Bead-lock Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 Har stadig spørsmål om dette! Så da tar vi oss tid til litt HOW TOO:... Viktig.... Du bør vurdere FØR en begynner.... -har jeg kunnskap/kompiser virkelig kunnskap til å gjøre dette? -har jeg utstyr/verktøy til å gjøre dette? -har jeg tålmodighet til å gjøre dette? -har jeg plass til å gjøre dette forsvarligt? Kan du si ja på ALT, så kan du begynne.....har en ikke allt tingene inne, så bør en ta turen innnom lakkern å spørre hva han skal ha for å gjøre jobben! Dyrt blir det unasett! Så da drar vi igang..... Vi tar for oss en E-36 Coupe, som VS Motor sin..... http://www.kimorjan.net/torstein/Forum/ ... c.php?t=37 - Vaske bilen godt! - Spyle inni skjermer og slikt også... - Fram med verktøyet og demonter ALT med en gang.... - Fangere bør demonteres hvis det er snakk om fargebytte eller større reparasjoner. - kanalskjørt,sidelister, speiler,skrapelister,blinklamper framme, hele lyktene bak, å en masse ting på bakluka, vippe opp BMW merkene... - Takluke.... - så kan en vaske bilen med silikonfjærner Så er det fram med 19mm tape... - Sikte å ta en karossdel av gangen... - Sikte fra begge vinkler etter småbulker, rust, riper og annet, sett en liten tapebit ved hver skade. Når det er gjort, kan en ta fram ett passende verktøy å slipe bort rust, eventuelt en punkt sandblåser... Som kan være: Denne liker jeg, lett å holde og lett å kontrolere! Finnes også mange "dingser" å sette på også! Båndsliper er også ett genialt verktøy... Enkel punktblåser! Ta ... del for del, Viktig, for da blir du ferdig, når du har tatt en nøye runde rundt bilen! Åsså har man liksom ikke GLEMT en flekk! Så fram med rondellen med 80/100 korning. Dette fordi en sliper ut overgangen fra grovslipa kant: Til utslipet kant, her med påsmurt og tørket rustomvandler: Så kliner en på tynt lag med Rustomvandleren til Whurt, Hvite melka som blir blå!... så skal den tørke ut tiden sin! Siden denne guffa ikke skal tilbake i beholderen sin, så tar man bare LITT i en kopp å pensler rett på...resten vasker jeg bare ut av koppen i vasken.... Man tar samme runden med å rette bulker.... fikser bulken, sliper med 80/100 Jada... detta bilde er fra en Golf ....som stod på jobben! Så er det klart til sparkling.... Å hold dere unna skiten på Biltema, hagmans og endel andre.... BRUK Whurt sin gule Combi-Let....Er en bra sparkel, etter hva jeg mener, etter å ha prøvd ALT! Bra pis, lett å forme og jobbe med...lett å slipe rett, og er nesten ikke porer i, som mye annet! Her er nå mitt... - God plate, som jeg prøver å holde rein,å slett så jeg slipper å få "striper" i sparkelen etter skit som er blandet i sparkelen. - bøtte med tynner og kost til å vaske av sparkel spadene. - å sparkelen... Div sparkel spader! Gummi sparkelen bruker man til plasser man vil ha buer og former.... Sparkle så pent som mulig, da får dere best resultat, å mye lettere å slipe etterpå. Lange gulv sparkler er fint på dører å slikt! Bruk ikke mye rondell, vis dere ikke er vant til det, bruk heller klosser med passende lengder...her en kort og en lang! Når alt er sparklet så godt en kan, så sliper man over med 240/320 på rondellen, dette for å få bort de fleste av de grove ripene! Man slip deretter med 600 vann, godt på utsiden av der en slipa med rondellen... Denne 3M kullstiften er fin til å ha på føre en sliper, så ser man hvor man har slipet, noen "sparer" med å bruke spraybox og annet, men det klabber og det har jeg vokst fra....ikke god økonomi å bytte masse slipepapir! Da er det å maskere flekkene, godt på utsiden, for en vil ikke ha tape kanter når en skal slipe fylleren... Legg gjerne ett tynt strøk med 