Jump to content

Recommended Posts

Posted

har en stund tenkt jeg skulle ta en lufting ved bruk av lufteskruen på radiatoren , satte bilen i en kraftig oppoverbakke på tomgang og åpna skruen , det bobla i 1 sekund så bobla deyt ikke mere, betyr dette at jeg har luft i systemet mitt? hva skal jeg i så fall gjøre? la den stå å lufte til boblene kommer eller fylel på noe , hva skal fylles på og hvor da feks ?

jeg kan ikke bil og trenger litt hjelp her :-)

det var forresten oppoverbakke den skulle stå i og ikke nedoverbakke når ,man gjorde dette ?

  • Replies 41
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

få lufte skruen så høyt som mulig, rus motoren så den får litt turtall mens denne skruen er litt åpen la det renne ut mens det bobler og fyll på kjøleveske og vann hele tiden, når det slutter å boble er du ferdig, etter fyll kjøle veske til maks merke og kjør bilen en tur og sjekk at den ikke går seg varm:) tut å kjør:)

Posted

Det skal være tilstrekkelig å la bilen stå på flat mark! Sett i tenningen og sett strøm på pumpen som sirkulerer kjølevæska. Du vil kunne se at ekspansjonstanken tømmer seg og da er det bare å sørge for å etterfylle kjølevæske. Annlegget fyller væske og skyver denne fremover, som igjen presser evt. luft ut gjennom lufteskruen. Dette gjøres best når bilen er kald og ekspansjonstanken ettersees når bilen har blitt varm.

Posted
Det skal være tilstrekkelig å la bilen stå på flat mark! Sett i tenningen og sett strøm på pumpen som sirkulerer kjølevæska. Du vil kunne se at ekspansjonstanken tømmer seg og da er det bare å sørge for å etterfylle kjølevæske. Annlegget fyller væske og skyver denne fremover, som igjen presser evt. luft ut gjennom lufteskruen. Dette gjøres best når bilen er kald og ekspansjonstanken ettersees når bilen har blitt varm.

Godt gjort å sette strøm på den pumpa. :D

På min så bare lot eg bilen stå å gå på tomgang til den var så varm at eg var sikker på at termostaten opna, med lufteskruen oppe og varmeapparatet på full guffe. Etterfyllte vann og kjøleveske i starten bare.

Posted

må selvfølgelig ha kjølevæske i.

me mindre du vil ha ødelagt radiator eller værre..

de kjølevæske-konsentrat typene jeg har vært borti funker best når man blander 1/1.. alså feks 1 liter konsentrat og 1 liter vann.

eller du kan gjøre det enkelt å kjøpe ferdigblandet

Posted
Godt gjort å sette strøm på den pumpa. :D

Dersom du leser servicemanualer vil du kunne se at dette er anbefalt fremgangsmåte for lufting av kjølevæske (og dersom du åpner panseret på bilen din, vrir om nøkkelen to knepp, så vil du også høre en pumpe som går. Værre er det ikke...) :shock:

Posted

regner med at når du sier ekspansjonstanken så er det den plasttanken som sitter i motorrommet på toppen ?

og når du sier sette strøm på pumpa så holder det med å skru på tenningen eller ?

fylle etter med kjøleveske og la den gå til det ikke kommer mere luftbobler ut gjennom lufteskruen.

tenkte jeg skulle gjøre dette i dag før jeg skal ut på langtur

Posted

men....fyller man ikke rett på radiatoren da , er det ikke påfylling på den direkte eller må man fylle via ekspansjonstanken ?

Hva er tanken oppe i venstre hjørne til ?

Posted

men hvorfor skal du lufte? er du plaget med at motortempraturen vandrer veldig eller at det ikke er varme i varmeapparatet? har jo ingen hensikt å lufte uten at det er et problem

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...