Gå til innhold

Hvorfor det koster endel kroner "å lakke bare noen småd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er :evil: på å lese om alle som sutrer over at det er så dyrt!

Det som er greia er at det å lakke koster PENGER!

For dere som er blitt så voksne at dere har flyttet ut, å må betale regningene deres selv, så vet jo endel av dere at STRØMMEN er dyr, og var lovet dyrere utover vinteren...Regningene er ca 3 ganger så store nå som for bare ett år siden...

Å fyringsolje til Lakkboxen,

ja den er steget fra 3-4 kroner til snart 7 kroner literen, å nå utover så går det 1000 liter i uka for å holde boxen varm....

Derfor gutter, når dere komme masende om bare å lakke en liten spoiler, 2 speil, øyelokk å kanskje en leppe, ja da må som regel dette lakkes for seg i en omgang i boxen....akkurat som en hel side eller hel bil....

Når vi guttene takster på lakk i bedriftene så har alle utregninger noe som heter START TID!

Det er noe som er felles for alle lakkverksteder 1,26 timer,for vanlig "tett" farge og 1,47 timer for metalikk lakk!

Dette er for deler som er tidsatt til over 0,40 Perioder, X Timeprisen: ca 1000 +MVA her nede i grenlands område...

Så når dere kommer med en passe stor spoiler, på over 40 "perioder" (o,40 timer) ja da må dere betale:

40 P = 0,40 Timer for delen....

147 P = 1,47 Timer i Starttid.... (hvis metalikk)

+ MVA = 25%...

Timepriser....705 Kr for arbeid per time.

Timepriser....305 Kr For materiell per time.

= 1010 KR per time.

Så da blir det.....

0,40 + 1,47 = 1,87 X 1010 Kr = 1888,70 X 25% MVA =2360,87 KR

For å lakke en spoiler..... :wink:

Ja, så gale kan det bli....

Så når noen kommer på Auton å skal BARE lakke å fikse på en dørbunn, som er over 40 P, ja da koster det jo ca 2400 i lakk, pluss den tiden man MÅ HA for å rette, fikse papirer og det som jobben krever, derfor koster en bulka dørbunn fort 3000-4000 å fikse...

Å lakke en hel bil regnet jeg på her om dagen...

En hellakking på en Mazda 6 koster ca 24000...Dette vil da være prisen ved en forsikringsjobb!

Men har en da en skade på bilen, så er det lurt å ta med så mange deler som mulig, for lakkverkstedene tar starttid bare 1 gang per oppdrag....

Dette med ferdigpusset hellakkering å pris, har jo ligget på ca 5-6 000 her nede i mange år, men når en slik jobb tar 2-3 timer i boksen, så vil vel alle kunne regne seg til at det blir mye dyrere å holde Lakkboxen i gang, så framover så tipper jeg at det fort kan koste 7-10 000 å få gjort samme jobben...å skal en lakke en runde inni dører,luke og motorrom, ja da kan dere legge på nesten det samme!

Flere spørsmål om priser??

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Et helt greit innlegg 8) men føler for å starte en debatt her..

greit! Jeg har et spørsmål til deg og lakk-verkstedene.

Hvorfor klarer dere ikke da å være like prisgunstige som Utenlandske lakkverksted med sin virksomhet i Norge?

De har da også en lakkboks å fyre?

Greit, jeg skjønner at den Norske kronen er en god del sterkere enn deres kurs på deres myntenhet. MEN, leien for lokalene, og strømmen, fyringsoljen osv. er da like dyrt for dem som for dere?

Bedriften deres skal jo tross alt gå rundt den også.

ENDA de har 1/3 av prisen på hellakkering av en bil, så går enda deres virksomhet rundt.

Jeg tror de som driver lakkverksted er ute etter en gullgruve, og en drøm om å gå tidlig av med pensjon.

Også må jeg si at jeg respekterer lakkerer-yrket veldig. Jeg har angret på at jeg ikke utdannet meg som lakkerer. Men da også mye fordi da kunne jeg jobbet "svart" på min egen bil.

Skrevet

[quote

Jeg tror de som driver lakkverksted er ute etter en gullgruve, og en drøm om å gå tidlig av med pensjon..

du tror på julenissen og du eller ?!?

Skrevet

Vårt lokale lakkeringsverksted ligger noenlunde på samme prisene som bead-lock skriver.. En av mine beste kamerater jobber der.. De jobber KNALL hardt hele tiden, sluntrer aldri unna, holder utgifter til et minimum, og går ut med et knapt "ok" overskudd.. Dette med riktig lønn til ansatte og sjefer, som matcher bilverksted bransjen.

Tror ikke noen blir søkk rike i en fei av å lakke en mazda 6 for 25k, selv om jeg synes det er mye penger..

Ikke på en lovlig måte iallefall.

Skrevet

Den tråden der var en helt grei oversikt!

Var omentrent noe slikt jeg hadde regna med at det ville koste å få hellakkert en bil.

Men om jeg får komme med ett spørsmål:

Hva tar generelt sett ett verksted for å hellakkere en bil om jeg selv har gjort ALT arbeidet?

dvs: pussa, sparkla, demontert alt og grunnet alt ferdig, klar for farge og klarlakk.

Og eventellt ha lakkert nedi motorommet selv.

Så ville jeg ønsket at alle dører og panser blir lakket uten at det står på bilen (som vil si at karosseri lakkeres "for seg" og dører panser og fangere og slikt "for seg" i samme lakkboksen)

Har lenge fundert på det egentlig.

Foresten har jeg tenkt å utdanne meg som lakkerer selv. Liker veldig godt å lakke og får det bra til :) (men til større saker som bil så overlater jeg det til folk med skikkelig lakkboks mht støv)

Skrevet
I polen får du hellakkering for 5-6lapper. :) Fler og fler reiser vel dit :)

en kompis av meg skulle lakkere en peugot 306,og dro til polen.på veien ned

gikk topppakninga.dette her er helt utrolig,men det er sant!! han helakkerte bilen,byttet topp pakning og i tillegg hadde han et hull i et sete som de sydde!!(uten at han ba om det) prisen? jo 5500 kr. :shock:

Skrevet

en kompis av meg skulle lakkere en peugot 306,og dro til polen.på veien ned

gikk topppakninga.dette her er helt utrolig,men det er sant!! han helakkerte bilen,byttet topp pakning og i tillegg hadde han et hull i et sete som de sydde!!(uten at han ba om det) prisen? jo 5500 kr. :shock:

Det hørtes ut som en god deal!:) Møtte en igår som hadde hellakert en e36 og montert komplett sportskinn m.m. i Polen. Kom på en 5k totalt.

Skrevet

har lakkert litt før, men skal prøve å ta det selv jeg! er jo bare å ta opp igjen, hvis en ikke blir fornøyd! men lurte på om jeg skulle lakkert opp noe reserve! men hvis jeg går av med den bil, er den vel totalvrak i massevis! pleier å gå unna...

Skrevet

Det som lønner seg i denne bransjen er å kjøpe vrak og rette dem opp. Ser på boligen og bilparken til de som driver med dette at de gjør penger. Bilene de eier selv har ikke vært vrak.

Skrevet
Den tråden der var en helt grei oversikt!

Var omentrent noe slikt jeg hadde regna med at det ville koste å få hellakkert en bil.

Men om jeg får komme med ett spørsmål:

Hva tar generelt sett ett verksted for å hellakkere en bil om jeg selv har gjort ALT arbeidet?

dvs: pussa, sparkla, demontert alt og grunnet alt ferdig, klar for farge og klarlakk.

Og eventellt ha lakkert nedi motorommet selv.

Så ville jeg ønsket at alle dører og panser blir lakket uten at det står på bilen (som vil si at karosseri lakkeres "for seg" og dører panser og fangere og slikt "for seg" i samme lakkboksen)

Har lenge fundert på det egentlig.

Foresten har jeg tenkt å utdanne meg som lakkerer selv. Liker veldig godt å lakke og får det bra til :) (men til større saker som bil så overlater jeg det til folk med skikkelig lakkboks mht støv)

Det her står jo på siste delen av første innlegget....

En hel bil lakket i deler = 3 omganger i lakkboksen....ville tippe 15-20...

Går masse lakk....å tar tid å ordne deler maskere og gjøre klart!

Skrevet

Flere og flere reiser dit å blir GRISELURT også....

:roll:

Å tar du med hva det koster å få bilen ned dit, ferger, tiden en bruker å regner de om i timer en kunne ha tjent penger i steden....

Ja da får du ett HELT annet regnestykke....

Koster ikke 5-6000 lengre da eller :?:

Skrevet
Et helt greit innlegg 8) men føler for å starte en debatt her..

greit! Jeg har et spørsmål til deg og lakk-verkstedene.

Hvorfor klarer dere ikke da å være like prisgunstige som Utenlandske lakkverksted med sin virksomhet i Norge?

De har da også en lakkboks å fyre?

Greit, jeg skjønner at den Norske kronen er en god del sterkere enn deres kurs på deres myntenhet. MEN, leien for lokalene, og strømmen, fyringsoljen osv. er da like dyrt for dem som for dere?

Bedriften deres skal jo tross alt gå rundt den også.

ENDA de har 1/3 av prisen på hellakkering av en bil, så går enda deres virksomhet rundt.

Jeg tror de som driver lakkverksted er ute etter en gullgruve, og en drøm om å gå tidlig av med pensjon.

Også må jeg si at jeg respekterer lakkerer-yrket veldig. Jeg har angret på at jeg ikke utdannet meg som lakkerer. Men da også mye fordi da kunne jeg jobbet "svart" på min egen bil.

Hva er det du mener her???

Er det Polakker og andre innvandrere du mener som holder på med svartarbeid og trygdemisbruk du mener klarer å gjøre jobbene for 1/3 av prisen eller er det hva de skal ha når bilen er reparert i Østblockland?

Hvis du TROR at en blir RIK og vellykket av å drive med lakkering, så forstår jeg ikke hvorfor du ikke allerede har startet egen bedrift å tjent din første million.....

Nei da... dette er hard jobbing for folk med kunnskap, skaperglede og ståpåvilje!

Å som regel, har gitt fra seg helsa si etter noen tiår ....

Eller? :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...