dagga Skrevet Januar 20, 2007 Share Skrevet Januar 20, 2007 Er ikke akkurat den mest erfarne mekaniker..heller langt ifra.. Så derfor lurte jeg på: Etter man har tatt av toppen og har byttet toppakning, også da skal sette på toppen igjen. Skal da strekkboltene strammes til med ett viss moment og i en bestemt rekefølge? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toro Skrevet Januar 20, 2007 Share Skrevet Januar 20, 2007 Er ikke akkurat den mest erfarne mekaniker..heller langt ifra.. Så derfor lurte jeg på: Etter man har tatt av toppen og har byttet toppakning, også da skal sette på toppen igjen. Skal da strekkboltene strammes til med ett viss moment og i en bestemt rekefølge? Det stemmer at det skal strammes med riktig moment og i riktig rekkefølge. Tror det står i Haynes boka hvilken rekkefølge som gjelder. Momentet er jeg usikker på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dagga Skrevet Januar 20, 2007 Forfatter Share Skrevet Januar 20, 2007 Takk for svar! Da var jeg ikke helt på vidda da.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Januar 20, 2007 Share Skrevet Januar 20, 2007 Moment å rekkefølge bruker å følge med som bruksanvisning til toppakninga. Ganske lett. Strekkbolter skal IKKE etterstrammes i ettertid! Hvis dette er første gang du bytter toppakning så er det viktig å få det helt fritt for pakningsrester på både blokk og topp samt at du burde gjenge opp igjen strekkboltgjengene med passende gjengetapper og blåse trykkluft ned i hullene for å få ut evt olje som har lagt seg i gjengene. Har du olje i gjengene kan dette få alvorlige følger i form av at du ikke vil få bra nok komresjonstrykk og toppakning vil blåse etter en kort stund.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rotty Skrevet Januar 20, 2007 Share Skrevet Januar 20, 2007 Ligger det noe i at man helst ikke skal bruke opp gamle strekkbolter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Januar 20, 2007 Share Skrevet Januar 20, 2007 Skal måle lengda på dei og sjekke dei visuelt etter strekk og skader,er som regel en maxlengde på dei før dei må skiftes. Mål også planheten på toppen med en rett-tolk for å være sikker på at den ikkje er skeiv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rotty Skrevet Januar 20, 2007 Share Skrevet Januar 20, 2007 Skal måle lengda på dei og sjekke dei visuelt etter strekk og skader,er som regel en maxlengde på dei før dei må skiftes.Mål også planheten på toppen med en rett-tolk for å være sikker på at den ikkje er skeiv. Hmm. ville brukt nye uansett.sparer deg for mye arb om det skulle være en bolt som ryker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth BMW Skrevet Januar 20, 2007 Share Skrevet Januar 20, 2007 Sikker på at det er strekkbolter? Hvilken bil / motor har du? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dagga Skrevet Januar 20, 2007 Forfatter Share Skrevet Januar 20, 2007 jeg mener forrige eier sa han hadde bytte til torx strekkbolter. Bilen er en e30 325i coupe 87 mod. Takk for alle svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Januar 20, 2007 Share Skrevet Januar 20, 2007 Strekkbolter skal ikke brukes om igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Januar 20, 2007 Share Skrevet Januar 20, 2007 Moment å rekkefølge bruker å følge med som bruksanvisning til toppakninga. Ganske lett. Strekkbolter skal IKKE etterstrammes i ettertid!Hvis dette er første gang du bytter toppakning så er det viktig å få det helt fritt for pakningsrester på både blokk og topp samt at du burde gjenge opp igjen strekkboltgjengene med passende gjengetapper og blåse trykkluft ned i hullene for å få ut evt olje som har lagt seg i gjengene. Har du olje i gjengene kan dette få alvorlige følger i form av at du ikke vil få bra nok komresjonstrykk og toppakning vil blåse etter en kort stund.. dette har eg aldri hørt om og kommer aldri til og gjøre det,, bruker du gjentetapp kan du like godt ødelegge noe som og gjøre noe bedre, er gjengene iorden er det heller ikkje nødvendig, går boltene tregt og vanskeligt i gjengene, ok kanskje,,, men uansett eg er industrimekaniker og vil ikkje på noen måte annbefale det der. ang olje i gjengene,,, ka rolle spiller det? momentet blir det samme uansett, og oljen skader ingenting, den flytter seg vist den er i veien,, kor har du dette fra? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoSJo Skrevet Januar 20, 2007 Share Skrevet Januar 20, 2007 ang olje i gjengene,,, ka rolle spiller det? hvis bunden av gjenge hullet er lukket og der ligger olje ned i der....ja da blir der et sindsygt højt tryk når du dra boltene i.....resultat = sprekt blok Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
? Skrevet Januar 20, 2007 Share Skrevet Januar 20, 2007 Moment å rekkefølge bruker å følge med som bruksanvisning til toppakninga. Ganske lett. Strekkbolter skal IKKE etterstrammes i ettertid!Hvis dette er første gang du bytter toppakning så er det viktig å få det helt fritt for pakningsrester på både blokk og topp samt at du burde gjenge opp igjen strekkboltgjengene med passende gjengetapper og blåse trykkluft ned i hullene for å få ut evt olje som har lagt seg i gjengene. Har du olje i gjengene kan dette få alvorlige følger i form av at du ikke vil få bra nok komresjonstrykk og toppakning vil blåse etter en kort stund.. dette har eg aldri hørt om og kommer aldri til og gjøre det,, bruker du gjentetapp kan du like godt ødelegge noe som og gjøre noe bedre, er gjengene iorden er det heller ikkje nødvendig, går boltene tregt og vanskeligt i gjengene, ok kanskje,,, men uansett eg er industrimekaniker og vil ikkje på noen måte annbefale det der. ang olje i gjengene,,, ka rolle spiller det? momentet blir det samme uansett, og oljen skader ingenting, den flytter seg vist den er i veien,, kor har du dette fra? som sagt, så hvis du har olje i hullene til boltene, blir det et sinnsykt trykk, og blokka kan sprekke hvis det er nok olje i hullene... er det litt olje, så vil det rette momentet komme for tidlig=for lavt trykk på toppakningen=unødvendig skruing... angående gjengetapp, hva er galt med det? bruker du riktig gjengetapp så skader du overhode ikke gjengene. heller tvert imot. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rotty Skrevet Januar 20, 2007 Share Skrevet Januar 20, 2007 det er med olje til arp boltene mine Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
? Skrevet Januar 20, 2007 Share Skrevet Januar 20, 2007 det er med olje til arp boltene mine det er noe annet, hvis det er gammel motorolje nedi hullene, så kan/vil blokka sprekke når man drar til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå