Toro Skrevet Januar 9, 2007 Skrevet Januar 9, 2007 Jeg kopierte dette innlegget som CSM la inn i går, syns det var godt forklart: Lambda Sond'en er der i hovedsak for å beskytte katalysatoren mot uforbrent bensin/bensindamp. Er Lambda'n kaputt tar det ikke lang tid før katalysatoren er kaputt. (Men det er ikke påbudt før etter 1993, tror jeg). Den føler på oksygenet i eksosen eksostemp for å hjelpe ECU'n til å gi riktig mengde bensin slik at forbrenningen blir komplett/ren. Og hjelper miljøet med det samme. Slik sett kan det ha en viss (men ikke særlig stor) betydning for tomgang når bilen er kald. Så bortsett fra å beskytte kat'en har'n ingen stor oppgave i livet.
D.C.V Skrevet Januar 9, 2007 Forfatter Skrevet Januar 9, 2007 Regner med at en bil man fjerner katalysator på ikke går igjennom EU-kontroll
Toro Skrevet Januar 9, 2007 Skrevet Januar 9, 2007 Regner med at en bil man fjerner katalysator på ikke går igjennom EU-kontroll Det kommer vel litt ann på års model på bilen. Som CSM skrev så trodde han ikke det var påbudt på nye biler før etter 1993, så er bilen eldre enn 93 så skulle det vel gå greit....?
Superbeetle Skrevet Januar 9, 2007 Skrevet Januar 9, 2007 Men hva hvis man fjerner lambdasonden? Noen mener det ikke skjer noe, andre mener.. Jeg lurer nemlig på om min "henger" litt dvs at av og til virker den ikke.. jeg merker at aks i 2.gir og f.eks litt pådrag i 3 ikke alltid er like "effektfullt" som andre ganger.. Hjelper ikke med kommentarer om at det uansett er 316
Bjørn 320 Skrevet Januar 9, 2007 Skrevet Januar 9, 2007 Regner med at en bil man fjerner katalysator på ikke går igjennom EU-kontroll Det kommer vel litt ann på års model på bilen. Som CSM skrev så trodde han ikke det var påbudt på nye biler før etter 1993, så er bilen eldre enn 93 så skulle det vel gå greit....? Det var vel 1988 eller 1989. Uansett skal katalysatoren vere der dersom bilen var levert med det originalt, også om den så er frå 1980...
ignition Skrevet Januar 9, 2007 Skrevet Januar 9, 2007 Lambdasonden gir også informasjon tilbake til hjernen om hvordan blandingen er. Dersom du har bensin i eksosen vil hjernen endre blandingen. På denne måte vil blandingen være optimal!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå