Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva trengs for å få 350-400 holdbare hk i en M20B25(evnt. B27)?

- ARP studs til topp

- MLS toppakning. Er pianotråd nødvendig?

- Grenrør fra f. eks Kimmitsport

- Hvilken turbo? Med innebygget WG, da grenrøret fra Kimmit ikke har utgang for ekstern

- IC. Hvilke mål bør man ha?

- Er 2,5" passe til trykkrør?

- Billig og brukbart datasprut. Brukte Haltech ser jeg går for 7000-8000,-

- God nok dumpventil det her?: http://kimmit-sport.com/e-shop/product_ ... ucts_id/34

- Hvilken størrelse på dysene?

- Dreie ned stempler for lavere komp. Hva må gjøres for å få 2,7l med turbokomp? Er det ETA veiv, 320 råder og 88+ stempler fra B25?

- Sveise vannkanalene i toppen

Høres dette ålreit ut?

Hvilket ladd trengs for å greie et sted mellom 350 og 400hk?

Hva er egentlig en slik motor bygget for? Er det godt nok for 500hk? Med smidde stempler og smidde h-profil råder. Org. stempler liker seg vel ikke noe særlig over 400hk?

Skrevet

Har en sånn dumpventil som du har på bildet der som jeg kjøpte av kimmit :wink:

Den ser ut til å være av bra kvalitet og tetter bra (frem til den ikke skal tette lengre..) 8)

Men har ikke montert den enda for min del, men kommer vel.

Er jo en kopi av Turbo Xs RFL så burde være bra lyd i den..

Skrevet
Har en sånn dumpventil som du har på bildet der som jeg kjøpte av kimmit :wink:

Den ser ut til å være av bra kvalitet og tetter bra (frem til den ikke skal tette lengre..) 8)

Men har ikke montert den enda for min del, men kommer vel.

Er jo en kopi av Turbo Xs RFL så burde være bra lyd i den..

Fortell hvordan den er når du får testa den da :)

Skrevet
Det trur jeg ikke. Lurer på hva som skal til for å få en slik motor til å yte oppgitt effekt dagen lang

Det krever at man ikke tar noen snarveier og billige løsninger. Men framfor alt er en bra mapping av datasprutet et nøkkelpunkt. Med en 400 hk på originale deler så har man ingen garanti for holdbarhet.

Det jeg ser de fleste kjører på nå for maksimal holdbarhet med originale komponenter i motoren er:

m20b25 blokk

m20 88+ katalysatorstempler dreid ned til 8:1 i komp

m50b25 uten vanos råder 135mm

pianotråd eller mls

sveising av vannkanaler i toppen

Legger du effekten på 300hk så tror jeg du skal være meget uheldig om motoren raser om alt er velbygd.

Skrevet

- Dreie ned stempler for lavere komp. Hva må gjøres for å få 2,7l med turbokomp? Er det ETA veiv, 320 råder og 88+ stempler fra B25?

2.7 veiv 320 råder og gamle 325 stempler(9.7:1 org) gir ca 8.6:1 i komp.

2.7 veiv 320 råder og nye (kat) stemplene(8.8:1org) gir ca 7.9:1 i komp

Skrevet

Jeg tar med punktene dine jeg, så svarer jeg på det ut ifra min erfaring. Det vil si en sesong med orginal innmat og like under kiloen i ladetrykk. Og det holdt.

- ARP studs til topp : Like greit å handle med en gang, brister ikke og er gjenbrukbare.

- MLS toppakning. Er pianotråd nødvendig?: På et 400hk nivå så må du over 1 kg i ladetrykk, da er du avhengi av å ha en solid toppakning som ikke blåser. Selv har jeg brukt MLS pakning, og det har fungert 100%. Piano er jo billigere og det holder men krever at maskinering er 100%.

