m-blå Skrevet Januar 1, 2007 Skrevet Januar 1, 2007 Som overskriften sier... noen som vet om en side hvor en kan finne ut f.eks. hvor mye co2 en 530d 2002 mod. slipper ut? En må jo vite dette for og beregne importavgiftene nå. Lurer jo litt på om 530d,730d. osv. har blitt dyrere eller billigere og importere nå.
Andreas1 Skrevet Januar 1, 2007 Skrevet Januar 1, 2007 Lette etter det samme her om dagen uten å finne de rette tallene på den bilen jeg lette etter (litt annerledes og litt eldre enn de bilene du ser på), men kom over disse to kalkulatorene: Med den første her kan du beregne bilavgifter dersom du har CO2 og den tar også høyde for aldersfradrag ved bruktimport. Denne krever at du har CO2-tall tilgjengelig. Den andre lar deg beregne bilavgifter utfra slagvolum dersom du ikke har CO2 tallet. På denne må du velge drivstofftype og den krever at du har motorvolumet tilgjengelig.
m-blå Skrevet Januar 1, 2007 Forfatter Skrevet Januar 1, 2007 Å finne en kalkulator for og beregne avgifter går greit. Biler nyere enn 2000 modell må en bruke CO2 i beregningen. Det er dette jeg lurer på om det finnes en side hvor CO2 er oppgitt på forskjellige modeller. Det jeg gjerne vil finne ut av er om en 530d 02-03 mod. er blitt billigere/dyrere å importere etter nyttår?
dvil Skrevet Januar 1, 2007 Skrevet Januar 1, 2007 Mange av annonsene på www.mobile.de har oppført co2-utslipp. Jeg vet ikke om dette er offiselle tall eller hvor selgerne får de fra. En god side for informasjon om import er www.tyskland.org
Andreas1 Skrevet Januar 1, 2007 Skrevet Januar 1, 2007 Å finne en kalkulator for og beregne avgifter går greit. Biler nyere enn 2000 modell må en bruke CO2 i beregningen. Det er dette jeg lurer på om det finnes en side hvor CO2 er oppgitt på forskjellige modeller.Det jeg gjerne vil finne ut av er om en 530d 02-03 mod. er blitt billigere/dyrere å importere etter nyttår? Ser ut som om du må bruke den kalkulatoren med motorstørrelse / drivstofftype. Kan virke som om grensen går ved om Vegdirektoratet har tallet i sitt system eller ikke, og den kommer ikke hvermannsen inn på . Alternativet er tilsynelatende å kontakte forhandler eller importør, eventuellt vente til en slik liste foreligger på nett (noe jeg vil gjette på kan ta lang tid). Sitat: De nye satsene "Satsene for CO2-avgiften blir inndelt i grupper, der de første 120 gram/km koster 40,20 kroner per g/km, de neste 20 g/km koster 190,94 kroner, de neste 40 g/km koster 502,47 kroner per g/km, og hvert gram per kilometer ut over dette koster 1.406,90 kroner per gram per kilometer. Vektavgiften blir endret slik at lettere biler får en reduksjon på 6,23 prosent, men tunge biler får en økning på 2,5 prosent. Avgiften for motoreffekten målt i kW, endres på samme måten, der de svake bilene blir favorisert ved at de første 65 kiloWattene får en reduksjon i avgiften på 11,7 prosent. Avgiftsgrunnlaget for effekten som er mer enn 130 kW, tilsvarende 176 hestekrefter, blir økt med 49 prosent. For bruktimporterte biler blir det gamle systemet med motorvolum beholdt, fordi flere av disse bilene ikke oppgir CO2-utslippet, men satsene økes. For varebiler vil det bli benyttet litt av de nye og litt av de gamle satsene. Det er ikke påpudt å oppgi CO2-utslipp for varebiler før i 2008." Sitat slutt Kilde Sitat: "Noen ganger Bilnytt.no opplyser at dette kun gjelder dersom det finnes CO2-data målt etter europeisk norm, tilgjengelig i bilens dokumentasjon. Like biler, ulik avgift Biler eldre enn 1. november 2000 vil som hovedregel beregnes etter slagvolum, mens det på nyere biler fra Europa vil bli brukt CO2-avgiften som hovedregel." På biler der disse data ikke finnes, skal det brukes en sats beregnet etter slagvolum, der satsene er forskjellig på bensin og diesel. (Se tabell). Sitat slutt Kilde
m-blå Skrevet Januar 1, 2007 Forfatter Skrevet Januar 1, 2007 Fant faktisk en oversikt over CO2 her: http://www.vegvesen.no/servlet/Satellit ... Mal&c=Page
Andreas1 Skrevet Januar 1, 2007 Skrevet Januar 1, 2007 Se der ja! Litt OT i din situasjon kanskje, men forstår du også det slik at biler som ikke er på listen kan/skal beregnes etter "gammelsystemet"?
m-blå Skrevet Januar 1, 2007 Forfatter Skrevet Januar 1, 2007 Slik jeg tolker det ser det ut til at biler nyere enn 2001 må avgiftsberegnes etter CO2 utslipp.? http://www.tyskland.org/importavgifter.htm Sitat: For 2001 modeller og nyere går slagvolumet ut og erstattes med CO2 utslipp i gram pr.km. En forutsetning er at CO2 utslippet kan dokumenteres. Men hva hvis man ikke kan dokumentere det? Får man da ikke importert den bilen da? Ett annet sitat: For bruktimporterte biler blir det gamle systemet med motorvolum beholdt, fordi flere av disse bilene ikke oppgir CO2-utslippet, men satsene økes. Dette er forvirrende!!! Kanskje det er slik at hvis man kan dokumentere CO2 blir avgifter beregnet etter dette. Hvis ikke blir slagvolum brukt med høyere satser for i år?
m-blå Skrevet Januar 1, 2007 Forfatter Skrevet Januar 1, 2007 Står jo her : Bilnytt.no opplyser at dette kun gjelder dersom det finnes CO2-data målt etter europeisk norm, tilgjengelig i bilens dokumentasjon. Like biler, ulik avgift Biler eldre enn 1. november 2000 vil som hovedregel beregnes etter slagvolum, mens det på nyere biler fra Europa vil bli brukt CO2-avgiften som hovedregel." På biler der disse data ikke finnes, skal det brukes en sats beregnet etter slagvolum, der satsene er forskjellig på bensin og diesel. (Se tabell).
Quattrokiller Skrevet Januar 1, 2007 Skrevet Januar 1, 2007 Fant faktisk en oversikt over CO2 her: http://www.vegvesen.no/servlet/Satellit ... Mal&c=Page Den der må legges ut som fast link på venstre siden her! Ellers er det deprimerende å lese takstene på Co2 og hk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå