pocket Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 I dag kom altså jule"gaven" jeg ikke venta på Har vært ute i garagen å konstantert at en tennplugg har regel rett blitt blåst ut av blokka og revet med seg coilen. Det er jo forsåvidt greit nok, men problemet er at det ikke er igjen noen gjenger der man skrur inn pluggen! Hva gjør man med slikt? Går det ann feks å få det gjenget opp igjen, eller er det "slut åkt" for motoren min? Ække så flink på slik, så setter stor pris på svar og tips!
Quattrokiller Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 Shit! Hvordan har det skjedd?? Har du skiftet plugger på varm motor og virkelig dratt til?
Thunegutt Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 Går ann å gjenge opp me "heli-coil" men da må nok toppen av...
olejørgen Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 Nesten alle verksteder har et sett med helicoil (løse gjenger) som kan settes inn, plugg hullet blir gjenget opp overdimensjon og løsgjengene satt inn i dem. Kontakt et verksted for prisoverslag og om de har utstyret
Thunegutt Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 Toppen kan stå i bilen Sikker på det?? Kan ikke helt se for meg det verktøyet som brukt da??
pocket Posted December 23, 2006 Author Posted December 23, 2006 Ahhh..takker for svar! Blei litt letta her nå! Så for meg motorbytte å hele pakka nå. Ringer veksted så fort de åpner, blir vel noen dager til nå i jula Angående hvordan det skjedde, så vet jeg ikke helt hva som har skjedd. Kjørte motoren normalt varm før jeg ga den litt turtall, som vanlig. Så når jeg kjørte helt rolig opp en bakke så pluttselig ville den ikke trekke mer. Bare harka og hosta, som om den gikk på fem sylindre, som den jo gjorde. Klarte å kjøre hjem da, fordel med mange av dem Sjekka de andre tennpluggene nå istad, og de var kanskje en anelse for løse. Kan det ha vært en årsak? EDIT: Noen som vet sånn ca hva det koster å få gjenget opp igjen på verksted?
Thunegutt Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 Det høres mest fornuftigt ut det ja. Det er nok noen som ikke har skrudd de skikkelig fast...
pocket Posted December 23, 2006 Author Posted December 23, 2006 Å den personen vet vi ikke hvem er Men det er jo ca ett år siden jeg bytta dem da, har jo tross alt kjørt 20 000 med dem, uten at det har skjedd noe. Og det ironiske oppi det hele, er jo at jeg kjøpte nye plugger her om dagen, skulle bytte dem i jula
brannmester Posted December 24, 2006 Posted December 24, 2006 heisann. Hadde samme problem en gang (leeenge siden), da jeg hadde en fiat uno... men der mener jeg de gjenget opp på ny og satte i ett nytt stykke. Kostet ikke mange kronene den gangen, og ingenting måtte ut av bilen. Men er jo en stund siden og fiat motoren var ikke verdens mest kompliserte God jul Bimmersgodtfolk
pocket Posted December 24, 2006 Author Posted December 24, 2006 Takker for svar brannmester'n! Er vel bare et spørsmål om toppen må av eller ikke da. Tror egentlig den må det, og da er det jo ett spørsmål om man skal bytte den da.
oddis Posted December 24, 2006 Posted December 24, 2006 Oi. Dette er første tilfellet jeg har hørt om der pluggen har blåst/skytet seg ut Dette burde la seg fikse mtp på gjengene, men at toppen må av ville jeg nesten regna med, pga av umulig arbeidsvinkel til plugghull. M50 er jo 24v, som gjør toppen breiere. Det kan hende du slipper unna med å bare feste motoren i motorkran og heise den litt opp. Uansett, på 20 000km ville jeg skifta alle plugga. Hvis det viser seg at toppen burde/må byttes så ville jeg titta etter brukt topp i sverige, www.bildelsbasen.se. Eller så er det et par firmaer i England som støper nye topper for et par lapper.
brannmester Posted December 24, 2006 Posted December 24, 2006 Som det er nevnt ovenfor er helikoil meget mulig at kan brukes. brukte det på håndtaket til ene frigjøringsutstyret vårt, ødela en gjenge der.. var nesten ikke gods igjen,men jammen fiksa de det. og den jobber med 600 bar. Ikke satt meg så mye inn i plugger i det siste, lite med det på min lille pottebrenner.. (diesel).
pocket Posted December 24, 2006 Author Posted December 24, 2006 Ja du sier noe der oddis! Kjøpte bilen på 215 000 og da var "toppen og topppakkningen" vist nok bytta, pga varmkjøring. Nå har bilen rulla 240 000, og motoren er ganske så sliten generellt. Virker som om det er bra fart i den fortsatt, men bruker ganske mye vann og litt olje. Så da er spørsmålet hva jeg skal gjøre? Få gjenget oppigjen på den toppen jeg har nå? Bytte til en bytte topp? Eller bytte hele dritten, dvs en ny bytte motor? Hva ville dere gjort? Hadde jo på en måte planlagt motor bytte til utpå sommeren når det er litt varmere i været
Kjetil Sømme Posted December 27, 2006 Posted December 27, 2006 Stikk innom Alf Lie og hør på nyåret. Han er av den gamle skolen, som ikke bare bytter ut deler, men som også kan reparere hvis det er lønnsomt og mulig. Forøvrig kan Helicoil godt brukes, har selv brukt det på en M42 topp med meget imponerende resultat. Det var riktignok ikke et tennplugghull, men det satt godt fast i alu-toppen etterpå
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now