Mexos Skrevet Januar 11, 2007 Skrevet Januar 11, 2007 Stemmer som 'alkj' sier, kommer bare kaldluft der det er markert blått. Jeg har den stående på mellom vindu- og beinposisjon (etter at vinduene er tint opp). Det fungerer greit, men er ikke imponert over varmeanlegget...tar lang tid å få det varmt. Sånn er det på E36'n jeg bruker også. Er nok ikke toppakningen din nei Grunnen til at folk nevner toppakning er at når den er gåen så forsvinner kjøleveska og da blir det ikke varmt i bilen
hartvix Skrevet Januar 11, 2007 Skrevet Januar 11, 2007 På min bil ble varmeappartet mindre og mindre varmt utover høsten og vinteren. Så en dag begynte motortemp å stige på tomgang. Rett og slett for lite kjølevæske. Fylte på, og da kom varmen til kupèen istedenfor, gitt Så sjekk kjølevæske/lufting først! (som andre sier, luft rett ut i kupèen _skal_ være kald)
Krichard Skrevet Januar 11, 2007 Forfatter Skrevet Januar 11, 2007 Det fulgte irriterende nok ikke med en håndbok for bilen da jeg kjøpte den i sommer. Da jeg var ute og sjekket kjølevæska på radiatoren, syns jeg det virket som det var rimelig lite nivå med væske. Jeg så kun et merke på radiatoren der det stod Kald/Cold, ikke noe min/max. Hvor mye skal jeg evt fylle på med vann/kjølevæske, helt til toppen?
Krichard Skrevet Januar 11, 2007 Forfatter Skrevet Januar 11, 2007 Oppdatering: Har sjekket kjølevæska på radiatoren, og det var altfor lite væske. Nå har jeg fyllt på 50/50 med vann/kjølevæske opp til nivå kald med kald motor. Var ute og startet bilen i sted, for å se om kupeen ble varm, men den gang ei. Det kom fortsatt kaldluft når bilen gikk på tomgang, men jeg la merke til at det kom varm luft straks jeg ruset motoren, og kald luft kort tid etter når jeg ikke ga gass. Kan dette tolkes på noe vis..?
Captain Skrevet Januar 12, 2007 Skrevet Januar 12, 2007 Hei, jeg kjøpte meg en BMW e36 95'mod i sommer.Nå har vintern kommet og jeg merker at det er et aller annet feil med varmeapparatet. Jeg kan gå ut å starte bilen i kulda, men bilen blir ikke varm i kupeen . Temp.måler for motor viser at den er varm, men lufta som kommer ut av varmeapparat er kald. Får litt varme opp mot vinduet, men hvis jeg stiller lufta rett ut i kupeen så kommer bare kald luft. Straks jeg kjører så kommer det en del varme i frontruta, men jeg får aldri kupeen skikkelig varm, blir bare sånn passe varmt. Noen som har erfaring eller peiling på hva problemet kan være? På min E 36, så er det kun kaldtluft som kommer rett inn i kupeen.. Og det skal visstnok være sånn, for hvis du ser på den du justerer spjeldene med, så er det merket blått rundt det punktet hvor luften kommer rett inn i kupeen.! Du må altså kun åpne for vinduene, eller den til beina. Jeg lar min stå på kun vindu (rett opp).. Du har jo to kanaler på siderutene da, så det blir brukbart varmt i kupeen min hvertfall med kun vindu's spjeldene åpne! Mulig jeg misforstår her, men mener du at det kun kommer kaldluft ut av den "store" vifteåpningen? For på min e36 kommer det varm. Vet ikke om a/c har noe å si til eller fra.
Krichard Skrevet Januar 12, 2007 Forfatter Skrevet Januar 12, 2007 Vet ikke helt hva du mener med den store vifteåpningen, men uansett hvor jeg styrer lufta i kupeen så kommer det kaldluft. Mest varmluft får jeg om jeg setter lufta til føttene, får da oxo luft opp til vinduene.
Jan e34 Skrevet Januar 12, 2007 Skrevet Januar 12, 2007 Oppdatering:Har sjekket kjølevæska på radiatoren, og det var altfor lite væske. Nå har jeg fyllt på 50/50 med vann/kjølevæske opp til nivå kald med kald motor. Var ute og startet bilen i sted, for å se om kupeen ble varm, men den gang ei. Det kom fortsatt kaldluft når bilen gikk på tomgang, men jeg la merke til at det kom varm luft straks jeg ruset motoren, og kald luft kort tid etter når jeg ikke ga gass. Kan dette tolkes på noe vis..? Jeg mistenker at det fortsatt er for lite kjølevæske i systemet dvs. luft. Selv om du fyller opp ekspansjonstanken med kjølevæske blir ikke automatisk hele kjølesystemet fylt opp.