- Grenrør fra f. eks Kimmitsport: Fungerer fint med et adapterrør som de selger på PPF ( har forøvrig et adapter som jeg skal selge T3 flens )

- Hvilken turbo? Med innebygget WG, da grenrøret fra Kimmit ikke har utgang for ekstern?: Jeg selv handlet en IRX 450 på turboservice, kostet litt penger men henger med til 450 hk, skal du opp på 400hk må du ha en ordentlig turbo.

- IC. Hvilke mål bør man ha? Disse er jo etterhvert blitt grisebillige da Japsene sveiser som kaniner der nede. 400x300x75 holder godt, 2500,- på kimmit.

- Er 2,5" passe til trykkrør?: 2,5" kjører jeg med selv. Holder masse.

- Billig og brukbart datasprut. Brukte Haltech ser jeg går for 7000-8000,- :Dette er jo nøkkelen for å få et godt oppsett, som nevnt tidligere her er jo mappinga og en riktig A/F verdi alfa omega.

Jeg selv har satset på Megasquirt for neste sesong, gleder meg til å se ossen dette virker. Meget billig, også lærer man masse mens man holder på.

- God nok dumpventil det her?: http://kimmit-sport.com/e-shop/product_ ... ducts_id/3 4

- Hvilken størrelse på dysene? 350cc x 6 ?

- Dreie ned stempler for lavere komp. Hva må gjøres for å få 2,7l med turbokomp? Er det ETA veiv, 320 råder og 88+ stempler fra B25? Litt usikker her, Propan kan dette greine her i blinde ;)

- Sveise vannkanalene i toppen : Ser svenskene gjør dette, får jo toppen til å bli sterkere, noe som ikke er så dumt iogmed at m20b25 toppene begynner å bli mangelvare. Har forøvrig ikke gjort det selv.

Laddapå!

Skrevet

2.7 veiv 320 råder og gamle 325 stempler(9.7:1 org) gir ca 8.6:1 i komp.

2.7 veiv 320 råder og nye (kat) stemplene(8.8:1org) gir ca 7.9:1 i komp

smidd deiselveiv fra m21 er den mest holdbare..

kan også bruke m50 ikke vanos stempler og få 7.9:1,disse skal være mer holdbare en 88+ stemplene i følge pure-pf..

Skrevet

Man kan fint benytte seg av '86 stemplene også ved 2,7 konvertering. Det er bare å gi dem en liten runde i dreiebenken.

Men aller først bør man få gjort i stand toppen, slik at man vet eksakt volum i forbrenningskamrene( og for all del at alle har samme volum).

Ved en toppjobb så blir det ofte litt sliping og polering i kamrene også og da har man plutselig ikke std clearance-volum lenger.

Etter man har funnet volumet i toppen kan man tilpasse kompforhold til ønsket verdi ved hjelp av nøyaktig dreiing av stemplene.

Man er absolutt ikke i behov av 88+ stempler for å bygge en 2,5/2,7 med litt pulver i. Det er desverre mange som er av denne oppfatningen.

Har nettopp begynt å rive en motor for en kompis som skal turbokonvertere. Det er en '86 motor og jeg har ei dieselveiv liggende så den bygges muligens om til 2,7. Uansett bruker jeg de originale stemplene. Denne motoren har noenlunde samme oppsett som bimmerlars nevner. Den skal få adaptergrenrør, 45x30x7,5 ic, ARP studs, pianotråd, Haltech E6X, EBB toppjobb med sveising, 2,5" syrefast eksos og trykkrør, 50mm PPF dump, Sachs 618 trykkplate, Z45kam og 8,5:1 kompforhold. Målet er ca 350hk og fin effekt/momentkurve.

Skrevet

Takk for mange fyldige og informative svar folkens :)

EBB tar seg av forbrenningskammer utforming av stempeldreiing han?

Har mulighet til å få dreid de sjøl å, men har ikke peiling på utregning av hvordan forbrenningsrommet skal formes osv. Så dersom EBB tar en lett porting, sveiser vannkanalene, plansliper dreier stempla så alt blir 100 så er jo det en grei løsning. Hva tar han for en slik jobb? Dersom dere har hatt han på oppdrag før

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...