spitz Skrevet Januar 16, 2007 Forfatter Skrevet Januar 16, 2007 Olja på girkassa er nå (nesten) byttet, klarte selvfølgelig å sparke til et par kanner i kampens hete, så mangler en liter eller halvannen for å fylle helt opp... Uansett - det var helt klart på tide å bytte olja! Min bil har gått rett over 156.000 km, og olja bar preg av å være mer enn overmoden for å bli pensjonert... Som sagt er ikke oljebyttet helt i mål, kommer ikke i mål før i morgen (da det er mer olje å få tak i) så kommer tilbake med oppdatering når jeg har fått kjørt noen mil og kjent på hvordan bilen oppfører seg.
Andreas1 Skrevet Januar 16, 2007 Skrevet Januar 16, 2007 Da lurer jeg på: Hva betaler du Andreas1 for ett oljeskift på kassa? På siste fakturaen er oljeskift girkasse spesifisert til 1188,24 + mva = 1485,30 Utført siste gang i september 2006. Varenummeret på min kvittering er 83220403248. Om dette er et fullverdig varenummer på oljen til min girkasse eller internkode for noe annet girrelatert kan jeg ikke svare på, men det står koden og teksten "Autvxl olja". Så gjennom kvitteringer nå og kom på at jeg så langt faktisk har byttet hver gang samtidig med motorolje med unntak av det aller første oljeskiftet. Olja på girkassa er nå (nesten) byttet, klarte selvfølgelig å sparke til et par kanner i kampens hete, så mangler en liter eller halvannen for å fylle helt opp... Uansett - det var helt klart på tide å bytte olja! Min bil har gått rett over 156.000 km, og olja bar preg av å være mer enn overmoden for å bli pensjonert... Som sagt er ikke oljebyttet helt i mål, kommer ikke i mål før i morgen (da det er mer olje å få tak i) så kommer tilbake med oppdatering når jeg har fått kjørt noen mil og kjent på hvordan bilen oppfører seg. Kan hende det tar litt tid før du får full effekt av oljeskiftet , men du bør alikevel merke det ganske snart. Vil også tro det kan være en fordel for deg å bytte en gang til om en liten stund slik at du får ut resten av den "oppbrukte" oljen. Får håpe det ordner seg for deg etter oljeskiftet. .
spitz Skrevet Januar 17, 2007 Forfatter Skrevet Januar 17, 2007 Kan hende det tar litt tid før du får full effekt av oljeskiftet , men du bør alikevel merke det ganske snart. Vil også tro det kan være en fordel for deg å bytte en gang til om en liten stund slik at du får ut resten av den "oppbrukte" oljen. Får håpe det ordner seg for deg etter oljeskiftet. . Jepp, det blir nok bytting om ikke så altfor lenge, men jeg har langt på vei byttet all olje i både girkasse og converter, ved hjelp av fremgangsmåten jeg beskrev tidligere i tråden. Det oljeskiftet du får utført på verkstedet er kun å tappe ut olja med tappepluggen, løsne bunnpanne og tømme den, sette inn ny pakning og filter og fylle opp olja igjen. Dette er nesten fire liter, og kassa med converter rommer 10,6 hvis jeg ikke husker feil. Jeg har nå fylt på ni liter og får på halvannen liter til i dag...
TJ Skrevet Januar 17, 2007 Skrevet Januar 17, 2007 Til spesielt interesserte kan jeg jo nevne at AutoZentrum tar 3.500 for oljeskift på girkassa, men at de kun bytter halvparten av olja der (ikke inkl. converter). Furubakken Bilverksted tar 2.325 for samme jobben. På siste fakturaen er oljeskift girkasse spesifisert til 1188,24 + mva= 1485,30 Utført siste gang i september 2006. Her synes jeg prisene spriket veldig... Hvor var det du fikk den prisen, Andreas1?
Andreas1 Skrevet Januar 17, 2007 Skrevet Januar 17, 2007 Her synes jeg prisene spriket veldig... Hvor var det du fikk den prisen, Andreas1? Stenshagen AS
spitz Skrevet Januar 17, 2007 Forfatter Skrevet Januar 17, 2007 Fikk bilen ned fra bukken igjen i ettermiddag, og har fått kjørt noen kilometer. Det føles definitivt som om den girer noe mykere og ikke slurer fullt så mye som den gjorde før oljeskiftet, men jeg har ikke kjørt langt nok til å merke noen vesentlig forbedring enda, så det kan være innbilning også Holder tråden oppdatert når jeg har fått lagt ned noen hundre kilometer og det forhåpentligvis vises mer tydelig (enten det eller ras...) Kommer også til å skru opp kassa igjen i neste uke engang og se om alt er som det skal. I tillegg kjører jeg nok et nytt oljeskift om ikke så altfor mange kilometerne for å få ut siste rest av gammel olje, selv om jeg faktisk fikk fylt på ti liter på kassa (som visstnok skal romme 10.6 liter...)
TJ Skrevet Januar 18, 2007 Skrevet Januar 18, 2007 Høres bra ut! Ser frem til å høre hvordan det har gått etter noen flere km og et oljeskift til. Hold oss oppdatert!
Deep Dish Skrevet Januar 21, 2007 Skrevet Januar 21, 2007 Hvis BMW hevder at oljen i autokassene aldri skal skiftes, er det jo rart at det står i oversikten på skjemaet til Inspecton II -servicen at oljen SKAL skiftes.!!? (tredje linje fra toppen..) INSPECTION II SKJEMA
Thunegutt Skrevet Januar 23, 2007 Skrevet Januar 23, 2007 Hvis BMW hevder at oljen i autokassene aldri skal skiftes, er det jo rart at det står i oversikten på skjemaet til Inspecton II -servicen at oljen SKAL skiftes.!!? (tredje linje fra toppen..) INSPECTION II SKJEMA Dette er jo et "standard" skjema til generelt alle BMW. Liftetime-oljen kom fra ca 97 modeller... Jeg sjønner ikke hvorfor dere er så skeptiske til denne liftetime-oljen!! Når Getrag eller GM som lager disse kassene i samarbeid med BMW, sier at denne olja ikke trengs å skiftes, så STEMMER det. Hvordan kan en norsk mekaniker har mer peiling enn fabrikanten selv...!!! Var det nødvendig, feks etter 60tkm, så hadde jo BMW tjent mer penger på dette. Og alle vil vel tjene penger...!!! Har jobbet mye med E39, og selv om mange av bilene har passert 300tkm, så fungerer girkassen meget godt! Mercedes har jo også begynt med lifetime-oljer på girkasser, og dette vil bare komme mer og mer..
Andreas1 Skrevet Januar 23, 2007 Skrevet Januar 23, 2007 Jeg sjønner ikke hvorfor dere er så skeptiske til denne liftetime-oljen!! Når Getrag eller GM som lager disse kassene i samarbeid med BMW, sier at denne olja ikke trengs å skiftes, så STEMMER det. Hvordan kan en norsk mekaniker har mer peiling enn fabrikanten selv...!!! Fordi det er den norske mekanikeren som tar imot bilen når girkassen har rast? Fordi det på en eller annen måte tydeligvis kan glippe hos produsenter også? Kanskje det kan være temperatursvingninger eller whatever oljen ikke tåler, men det er uansett et faktum at mange girkasser som slurer og til slutt skjærer kunne vært reddet ved å bytte olje. Det er flere tråder rundt omkring som forteller om girkasser som er blitt bedre igjen etter oljeskift. Var det nødvendig, feks etter 60tkm, så hadde jo BMW tjent mer penger på dette. Og alle vil vel tjene penger...!!! 1- Det er noe som kalles "kalkulert risiko" i alle produksjonsledd.. 2- De tjener mer penger på å ikke innrømme at det kan være et girkasseproblem i forhold til det å begynne å dele ut nye girkasser 3- I tillegg opptrer feilen som regel på bruktmarkedet hvor alle garantier er utgått og leverandør ikke lenger står ansvarlig for produktet / kan skjule seg bak feilbruk etc.. 4- Se punkt 1 og 2 sammen. Har jobbet mye med E39, og selv om mange av bilene har passert 300tkm, så fungerer girkassen meget godt! Heldigvis går de aller fleste veldig, veldig, veldig langt uten oljeskift, men det gjør det ikke mindre kjedelig for de få som har en kasse som ikke gjør det. Mercedes har jo også begynt med lifetime-oljer på girkasser, og dette vil bare komme mer og mer.. Jippi. Kanskje det skal være definisjon av "lifetime" som har forsvunnet i oversettelsen...?
spitz Skrevet Januar 23, 2007 Forfatter Skrevet Januar 23, 2007 Mercedes har jo også begynt med lifetime-oljer på girkasser, og dette vil bare komme mer og mer.. Også når det gjelder Mercedes tror jeg også det dreier seg om kalkulert risiko, og ikke at en genial oppfinner plutselig og ved en tilfeldighet har funnet opp en olje som varer evig. Det VIL komme dritt i olja, den VIL bli slitt, og den har definitivt ikke vondt av å bli bytta, uansett. Om girkassa hadde holdt eller ikke om man hadde droppa å bytte olje finner man aldri ut, da de aller fleste velger å være på den sikre siden... Det eneste jeg vet er at min kasse begynte å slure og gire rart, først så lite at det knapt var merkbart, før det ble verre og verre - alt i løpet av en to ukers periode. Da jeg bytta olje gikk det kun noen få kilometer før girkassa var som ny - myke girskifter til rett tid og null sluring. Om du tror det er ved en tilfeldighet så gjerne for meg, jeg gir all ære til ny olje.
Sir Hofstad Skrevet Januar 23, 2007 Skrevet Januar 23, 2007 Holdt på MYE med min ZF 5HP18 (-92 mod 520IAT)... Har bruksanvisning fra produsenten som forteller prosedyrer osv. Det jeg har oppdaget så langt er at du kan bare glemme å "flushe" kassa. Får byttet maks 4 liter selv om du prøver å tømme den mer. nå tapper jeg og fyller sikkert4 ganger i året. Tips er å prøve med OMEGA 917, har hatt utrolig gode resultater med den på servoer og kassa mi ble umiddelbart annerledes... (har byttet hjerne og feilsøkt alle komponenter, står i tråden "rykker ved kickdown") Er rimelig fornøyd med bilen nå
dvil Skrevet Januar 24, 2007 Skrevet Januar 24, 2007 Bilprodusentene har i mange år konkurrert om å ha lengst tid mellom service. Dette er et salgsargument, og kundene biter på - selvfølgelig. Service koster jo penger! Leste i min verkstedhåndbok (Bentley) om oljeskift for motor. Husker ikke ordrett, men det stod noe sånn som at "hvis du bryr deg om motorens levetid bør det byttes olje oftere enn anbefalt".
TJ Skrevet Januar 24, 2007 Skrevet Januar 24, 2007 Også når det gjelder Mercedes tror jeg også det dreier seg om kalkulert risiko, og ikke at en genial oppfinner plutselig og ved en tilfeldighet har funnet opp en olje som varer evig. Det VIL komme dritt i olja, den VIL bli slitt, og den har definitivt ikke vondt av å bli bytta, uansett. Om girkassa hadde holdt eller ikke om man hadde droppa å bytte olje finner man aldri ut, da de aller fleste velger å være på den sikre siden... Kunne ikke vært mer enig! Siden vi nå har hørt om flere her på forumet som har rast kassen pga "dårlig olje" eller blitt kvitt sluring ved et oljeskift, så er det en relativt billig forsikring å skifte oljen ved jevne mellomrom. Alternativet KAN være en rast kasse, og det blir uansett IKKE billig... Dessuten er det nok en kalkulert risiko. For oljen holder uansett garanti-tiden ut for Bmw, og i de fleste tilfeller leeeenge etter det også (heldigvis). Men det er uansett en liten trøst for den stakkaren som får problemer med sin kasse...
spitz Skrevet Januar 24, 2007 Forfatter Skrevet Januar 24, 2007 Kunne ikke vært mer enig! Siden vi nå har hørt om flere her på forumet som har rast kassen pga "dårlig olje" eller blitt kvitt sluring ved et oljeskift, så er det en relativt billig forsikring å skifte oljen ved jevne mellomrom. Alternativet KAN være en rast kasse, og det blir uansett IKKE billig... Dessuten er det nok en kalkulert risiko. For oljen holder uansett garanti-tiden ut for Bmw, og i de fleste tilfeller leeeenge etter det også (heldigvis). Men det er uansett en liten trøst for den stakkaren som får problemer med sin kasse... Når det i tillegg er såpass enkelt som det er å bytte olje er det en relativt rimelig forsikring, ja. Som nevnt tidligere i tråden fylte jeg på omtrent ti liter, og det kostet meg et par tusen kroner i olje. En ny kasse koster vel 70.000 + mva MB har faktisk gått vekk fra lifetime-olje på en del modeller, og bytter nå ved 75.000 km (tror det var det, ihvertfall der omkring). Det må jo være en grunn til at de har gått vekk fra lifetime og nå bytter olja....? Edit: Til dere som fortsatt mener det er noe som heter lifetime-olje: Dere har jo forsåvidt rett - olja varer i hele levetiden til girkassa...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå