Gå til innhold

Toppakning/strekkbolter


dagga
 Share

Anbefalte innlegg

Er ikke akkurat den mest erfarne mekaniker..heller langt ifra..

Så derfor lurte jeg på: Etter man har tatt av toppen og har byttet toppakning, også da skal sette på toppen igjen. Skal da strekkboltene strammes til med ett viss moment og i en bestemt rekefølge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke akkurat den mest erfarne mekaniker..heller langt ifra..

Så derfor lurte jeg på: Etter man har tatt av toppen og har byttet toppakning, også da skal sette på toppen igjen. Skal da strekkboltene strammes til med ett viss moment og i en bestemt rekefølge?

Det stemmer at det skal strammes med riktig moment og i riktig rekkefølge. Tror det står i Haynes boka hvilken rekkefølge som gjelder.

Momentet er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moment å rekkefølge bruker å følge med som bruksanvisning til toppakninga. Ganske lett. Strekkbolter skal IKKE etterstrammes i ettertid!

Hvis dette er første gang du bytter toppakning så er det viktig å få det helt fritt for pakningsrester på både blokk og topp samt at du burde gjenge opp igjen strekkboltgjengene med passende gjengetapper og blåse trykkluft ned i hullene for å få ut evt olje som har lagt seg i gjengene. Har du olje i gjengene kan dette få alvorlige følger i form av at du ikke vil få bra nok komresjonstrykk og toppakning vil blåse etter en kort stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal måle lengda på dei og sjekke dei visuelt etter strekk og skader,er som regel en maxlengde på dei før dei må skiftes.

Mål også planheten på toppen med en rett-tolk for å være sikker på at den ikkje er skeiv.

Hmm. ville brukt nye uansett.sparer deg for mye arb om det skulle være en bolt som ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moment å rekkefølge bruker å følge med som bruksanvisning til toppakninga. Ganske lett. Strekkbolter skal IKKE etterstrammes i ettertid!

Hvis dette er første gang du bytter toppakning så er det viktig å få det helt fritt for pakningsrester på både blokk og topp samt at du burde gjenge opp igjen strekkboltgjengene med passende gjengetapper og blåse trykkluft ned i hullene for å få ut evt olje som har lagt seg i gjengene. Har du olje i gjengene kan dette få alvorlige følger i form av at du ikke vil få bra nok komresjonstrykk og toppakning vil blåse etter en kort stund..

dette har eg aldri hørt om og kommer aldri til og gjøre det,, bruker du gjentetapp kan du like godt ødelegge noe som og gjøre noe bedre, er gjengene iorden er det heller ikkje nødvendig, går boltene tregt og vanskeligt i gjengene, ok kanskje,,, men uansett eg er industrimekaniker og vil ikkje på noen måte annbefale det der. ang olje i gjengene,,, ka rolle spiller det? momentet blir det samme uansett, og oljen skader ingenting, den flytter seg vist den er i veien,, kor har du dette fra? :?:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moment å rekkefølge bruker å følge med som bruksanvisning til toppakninga. Ganske lett. Strekkbolter skal IKKE etterstrammes i ettertid!

Hvis dette er første gang du bytter toppakning så er det viktig å få det helt fritt for pakningsrester på både blokk og topp samt at du burde gjenge opp igjen strekkboltgjengene med passende gjengetapper og blåse trykkluft ned i hullene for å få ut evt olje som har lagt seg i gjengene. Har du olje i gjengene kan dette få alvorlige følger i form av at du ikke vil få bra nok komresjonstrykk og toppakning vil blåse etter en kort stund..

dette har eg aldri hørt om og kommer aldri til og gjøre det,, bruker du gjentetapp kan du like godt ødelegge noe som og gjøre noe bedre, er gjengene iorden er det heller ikkje nødvendig, går boltene tregt og vanskeligt i gjengene, ok kanskje,,, men uansett eg er industrimekaniker og vil ikkje på noen måte annbefale det der. ang olje i gjengene,,, ka rolle spiller det? momentet blir det samme uansett, og oljen skader ingenting, den flytter seg vist den er i veien,, kor har du dette fra? :?:

som sagt, så hvis du har olje i hullene til boltene, blir det et sinnsykt trykk, og blokka kan sprekke hvis det er nok olje i hullene... er det litt olje, så vil det rette momentet komme for tidlig=for lavt trykk på toppakningen=unødvendig skruing...

angående gjengetapp, hva er galt med det? bruker du riktig gjengetapp så skader du overhode ikke gjengene. heller tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...