Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som sagt før, så trur eg det er toppakningen som er problemet på bilen min!

Ringte på eit verkstad, men dei var ikkje sikre på om dei turte å bytte toppakning, i og med at dei hadde inne ein 96.mod 520 no, der toppen hadde vridd seg, så det hadde berre blitt problem. Dei skulle og ha 12 - 14.000kroner for arbeidet!!!

Det eg lure på no, er om ein som har skrudd mykje bil klarer å bytte denne. Har bytta bremser, eksosanlegg, skrudd motorer ut av biler og montert dei igjen... Skal vedkommande då klare å bytte toppakning? Toppen blir sendt inn til sliping. Er det nødvendig å ta ein trykkomp på den?

Når eg først har av toppen på bilen, er det då noko anna som kan være lurt å bytte eller gjøre siden eg først har den av? Nokon som snakka om å høvle toppen på den, slipe kammen for å få ein spissere topp og file innsuget og utblåsninga.... Kva meiner dykk?

Mange spørsmål på eigong, men sette STOOOR pris på alle svar...

Posted

Kjøpt slipesett og vri påigjen toppen.

Å bytte toppakning er ikkje så vanskeleg som det høyrest ut som. Til og med du klare det Roar!

Posted

Jeg byttet kam på min 535 91 mod da den var kjørt 270.000 km. Da tikket motoren og det kunne ikke justeres bort, det var da slitespor i kammen. Jeg gjorde jobben på et lokalt verksted og de tok 11.000,- inkl. kamakselsett som kostet mellom 3.000,- og 4000,-(orginal kam). BMW i Haugesund skulle ha 16.000,-. De måtte av med toppen for å skifte den. Har du høy km bør du ta den med det samme.

Posted

dette bør du bare gjøre hvis du kan, eller har noen å spørre om hjelp. ødelegger møe hvis du setter på kjeden ei tann feil. sjekk kam, evt kjøp kamsett med løftere, trykktest toppen hvis du tror den er sprekt. planslip UANSETT. har du utstyr kan du slipe ventiler. glem filing ol.dette er ingen to takter. IKKE slip på kammen da denne er sett herdet.

det lureste er å ikke prøve på trimming da du ikke vet hva du gjør. sett på et KN filter, gir ihvertfall tøff lyd :lol:

sikker på at pkn er gåen?

lykke til

Posted
Ja, må nesten være det... Kva er symptoma dersom registerkjedet ryker???

Hele faderuttan stopper. Da står kamakselen rolig mens veivaksel går rundt når du vrir på starteren. Resutat: Skjeve ventiler, sprekte/løse styringer om du har flaks. Kjøp ei bok Haynes, Chilton eller Bentley. Der kan du lese deg til det meste. Når du skifter toppen.

Posted
Ja, må nesten være det... Kva er symptoma dersom registerkjedet ryker???

Kan ta deg ein tur opp til meg så skal du få sjå ein topp med gåen registerreim.

Har du "Haynes BMW 3 & 5 Series Service And Repair Manual"? Vist ikkje kan du kjøpe papirutgava på Biltema, eg sente deg E-book utgava på mail...

Kem som skal skifte pakningen for deg?

Posted

trykkomp kan vær greit å ha med når man tar ut toppen og har mistanker om den har sprukket.. sparer deg for å ta av toppen engang til da itilfelle..

Mvh Stian S

• 4 weeks later...
Posted

Jeg byttet toppakkningen selv på min uten problemer, og jeg har mekanisk innsikt som ei høne.... veldi lett, bare husk å time registret riktig før du demonterer...