Gå til innhold

Hvor finner man CO2 utslipp på brukt Bmw bensin og diesel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier... noen som vet om en side hvor en kan finne ut f.eks. hvor mye co2 en 530d 2002 mod. slipper ut?

En må jo vite dette for og beregne importavgiftene nå.

Lurer jo litt på om 530d,730d. osv. har blitt dyrere eller billigere og importere nå.

Skrevet

Lette etter det samme her om dagen uten å finne de rette tallene på den bilen jeg lette etter (litt annerledes og litt eldre enn de bilene du ser på), men kom over disse to kalkulatorene:

Med den første her kan du beregne bilavgifter dersom du har CO2 og den tar også høyde for aldersfradrag ved bruktimport.

Denne krever at du har CO2-tall tilgjengelig.

Den andre lar deg beregne bilavgifter utfra slagvolum dersom du ikke har CO2 tallet. På denne må du velge drivstofftype og den krever at du har motorvolumet tilgjengelig.

Skrevet

Å finne en kalkulator for og beregne avgifter går greit. Biler nyere enn 2000 modell må en bruke CO2 i beregningen. Det er dette jeg lurer på om det finnes en side hvor CO2 er oppgitt på forskjellige modeller.

Det jeg gjerne vil finne ut av er om en 530d 02-03 mod. er blitt billigere/dyrere å importere etter nyttår?

Skrevet
Å finne en kalkulator for og beregne avgifter går greit. Biler nyere enn 2000 modell må en bruke CO2 i beregningen. Det er dette jeg lurer på om det finnes en side hvor CO2 er oppgitt på forskjellige modeller.

Det jeg gjerne vil finne ut av er om en 530d 02-03 mod. er blitt billigere/dyrere å importere etter nyttår?

Ser ut som om du må bruke den kalkulatoren med motorstørrelse / drivstofftype.

Kan virke som om grensen går ved om Vegdirektoratet har tallet i sitt system eller ikke, og den kommer ikke hvermannsen inn på :roll: .

Alternativet er tilsynelatende å kontakte forhandler eller importør, eventuellt vente til en slik liste foreligger på nett (noe jeg vil gjette på kan ta lang tid).

Sitat:

De nye satsene

"Satsene for CO2-avgiften blir inndelt i grupper, der de første 120 gram/km koster 40,20 kroner per g/km, de neste 20 g/km koster 190,94 kroner, de neste 40 g/km koster 502,47 kroner per g/km, og hvert gram per kilometer ut over dette koster 1.406,90 kroner per gram per kilometer.

Vektavgiften blir endret slik at lettere biler får en reduksjon på 6,23 prosent, men tunge biler får en økning på 2,5 prosent.

Avgiften for motoreffekten målt i kW, endres på samme måten, der de svake bilene blir favorisert ved at de første 65 kiloWattene får en reduksjon i avgiften på 11,7 prosent. Avgiftsgrunnlaget for effekten som er mer enn 130 kW, tilsvarende 176 hestekrefter, blir økt med 49 prosent.

For bruktimporterte biler blir det gamle systemet med motorvolum beholdt, fordi flere av disse bilene ikke oppgir CO2-utslippet, men satsene økes.

For varebiler vil det bli benyttet litt av de nye og litt av de gamle satsene. Det er ikke påpudt å oppgi CO2-utslipp for varebiler før i 2008."

Sitat slutt

Kilde

Sitat:

"Noen ganger

Bilnytt.no opplyser at dette kun gjelder dersom det finnes CO2-data målt etter europeisk norm, tilgjengelig i bilens dokumentasjon.

Like biler, ulik avgift

Biler eldre enn 1. november 2000 vil som hovedregel beregnes etter slagvolum, mens det på nyere biler fra Europa vil bli brukt CO2-avgiften som hovedregel."

På biler der disse data ikke finnes, skal det brukes en sats beregnet etter slagvolum, der satsene er forskjellig på bensin og diesel. (Se tabell).

Sitat slutt

Kilde

Skrevet

Slik jeg tolker det ser det ut til at biler nyere enn 2001 må avgiftsberegnes etter CO2 utslipp.?

http://www.tyskland.org/importavgifter.htm

Sitat: For 2001 modeller og nyere går slagvolumet ut og erstattes med CO2 utslipp i gram pr.km. En forutsetning er at CO2 utslippet kan dokumenteres.

Men hva hvis man ikke kan dokumentere det? Får man da ikke importert den bilen da?

Ett annet sitat: For bruktimporterte biler blir det gamle systemet med motorvolum beholdt, fordi flere av disse bilene ikke oppgir CO2-utslippet, men satsene økes.

Dette er forvirrende!!!

Kanskje det er slik at hvis man kan dokumentere CO2 blir avgifter beregnet etter dette. Hvis ikke blir slagvolum brukt med høyere satser for i år?

Skrevet

Står jo her :D :

Bilnytt.no opplyser at dette kun gjelder dersom det finnes CO2-data målt etter europeisk norm, tilgjengelig i bilens dokumentasjon.

Like biler, ulik avgift

Biler eldre enn 1. november 2000 vil som hovedregel beregnes etter slagvolum, mens det på nyere biler fra Europa vil bli brukt CO2-avgiften som hovedregel."

På biler der disse data ikke finnes, skal det brukes en sats beregnet etter slagvolum, der satsene er forskjellig på bensin og diesel. (Se tabell).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...