Stalin Skrevet Desember 25, 2006 Share Skrevet Desember 25, 2006 hey godt folkz no er det snart min tid for og kjøpe meg BMW har vært og sett flere BMW E34 og sant men har ikkje funnet noen som har imponert meg så veldig(bilen er rå, men de eg har sett på har vært scabby) men så no så har eg fått sansen for BMW E-23 og då tenker eg mest på 745 (den med Turbo) men eg har 0 peiling på E-23, og har noen spørsmål eg vill ha svar på før eg handler meg en så her er mine avanserte spørsmål -Passer setene/stolene fra E32 over i E23? -er det Intercooler på E23 745? -er et oljekjøler på E23 745? -kas problemer er det 745 er kjent for? -kas problemer er det E23 sjenerelt er plaget med? -Passer de vanlige BMW felgene på (5 Bolt?) ? -er det mye som må gjøre for og sette oppi en 5.0L V12 ( motorn som sitter i E32 750AI) - kordan er disse beistene og forsikre? håper no på svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Desember 25, 2006 Share Skrevet Desember 25, 2006 1: Nei, i utgangspunktet passer det ikke, men hvis du modifiserer festene på framsetene så går det fint. Har sett en DIY på internett om det, men finner den ikke igjen. 2: Ja! 3: Ja! I tillegg har radiatoren en integrert oljekjøler for olja på girkassa. 4: M106 har vell egentlig ingen spesielle utsatte problemer, bortsett fra at boltene som holder oljerøret i toppen har en tendens til å løsne, noe som kan forårsake topphavari. Men så lenge man sjekker dette hver gang man justerer ventilene, er det ikke noe problem. 5: Rust (!!) og elektriske feil. Det er stortsett det som tar livet av disse bilene. 6: 5x120 med ET22, så det er samme som E28, E34, E24 etc. etc. 7: Hva skal du med den hvis du får tak i en 745? Kan lett ta ut 400hk av disse motorene. I tillegg får du ikke godkjent det. 8: Jeg betaler den nette sum av 3200,- delkasko for min -84 modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stalin Skrevet Desember 25, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 25, 2006 ser ut som du har litt peiling her men så no at man fikk E23 med noe Bøffel skinn greier som så litt kult ut men vist eg ikkje for tak i en 745, er det vanskelig og sette en 745 motor i en annen e23 (f.eks 728/732) er org girkassen noe bra? eller ville du anbefale en annen girkasse? har seff planer om og trimme bilen og piffe den litt opp ka ligger en 745 motor i bruktpris i grei stand? og kas pris er det disse bøffel skin setene ligger på vanligvis(leste en annonse her inne der en skulle bare ha 3000kr for de!!!! er det vanlig pris eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Desember 25, 2006 Share Skrevet Desember 25, 2006 Altså hvis du skal bygge om en 728/732 så må jo alt byttes over. Dette inkluderer da motor, gir, ledningsnett og alle andre deler som 728/732 mangler. Når det gjelder original kassen (ZF4HP22EH / ZF4HP22 / ZF3HP??) så er denne meget bra. Den klarer momentet på disse bilene bra. Bilen min har nå rundt 640Nm, og den har ingen problemer med å temme det momentet. Det er MANGE i europa og USA som har bremset deres til 680Nm på original kasse, og de har ikke havarert over lengre tid. Fra -84 kom kassa med tre elektroniske program (ZF4HP22EH kassa). Økonomi (E), Sport (S) og Manuell (3-2-1). Ellers kom kassa uten dette i -83 (ZF4HP22), mens før det kom den med 3-trinns automat (ZF3HP??), noe som ga litt lavere topphastighet. Hvis du skal bygge om til manuell kan du bruke en vanlig OEM kasse (f.eks Getrag 262), men da må du passe på så du ikke river den i filler med momentet fra motoren. Prisen på en M106 er rundt 5000-10000 (alt etter stand), men de er ikke så lett å oppdrive lenger. Følger du med på autopower.se kan det hende du kommer over noen. Når det gjelder bøffelskinn er det bare begynne å lete! Jeg har lett i nesten et år og har endelig fått tak i et interiør i sort skinn med elektriske framseter. Prisen er det ikke noe å tenke på, for kommer du over et interiør er det bare å kjøpe det! Jeg ga £175 + frakt for mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stalin Skrevet Desember 25, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 25, 2006 er denne eg sikler mest på då http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1323889 men er det en 745? står bare at det er en 7-serie på anonsen han kunne no delt ut litt mer Info om bilen men går vell utifra at det er noen som er kjent med denne bilen her på Forumet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Desember 25, 2006 Share Skrevet Desember 25, 2006 Dette er Dralle sin gamle! Så vidt jeg husker er dette en 1980 735i. Pr. dags dato er det ingen 745i til salgs i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stalin Skrevet Desember 25, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 25, 2006 var noen kjenninger av meg som sa at BMW løy litt veldig når det gjalt neon Motor'r at 735 var på 3,2L og masse sant! men er denne på 3,5l? eller 3,2? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Desember 25, 2006 Share Skrevet Desember 25, 2006 var noen kjenninger av meg som sa at BMW løy litt veldig når det gjalt neon Motor'r at 735 var på 3,2L og masse sant! men er denne på 3,5l? eller 3,2? At BMW lyver? Det blir vell opptil dem hva dem kaller modellene sine, men at de lyver på motorvolumet det har jeg aldri hørt om 735 er en M30B35 motor, dvs 3.5L. 745 er en 3.4L eller 3.2L m/ turbo (alt etter årsmodell) som lader 0.4bar originalt. Ganger du 3.2L med 1.4 får du 4,48, ergo 745 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
? Skrevet Desember 25, 2006 Share Skrevet Desember 25, 2006 litt offtopic, men våres vw transporter med 1,6l td, lader o,3 ellerno. og da blir det 1,6+1,3=2,9liters motor da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Desember 25, 2006 Share Skrevet Desember 25, 2006 Det er feil. Grunnen til at de kaller det 745 er fordi den teoretiske motorvolumet ved N/A blir 4.5L, men siden overtrykket av luft er på 0.4bar vil motorvolumet fysisk være 3.2L. PS! Du skal ikke summere men multiplisere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stalin Skrevet Desember 25, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 25, 2006 ok, men tror eg skal prøve og gå for den E23 og derretet kjøpe meg en 745 motor på 3,5L og girkasse og alt og bygge motorn opp med litt trim og snax så kommer senking feite felger med en syk dim bøffel skinn Angel Eyes og litt lett styling vist Bilen vill se litt mer råere ut men er det noen her som vet kas stand bilen er i? med rust og sant? går vell utifra at bilen har blitt litt skam kjørt, men tåler eg så lenge ikkje det har vært en 18åring som har hatt den på maks turtall hele tiden med dårlig olje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stalin Skrevet Desember 26, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 26, 2006 men er det noen her som vet ka som må gjøre for og bygge en 735motor om til en 745motor, no tenker eg kun motorn og er det mulig og få det godsjent? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stalin Skrevet Desember 26, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 26, 2006 men er det noen her som vet ka som må gjøre for og bygge en 735motor om til en 745motor, no tenker eg kun motorn og er det mulig og få det godsjent? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Desember 26, 2006 Share Skrevet Desember 26, 2006 Hvis du skal bygge om en M30B35 må du gå grovt til verks. Smidde stempler (komp forhold 8:1), underspyling og diverse små snacks må til i bunndelen. Da kan du liksågodt kjøpe en M106 ferdig fordi motorstyring må du bytte uansett så vidt jeg vet. Når det gjelder styling så skal disse bilene holdes originale mener jeg. BBS fangeren er jo fin og er også kanskje eneste stylingen det er til disse bilene.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
integrale8v / ELS Tuning Skrevet Desember 26, 2006 Share Skrevet Desember 26, 2006 Annonse fra Billisten: BMW 745 IA TURBO. 252 hk,eu-ok,masse utstyr bl.a. klima,skinn,mye nytt bl.a. støtdempere,fjærer og mansjetter bak,4 nye alu.f. m/4 nye s.dekk,fint eksemplar i org.stand,gi gjerne bud. 1983-modell, kmstand 200.000. Prisant. kr 45.000.- Kontaktinfo : Arild Tangen, telefon 69319499 eller 91724559 (Østfold) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå