen oppe og varmeapparatet på full guffe. Etterfyllte vann og kjøleveske i starten bare.
Champ Posted December 22, 2006 Author Posted December 22, 2006 skal man ha rent vann på radiator , må vel være litt kjøleveske der også eller ?
Dannis Posted December 22, 2006 Posted December 22, 2006 må selvfølgelig ha kjølevæske i. me mindre du vil ha ødelagt radiator eller værre.. de kjølevæske-konsentrat typene jeg har vært borti funker best når man blander 1/1.. alså feks 1 liter konsentrat og 1 liter vann. eller du kan gjøre det enkelt å kjøpe ferdigblandet
rams Posted December 22, 2006 Posted December 22, 2006 Godt gjort å sette strøm på den pumpa. Dersom du leser servicemanualer vil du kunne se at dette er anbefalt fremgangsmåte for lufting av kjølevæske (og dersom du åpner panseret på bilen din, vrir om nøkkelen to knepp, så vil du også høre en pumpe som går. Værre er det ikke...)
Dannis Posted December 22, 2006 Posted December 22, 2006 aldri hørt om det før. vet du hvor denne pumpa ligger?
Champ Posted December 22, 2006 Author Posted December 22, 2006 regner med at når du sier ekspansjonstanken så er det den plasttanken som sitter i motorrommet på toppen ? og når du sier sette strøm på pumpa så holder det med å skru på tenningen eller ? fylle etter med kjøleveske og la den gå til det ikke kommer mere luftbobler ut gjennom lufteskruen. tenkte jeg skulle gjøre dette i dag før jeg skal ut på langtur
Dannis Posted December 22, 2006 Posted December 22, 2006 ekspansjonstanken sitter vel gjerne på siden av radiatoren. nede i høyre hjørne på bilde...
Champ Posted December 22, 2006 Author Posted December 22, 2006 men....fyller man ikke rett på radiatoren da , er det ikke påfylling på den direkte eller må man fylle via ekspansjonstanken ? Hva er tanken oppe i venstre hjørne til ?
02 Touring Posted December 22, 2006 Posted December 22, 2006 Via exp.tank Bremseveske. Og nå undrer jeg på om du har åpnet panseret?
Champ Posted December 22, 2006 Author Posted December 22, 2006 jepp det har jeg men jeg husker ikke utenat , må nesten se hver gang
Dannis Posted December 22, 2006 Posted December 22, 2006 men hvorfor skal du lufte? er du plaget med at motortempraturen vandrer veldig eller at det ikke er varme i varmeapparatet? har jo ingen hensikt å lufte uten at det er et problem
Recommended Posts