Captain Skrevet Januar 12, 2007 Skrevet Januar 12, 2007 Vet ikke helt hva du mener med den store vifteåpningen, men uansett hvor jeg styrer lufta i kupeen så kommer det kaldluft. Mest varmluft får jeg om jeg setter lufta til føttene, får da oxo luft opp til vinduene. Rett over cd-spilleren
Aracna Skrevet Januar 12, 2007 Skrevet Januar 12, 2007 Jeg holder knapp at det er luft i systemet.. Prøv å luft ut av den skikkelig, finn den bratteste bakken du vet, parker bilen, skru ut lufteskruen helt, la mototen svive på tomgang til det kommer KUN vann ut, ikke noe bobler. Du kan også ruse den forsiktig. Se om ikke det hjelper..
Nilsen Skrevet Januar 12, 2007 Skrevet Januar 12, 2007 Oppdatering:Har sjekket kjølevæska på radiatoren, og det var altfor lite væske. Nå har jeg fyllt på 50/50 med vann/kjølevæske opp til nivå kald med kald motor. Var ute og startet bilen i sted, for å se om kupeen ble varm, men den gang ei. Det kom fortsatt kaldluft når bilen gikk på tomgang, men jeg la merke til at det kom varm luft straks jeg ruset motoren, og kald luft kort tid etter når jeg ikke ga gass. Kan dette tolkes på noe vis..? Ja, det er gjerne enda litt luft igjen i systemet ditt, så prøv å fyr opp et halvt minutt, så lufter du igjen, og fyll opp til toppen. Hvis du har for lite vil væsken raskt synke igjen, og slik kan du holde på til du får varm luft når motoren bakker. Evt. parker i en oppover bakke, så vil oppdriften hjelpe til også. Husk å ha varmeapparatet på fullt når du lufter!
E36Cab1 Skrevet Januar 12, 2007 Skrevet Januar 12, 2007 Veit ikkje korleis det akkurat er på BMW,men på Mercedes viss det ryker en sikring eller noe som gjer at strømmen til duoventilene ikkje virker blir den stående på full åpning,dvs varmt. Er det samme systemet på BMW er det nok lite kjølevæske eller luft i systemet. Kan også være registeret(varmeapp.radiatoren) som er helt eller delvis tett. Blir ofte mye grums o.l ved slurving med å bytte kjølevæske.
t580 Skrevet Januar 12, 2007 Skrevet Januar 12, 2007 Hei du kansje du kan sjekke om det er vannventilen til varmeapparatet. Er ein magnetventil som ofte henger seg opp enten i lukket eller open stilling, ser ut som din har hengt seg opp i lukket stilling sjekk opp den først du
alkj Skrevet Januar 12, 2007 Skrevet Januar 12, 2007 Mulig jeg misforstår her, men mener du at det kun kommer kaldluft ut av den "store" vifteåpningen? For på min e36 kommer det varm. Vet ikke om a/c har noe å si til eller fra. Det stemmer. Kun kaldluft (friskluft) som kommer ut av den du kaller "store" vifteåpningen og de to på sidene som du kan regulere retn. på! Jeg vil nok tro at a/c har noe å si. Jeg er også enig i mange andre her, som ikke er spesiellt fornøyd med varmen. Min blir heller ikke særlig varm når den står og går på tomgang.. Men med tanke på at bilen min begynner å dra på årene, så kan det ha noe med å gjøre at det har lagt seg et bellegg i kjølesystemet som gjør at det ikke blåser ordentlig varmt. Tenkte jeg skulle ta en radiator-rens til sommeren for å se om det hjelper til neste vinter!
Captain Skrevet Januar 13, 2007 Skrevet Januar 13, 2007 Mulig jeg misforstår her, men mener du at det kun kommer kaldluft ut av den "store" vifteåpningen? For på min e36 kommer det varm. Vet ikke om a/c har noe å si til eller fra. Det stemmer. Kun kaldluft (friskluft) som kommer ut av den du kaller "store" vifteåpningen og de to på sidene som du kan regulere retn. på! Jeg vil nok tro at a/c har noe å si. Ok, på min kommer det varm luft fra samtlige, har a/c. Men når jeg tenker meg om tror jeg det kun kom kaldluft derfra på en 320 coupe jeg hadde, 92-mod uten a/c.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå