Gå til innhold

spørsmål angående BMW E-23

Stalin
 Share

Anbefalte innlegg

hey godt folkz :lol:

no er det snart min tid for og kjøpe meg BMW :twisted: har vært og sett flere BMW E34 og sant men har ikkje funnet noen som har imponert meg så veldig(bilen er rå, men de eg har sett på har vært scabby)

men så no så har eg fått sansen for BMW E-23 8) og då tenker eg mest på 745 (den med Turbo)

men eg har 0 peiling på E-23, og har noen spørsmål eg vill ha svar på før eg handler meg en :)

så her er mine avanserte spørsmål

-Passer setene/stolene fra E32 over i E23?

-er det Intercooler på E23 745?

-er et oljekjøler på E23 745?

-kas problemer er det 745 er kjent for?

-kas problemer er det E23 sjenerelt er plaget med?

-Passer de vanlige BMW felgene på (5 Bolt?) ?

-er det mye som må gjøre for og sette oppi en 5.0L V12 ( motorn som sitter i E32 750AI)

- kordan er disse beistene og forsikre? :lol:

håper no på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Nei, i utgangspunktet passer det ikke, men hvis du modifiserer festene på framsetene så går det fint. Har sett en DIY på internett om det, men finner den ikke igjen.

2: Ja!

3: Ja! I tillegg har radiatoren en integrert oljekjøler for olja på girkassa.

4: M106 har vell egentlig ingen spesielle utsatte problemer, bortsett fra at boltene som holder oljerøret i toppen har en tendens til å løsne, noe som kan forårsake topphavari. Men så lenge man sjekker dette hver gang man justerer ventilene, er det ikke noe problem.

5: Rust (!!) og elektriske feil. Det er stortsett det som tar livet av disse bilene.

6: 5x120 med ET22, så det er samme som E28, E34, E24 etc. etc.

7: Hva skal du med den hvis du får tak i en 745? Kan lett ta ut 400hk av disse motorene. I tillegg får du ikke godkjent det.

8: Jeg betaler den nette sum av 3200,- delkasko for min -84 modell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som du har litt peiling her :lol:

men så no at man fikk E23 med noe Bøffel skinn greier som så litt kult ut 8)

men vist eg ikkje for tak i en 745, er det vanskelig og sette en 745 motor i en annen e23 (f.eks 728/732)

er org girkassen noe bra? eller ville du anbefale en annen girkasse? har seff planer om og trimme bilen og piffe den litt opp :twisted:

ka ligger en 745 motor i bruktpris i grei stand?

og kas pris er det disse bøffel skin setene ligger på vanligvis(leste en annonse her inne der en skulle bare ha 3000kr for de!!!! er det vanlig pris eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså hvis du skal bygge om en 728/732 så må jo alt byttes over. Dette inkluderer da motor, gir, ledningsnett og alle andre deler som 728/732 mangler.

Når det gjelder original kassen (ZF4HP22EH / ZF4HP22 / ZF3HP??) så er denne meget bra. Den klarer momentet på disse bilene bra. Bilen min har nå rundt 640Nm, og den har ingen problemer med å temme det momentet. Det er MANGE i europa og USA som har bremset deres til 680Nm på original kasse, og de har ikke havarert over lengre tid.

Fra -84 kom kassa med tre elektroniske program (ZF4HP22EH kassa). Økonomi (E), Sport (S) og Manuell (3-2-1). Ellers kom kassa uten dette i -83 (ZF4HP22), mens før det kom den med 3-trinns automat (ZF3HP??), noe som ga litt lavere topphastighet.

Hvis du skal bygge om til manuell kan du bruke en vanlig OEM kasse (f.eks Getrag 262), men da må du passe på så du ikke river den i filler med momentet fra motoren.

Prisen på en M106 er rundt 5000-10000 (alt etter stand), men de er ikke så lett å oppdrive lenger. Følger du med på autopower.se kan det hende du kommer over noen.

Når det gjelder bøffelskinn er det bare begynne å lete! Jeg har lett i nesten et år og har endelig fått tak i et interiør i sort skinn med elektriske framseter. Prisen er det ikke noe å tenke på, for kommer du over et interiør er det bare å kjøpe det! Jeg ga £175 + frakt for mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var noen kjenninger av meg som sa at BMW løy litt veldig når det gjalt neon Motor'r :roll:

at 735 var på 3,2L og masse sant!

men er denne på 3,5l? eller 3,2?

At BMW lyver? Det blir vell opptil dem hva dem kaller modellene sine, men at de lyver på motorvolumet det har jeg aldri hørt om :) 735 er en M30B35 motor, dvs 3.5L. 745 er en 3.4L eller 3.2L m/ turbo (alt etter årsmodell) som lader 0.4bar originalt. Ganger du 3.2L med 1.4 får du 4,48, ergo 745 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men tror eg skal prøve og gå for den E23 og derretet kjøpe meg en 745 motor på 3,5L og girkasse og alt og bygge motorn opp med litt trim og snax :twisted:

så kommer senking

feite felger med en syk dim :twisted:

bøffel skinn 8)

Angel Eyes

og litt lett styling vist Bilen vill se litt mer råere ut :lol:

men er det noen her som vet kas stand bilen er i? med rust og sant?

går vell utifra at bilen har blitt litt skam kjørt, men tåler eg :) så lenge ikkje det har vært en 18åring som har hatt den på maks turtall hele tiden med dårlig olje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bygge om en M30B35 må du gå grovt til verks. Smidde stempler (komp forhold 8:1), underspyling og diverse små snacks må til i bunndelen.

Da kan du liksågodt kjøpe en M106 ferdig fordi motorstyring må du bytte uansett så vidt jeg vet.

Når det gjelder styling så skal disse bilene holdes originale mener jeg. BBS fangeren er jo fin og er også kanskje eneste stylingen det er til disse bilene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse fra Billisten:

BMW 745 IA TURBO. 252 hk,eu-ok,masse utstyr bl.a. klima,skinn,mye nytt bl.a. støtdempere,fjærer og mansjetter bak,4 nye alu.f. m/4 nye s.dekk,fint eksemplar i org.stand,gi gjerne bud. 1983-modell, kmstand 200.000. Prisant. kr 45.000.- Kontaktinfo : Arild Tangen, telefon 69319499 eller 91724559 (Østfold)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...