2K syregrunning på de bare stålflekkene! Legg så 2-3 lag med 2K fyller.... På de flekkene man er litt usikker på om en fikk det helt slett eller har mura mye, er trikset å slipe med 240 på langkloss...., kommer en ned på sparkel eller annet, så legger men litt fyller til. Når alt er klart så kan de stødige slipe lett over de store flatene med 500 og rondell, etter det er det da fram med 800 , klossen og vann... å noen timers jobb! Klosser til vannsliping! Å husk....den lille er til for ark delt i 3 på den korteste siden, den store for ark delt i 2 på langsiden! Bruke pusseskinn for å tørke av skiten og vannet! Ta her også... del for del, slipe-tørke av... etter noen deler, så kan en titte tilbake å se om en har fått med alt eller fått noen helligdager! Når alt er klart, så skal bilen være helt tørket rein for vann og slipeguffe.... Her er det også fint å blåse kanter og sånt , så en får bort alt som er nedi sprekker og innimellom! Da skulle bilen være klar for å maskeres å puttes i lakkboxen! Dette er da ett grunnarbeid som IKKE er beregnet å ha noen som helst form for grunning på føre lakk! Kommentarer? Fyr løs.... Hvor lang tid dette burde ta, med litt smårust og småbulker?? 4-5 dager!
Eika Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 konge da slapp jeg og drite meg ut føre du lakker bimmern rosa
Sandersen Posted December 24, 2006 Posted December 24, 2006 Yeah den blir snærten skal du se fett med rosa bil da, vinterbilen min skal bli rosa den og, med signal/rød/grøn/gule felger og sota ruter og "attention whore" klister i ruta Men så kjekt! har jeg en oppskrift og følge ivertfall
Toro Posted December 24, 2006 Posted December 24, 2006 Genialt Alle som legger ut en DIY tråd burde fått en lite "gave" fra bimmers, så kunne vi kanskje fått fler sånne tråder. Snakker ikke om premier i prisklasse med xenonlys eller lignende, men kanskje ett lite bimmers.no klistremerke eller no Bare ett forslag..
Bimmerfanatic Posted December 24, 2006 Posted December 24, 2006 Finfin DIY! Liker utseendet til VS Motor's E36 utrolig godt! Oser kraft! Gratulerer!
Bead-lock Posted December 24, 2006 Author Posted December 24, 2006 Takker,takker... Har tatt masse bilder i dag, som skal puttes inn i teksten over for at den skal bli enda bedre! Men nå må HJULE nissen gjøre jobben sin, middag skal spises snart, å så blir det vel updates....utover.... Synes det er viktigt at folket lærer litt om hva,hvorfor, og hvordan.... Er desverre møkkalei alle unge og gamle som har MASSE ideer og forslag, som faktisk ikke henger på greip.... Finnes mange måter til å få ett bra resulat, men denne beskrivelsen er nogelunde sånn jeg pleier å gjøre for å få ett bra og holbart resultat! GOD HJUL da folkens!
Søreng Posted December 24, 2006 Posted December 24, 2006 kjempe fin DIY.. Kjempe bra forklaringer og at du ikke er noe urealistisk med tanke på hva en trenger av kunnskap og tid! Blir enda bedre med mer bilder!
Bimmerlars Posted December 26, 2006 Posted December 26, 2006 Denne må vel bli en prioritert tråd? Takk for bra DIY
Bead-lock Posted December 26, 2006 Author Posted December 26, 2006 Da er første innlegget oppgradert med masse bilder og mere tekst!
Frode H. Posted December 26, 2006 Posted December 26, 2006 Send en PM til Gunnar og spør om han kan legge den til under "Gjør det selv" Det gjelder for så vidt alle som lager en DIY-tråd. Dere må sende en PM til Gunnar og tips han om tråden.
Bead-lock Posted December 26, 2006 Author Posted December 26, 2006 Jeg kan legge en tråd der å jeg... Denne passer også her vel? siden her er folket å spør om hjelp til alt muligt!
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now