? Skrevet Desember 28, 2006 Skrevet Desember 28, 2006 med "safe", mener du da at motoren skal vare over vinteren? hvis du virkelig skal få ut mye, så juster på dieselpumpa som nevnt over, også tetter du igjen den slangen som går ifra kompressor huset, og wastegaten. da vil du få maks ladetrykk hele tiden. MEN, da vil nok ikke motor/turbo vare spesielt lenge (med moro så lenge det varer) hvis du skal få bare "litt" høyere turbotrykk så kan du kanskje sette på en wastegate med hardere fjør i=litt høyere trykk. vet ikke om det er mulig og få taki dette lenger men:P
Ballder Skrevet Desember 29, 2006 Skrevet Desember 29, 2006 Tor de fleste stiller dieselpumpa litt, en liten skru på pumpa som man skru rundt 1 - 1,5 omdreininger på. Kan garantere deg at en kvart runde, eller maks en halv gir deg mer diesel enn hva godt er.. Alt for my diesel gir bar en stor mulighet for overoppheting ved langvarig belastning. Som ved hengerkjøring i lange bakker ogg lignende. Krever da at du følger med på temp måler ja. Men få opp mengden på pumpa litt og opp med turbo trykk et snev, så merker du god forskjell på kjerra. Men la som nevnt noen med erfaring rundt det hele gjøre det for deg. Fomle i blinde med dette her er bare dumt/dyrt. Særlig om du har et minimum av peil/føling med hva du gjør. Dessuten så bør pumpa skimses eller hur de må gjøre på den pumpa der for og oppnå mer diesel trykk og mengde. Ikke bare mengde!
Tha sims Skrevet Desember 29, 2006 Forfatter Skrevet Desember 29, 2006 Nå har jeg kjøpt turbotrykksmåler, og får den i morra. http://www.bilxtra.no/?ItemId=3477 Følger det med sensor på den? Og ett spørsmål som jeg ikke har fått besvart enda; Hvordan setter jeg opp turbotrykket?
///MoePower Skrevet Desember 29, 2006 Skrevet Desember 29, 2006 Det er ingen "sensor" på den turbotrykkmålern, det er rett og slett en liten vacumslange du strekker frem til motorom så kobler du den på en ledig vacum-nippel (på innsuget!) som en vanlig vacumslange. For å stille opp turbotrykket kjøper du enkelt en boostcontroller ( http://kimmit-sport.com/e-shop/product_ ... cts_id/220 ) Boostcontrollern kobler du til ved å kappe av slange/rør mellom turbo og wastegate og ganske enkelt kobler den på imellom der (slik at du ved å stille på den kan la litt luft sive ut gjennom boostcontrollern, og dermed skal det mere trykk til før wastegaten gjør jobben sin som igjen betyr høyere turbotrykk) Boostcontrollern kan du montere inne i bilen (hvor den er lett å stille på når du kjører) eller du kan ha den i motorommet. Jeg har min i dashbordet til venstre for CD-spillern: Anngående turbotrykk så vet jeg ikke hvor mye du kan stille opp på en diesel E28, men jeg stillte opp fra orginale 0,5 til liiiiiike over 1,2 bar (men jeg har jo 745 da: altså forskjellige biler, så kan ikke love hva din tåler) Men skal du stille noe mer opp enn 0,3 bar (ca) så annbefaler jeg høyere drifstofftrykk! (hvis ikke vil den gå magert og værste fall skjære seg)
///MoePower Skrevet Desember 29, 2006 Skrevet Desember 29, 2006 Vær obs på at den boostcontrollern der er veldig følsom, så selv om det går å skru den rundt 20 ganger eller mer så må du ikke finne på å skru den ut en runde og SÅ kjøre ut ett gir for å sjekke trykket! En kvart omdreining er igrunn nok til å begynne med. Jeg har nesten en halv omdreining og har over dobbelt så høyt ladetrykk som orginalt nå. (sier dette for at du ikke første prøveturen skal sprenge toppen..)
Tha sims Skrevet Desember 29, 2006 Forfatter Skrevet Desember 29, 2006 Takk for et flott informativt svar:) Men da spørs det om jeg ikke skal kjøpe meg en slik boostcontroller, eller kjøper en slangeklemmer til å stramme litt på slangen til wastegaten. Tilbake til måleren: er det slik at der denne slangen kobles til, er det allerede hull/nippel til dette fra før av?
///MoePower Skrevet Desember 30, 2006 Skrevet Desember 30, 2006 På 745`en min var det oppe på innsuget en liten rød gummisak jeg bare nappa av og vips hadde jeg nippel til instrumentet Men vet ikke hvordan det er på din. Verste fall burde det gå å borre ett eget lite hull å sette inn en nippel, men tror det skal være nok om du bare setter inn ett T-stykke på resterende vacumuttak på innsuget ett sted. (slik at du får ett ekstra uttak) Var ganske enkelt å få til oppdaga jeg da jeg fikk min måler
336mik Skrevet Desember 30, 2006 Skrevet Desember 30, 2006 Er justerbar wastgate på disse. Man har også så man kan justere opp diesel trykk og progresivt diesel trykk(som følger ladetrykket fra turbo`n). Hvis du har veldig veldig veldig lyst til å vite hvor forskjellige ting sitter,så kan jeg bryte meg ut i regnværet og ta noen bilder.
knooot Skrevet Desember 30, 2006 Skrevet Desember 30, 2006 på dieselpumpa går det en tynn slange opp til undersiden av innsuget, kapp den slangen å sett mellom T stykket som vanligvis følger med turbotrykk måleren. da har du koblet til måleren. turbotrykket justerer du opp på staget som går på wastegaten. ta av staget på ene siden å skru det sammen så det blir kortere. visst staget er plombert, kan du bare bøye staget men bøy litt om gangen så du har kontroll på hvor mye du øker trykket. for å stille på mer diesel: i bak kant av diesepumpa står det en skru som er skrudd fra bak kant og framover, den er plombert om den ikke har vert justert på før. løsne muttern på den og skru skruen lenger inn. skru den lenger inn mens bilen står å går, skru til tomgangen blir litt høyere. da har du nok i første omgang og kan sikkert kjøre 1bar turbotrykk.. skrur du mer på pumpa så vil tomgangen bli for høy, men det finnes flere triks til å få tomgangen ned igjenn prøv dette først å se hvordan det går, prøv med 0.9bar turbotrykk først å se.. skal du over 1bar turbotrykk må du tette en sikkerhets ventil i innsuget som slipper ut trykk over 1 bar. prøv dette først å kom med tilbakemelding, å vil du ha mer kan jeg prøve å veilede deg videre. lykke til
///MoePower Skrevet Desember 30, 2006 Skrevet Desember 30, 2006 Den siste der tror jeg er ganske bra velledning igrunn. Visste ikke det var stag på din wastgate, (som det ikke er på min) så hvis du har stag som de sier, så skal det bare være å bøye eller korte inn det litt ja.
knooot Skrevet Desember 30, 2006 Skrevet Desember 30, 2006 jepp det er stag, men jeg kjøpte en boost controller til slutt. så har du mulighet til å kjøre på lavere trykk også
Tha sims Skrevet Desember 30, 2006 Forfatter Skrevet Desember 30, 2006 Takk for en informativ post knooot. Skal se om jeg ikke får tid over nyttår til å gjøre modifikasjonene. Kanskje jeg tar ett par bilder osv. for å være sikker på at jeg gjør det rett. Takk for at du er villig til å dele din kompetanse og tid. Bimmers.no har mange greie medlemer
Kjell Rune Skrevet Desember 31, 2006 Skrevet Desember 31, 2006 jeg kjørte 1,4-1,5 bar på min og det funket fett det. men jeg hadde og stilt på pumpen endel da
///MoePower Skrevet Desember 31, 2006 Skrevet Desember 31, 2006 jepp det er stag, men jeg kjøpte en boost controller til slutt. så har du mulighet til å kjøre på lavere trykk også Noe som kan være en fordel på enkelte vinterfører ja. Hehe
knooot Skrevet Desember 31, 2006 Skrevet Desember 31, 2006 dieselpumpa må selvfølgeli påstilles en del om du skal kjøre på 1,5bar. men som du sier kjell rune så går det faktisk fint om man kjører på 1,5. men med dobbelt så høyt trykk som orginalt, så vil tempen gå opp ved hard kjøring, eller med mye motstand for å si det sånn!! pass på at du ikke kjører den så varm at den koker, toppene på disse motorene liker ikke det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå