Gå til innhold

E39 523 tiptronic - slurer på gir

spitz
 Share

Anbefalte innlegg

Har en relativt nyinnkjøpt '97 523i med tiptronic (Eller hva det nå heter på BMW-språket :? ), og det virker som om den slurer på girene. Om jeg gir ørlite gass spretter turtallet gjerne opp 1.500-2.000 o/min, uten at bilen drar noe særlig fremover.

Når det er sagt - det er ikke så mye at det er noen problemer med å starte, kjøre igang eller gire. Bilen er helt fin å kjøre, bortsett fra at det som sagt virker som om den drar unødvendig langt opp på turtall, hvilket får meg til å tro at noe ikke er som det skal.

La forresten merke til det for første gang i går, så har ikke fått sjans til å se på det overhodet enda. Tenkte oljepeiling og bil på bukk i løpet av morgendagen for å se hva jeg kan finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvor langt har bilen gått? Kan være for lite olje i automatkassen og muligens dårlig olje. Olja skal være klar å fin, ikke grumsete og lukte brent :wink:

Den har ikke gått mer enn 155k. Jeg får vel bare peile og sjekke olja på kassa, og lete etter eventuelle lekkasjer... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette KAN være et olje-relatert problem ja. Et oljeskift av den såkalte "liftime-oljen" fra Bmw kan løse lignende problemer. Noe som forresten er godt diskutert i en annen tråd her på forumet for en tid tilbake.

link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Har vært frem og tilbake med diverse BMW-verksteder, og alle sier det samme: "Denne girkassen skal det IKKE byttes olje på!". Alf Lie på Furuset kunne bytte olje, men tok ikke noe ansvar hvis det gikk galt etterpå. AutoZentrum kunne bytte olje, men anbefalte det ikke.

Til slutt ringte jeg Ole Ringstad, som sa at ALLE girkasser SKAL ha ny olje regelmessig, og, som jeg også mener - there is no such thing as lifetime-olje...

Til spesielt interesserte kan jeg jo nevne at AutoZentrum tar 3.500 for oljeskift på girkassa, men at de kun bytter halvparten av olja der (ikke inkl. converter). Furubakken Bilverksted tar 2.325 for samme jobben.

Etter det jeg har hørt av kyndige folk burde man ved oljeskift på automatkasser også få tømt converteren, ved å kjøre girkassa i noen sekunder mens oljeretur fra converter er løs, slik at olja får rent ut derfra. Denne operasjonen gjentas et par ganger, mens man fyller på ny olje mellom hver gang. Dermed får man tømt converter og fylt på de ti literne kasse + converter skal ha, og ikke bare de fem literne man får på om man løsner pluggen, lar det renne og fyller på når det har slutta å renne.

(Edit: Det er denne metoden en rekke verksteder benytter seg av når de bytter automatolje - men dette gjør de ikke hos BMW.)

Jeg kommer til å teste denne operasjonen i kveld (med kyndig hjelp underveis...) og oppdaterer selvfølgelig denne tråden når jeg vet hva resultatet blir. Forhåpentligvis blir kassa mi frisk igjen, og jeg slipper et havari... Den som intet våger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som at oljeskift på automatkassa er et spennende tema. Råder en hel del tvil og usikkerhet her. Bmw selv liker det tydeligvis ikke, de til og med fraråder det. Mens andre sier at man MÅ gjøre det...

Hva er det egentlig som kan få gått galt ved et oljeskift da? Trodde det bare var godt for kassa jeg, men mulig jeg er helt på jordet her... Må jo være noe siden Bmw selv fraråder dette og ikke vil ta ansvar for hvis det "går galt etterpå"? :?

Dessuten synes jeg det var godt betalt for oljeskiftet, 3.500,- var ikke snaut! Mener jeg leste i den andre tråden om dette temaet at dette kostet 1.500,-. Men siden du nå nettopp har innhentet priser, går jeg utifra at det er de som gjelder.

Ser fremt til å høre hvordan denne saken utvikler seg for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som at oljeskift på automatkassa er et spennende tema. Råder en hel del tvil og usikkerhet her. Bmw selv liker det tydeligvis ikke, de til og med fraråder det. Mens andre sier at man MÅ gjøre det...

Hva er det egentlig som kan få gått galt ved et oljeskift da? Trodde det bare var godt for kassa jeg, men mulig jeg er helt på jordet her... Må jo være noe siden Bmw selv fraråder dette og ikke vil ta ansvar for hvis det "går galt etterpå"? :?

Dessuten synes jeg det var godt betalt for oljeskiftet, 3.500,- var ikke snaut! Mener jeg leste i den andre tråden om dette temaet at dette kostet 1.500,-. Men siden du nå nettopp har innhentet priser, går jeg utifra at det er de som gjelder.

Ser fremt til å høre hvordan denne saken utvikler seg for deg!

Jeg er nå ved et punkt hvor jeg føler at jeg har lite å tape. Følger jeg BMWs anbefalinger er jeg redd for at kassa kan komme til å rase, så det er like greit å prøve et oljeskift og se hva som skjer - oljeskift er uansett ingen heksekunst, og så lenge jeg har kyndig hjelp fra en kompis som har vært mekaniker både på BMW-verksted og andre merkeverksteder føler jeg at han vet hva han driver med. Kassa har nå gått 155.000 kilometer, og Ole Ringstad mente olja på kassa burde byttes hver 50-60.000.

Når Ringstad i tillegg sier at dette MÅ gjøres, lifetime-olje eller ikke, er jeg ikke så veldig redd for at noe kan gå galt, da jeg anser Ole Ringstad som en av Norges fremste når det kommer til automatkasser.

Og jepp, de to prisene jeg nevnte her i tråden er hentet inn i dag tidlig, så de er nok kurante, skulle man tro. Alf Lie på Furuset fikk jeg ingen pris av, da han i utgangspunktet ikke ville påta seg jobben. (Men kunne gjøre det hvis jeg absolutt insisterte, forutsatt at han fikk frasi seg alle former for garanti om noe skulle ryke...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger på en liten kommentar her:

Bytt olje!

Du er uansett overlatt til deg selv enten du gjør det ene eller det andre og girkassen ryker.

Jeg bytter nå lifetime-oljen annenhver gang samtidig med motorolje og jeg har ingen problemer med noenting. Skifter du oljen hos BMW og de bruker olje etter din girkasses spesifikasjoner skal du få den samme oljen som satt på bilen fra fabrikk (men ny og frisk selvfølgelig). Det er en hel haug av spesifikasjoner på giroljer og siden dette tilsynelatende er så sårt tema for BMW har jeg valgt å utføre oljeskiftene hos dem med deres oljer iht deres spesifikasjoner, - og med kvittering på utført oljeskift selvfølgelig.

Hvis du leser igjennom linken som Dr.Cool refererer til om automatkasse ser du at jeg er blant dem som har vært igjennom girkasseras på BMW før, og jeg kom ingen vei med verken garantier eller ansvarsdeling ovenfor BMW-systemet. De sto like hardt på at oljen ikke skulle byttes siden det er sagt fra BMW AG at denne oljen er lifetime…

Girkassen på gamlebilen min ble bygget opp igjen hos ATS på Vormsund, og de mener også (i likhet med Ringstad som du forteller om) at det ikke er noen oljer som i realiteten er lifetime-olje uansett hvor bra og gode de er.

Så igjen; Bytt olje, - men pass på at oljen du bytter til har de samme spesifikasjonene fra BMW.

(Girsystemet heter forresten Steptronic)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ ... ] Det er en hel haug av spesifikasjoner på giroljer og siden dette tilsynelatende er så sårt tema for BMW har jeg valgt å utføre oljeskiftene hos dem med deres oljer iht deres spesifikasjoner, [ ... ]

Så igjen; Bytt olje, - men pass på at oljen du bytter til har de samme spesifikasjonene fra BMW.

Jepp, bytter selvfølgelig med original og korrekt BMW-olje.

(Girsystemet heter forresten Steptronic)

Jepp, har fått styr på det nå - omsider 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter nå lifetime-oljen annenhver gang samtidig med motorolje og jeg har ingen problemer med noenting. Skifter du oljen hos BMW og de bruker olje etter din girkasses spesifikasjoner skal du få den samme oljen som satt på bilen fra fabrikk (men ny og frisk selvfølgelig). Det er en hel haug av spesifikasjoner på giroljer og siden dette tilsynelatende er så sårt tema for BMW har jeg valgt å utføre oljeskiftene hos dem med deres oljer iht deres spesifikasjoner, - og med kvittering på utført oljeskift selvfølgelig.

Da lurer jeg på: Hva betaler du Andreas1 for ett oljeskift på kassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...