Rotty Skrevet Januar 20, 2007 Skrevet Januar 20, 2007 det er med olje til arp boltene mine det er noe annet, hvis det er gammel motorolje nedi hullene, så kan/vil blokka sprekke når man drar til det er klart d, maskinvasker det meste og blåsetørke etterpå
vildrin Skrevet Januar 20, 2007 Skrevet Januar 20, 2007 er jo ganske enkelt å bruke litt trykkluft neddi hullene da. kjøp helst nye strekkbolter, funker med gamle men skal helst ikke bruke dem flere gange har jeg hørt,
oddis Skrevet Januar 20, 2007 Skrevet Januar 20, 2007 Moment å rekkefølge bruker å følge med som bruksanvisning til toppakninga. Ganske lett. Strekkbolter skal IKKE etterstrammes i ettertid!Hvis dette er første gang du bytter toppakning så er det viktig å få det helt fritt for pakningsrester på både blokk og topp samt at du burde gjenge opp igjen strekkboltgjengene med passende gjengetapper og blåse trykkluft ned i hullene for å få ut evt olje som har lagt seg i gjengene. Har du olje i gjengene kan dette få alvorlige følger i form av at du ikke vil få bra nok komresjonstrykk og toppakning vil blåse etter en kort stund.. dette har eg aldri hørt om og kommer aldri til og gjøre det,, bruker du gjentetapp kan du like godt ødelegge noe som og gjøre noe bedre, er gjengene iorden er det heller ikkje nødvendig, går boltene tregt og vanskeligt i gjengene, ok kanskje,,, men uansett eg er industrimekaniker og vil ikkje på noen måte annbefale det der. ang olje i gjengene,,, ka rolle spiller det? momentet blir det samme uansett, og oljen skader ingenting, den flytter seg vist den er i veien,, kor har du dette fra? som sagt, så hvis du har olje i hullene til boltene, blir det et sinnsykt trykk, og blokka kan sprekke hvis det er nok olje i hullene... er det litt olje, så vil det rette momentet komme for tidlig=for lavt trykk på toppakningen=unødvendig skruing... angående gjengetapp, hva er galt med det? bruker du riktig gjengetapp så skader du overhode ikke gjengene. heller tvert imot. Nettopp! Jeg har både fått opplyst dette fra motorverksted, samt at jeg har gjordt den feilen med olje i gjengene en gang, og aldri mer! Bruker man gjengetapp riktig så skal det overhodet ikke ta noe som helst skade. Ring et motorverksted å hør hva di anbefaler! Skjønner ikke helt hvor du har detta fra Ettertenning?.. Jeg kommer ihvertfall til å forholde meg til det jeg har fått opplyst og erfart!
MR.H Skrevet Januar 20, 2007 Skrevet Januar 20, 2007 Jeg kjøpte ARP bolter, men har ikke åpnet pakka, men stod på pakka anbefalt å kjøpe ARP olje\masse for å ha på ARP boltene, men stod også at man kunne bruke WD 30. Er det noen som har noe erfaringer rundt dette? Skal man spraye boltene med WD 30?, stod at ARP anbefalte sin egen olje\masse selvsagt. Noen som selger denne i Norge?
E36Cab1 Skrevet Januar 21, 2007 Skrevet Januar 21, 2007 Strekkbolter skal ikke brukes om igjen. SKAL ikke? Det kan gjøres,har gjort det både på personbil og lastebil ved topp og toppaknigsbytte. Du har ei max lende oppgitt fra fabrikant på når de ikkje kan brukes lengre,men som oftes også en maxgrense på 1x1 gang,alså kan brukes max om igjen 1 gang viss lengda og tjukkelse er innafor grenseverdiene.
E36Cab1 Skrevet Januar 21, 2007 Skrevet Januar 21, 2007 Jeg kjøpte ARP bolter, men har ikke åpnet pakka, men stod på pakka anbefalt å kjøpe ARP olje\masse for å ha på ARP boltene, men stod også at man kunne bruke WD 30. Er det noen som har noe erfaringer rundt dette? Skal man spraye boltene med WD 30?, stod at ARP anbefalte sin egen olje\masse selvsagt. Noen som selger denne i Norge? Du kan like gjerne bruke 5-56 på de,har like god effekt dette
Ettertenning Skrevet Januar 21, 2007 Skrevet Januar 21, 2007 ang olje er eg med på den, men sammtidig er det plenti med plass til at olja kan passere oppover langs bolten så spesielt stort trykk vil det ikkje bli. men sammtidig som teknoligien utvikler seg forandrer også gjengetapper seg med andre vinkler på skjær osv, så det eg prøver og si er at vist gjengene er iorden så ikkje gjør noe med di,, jobber med gjenging og maskinering nesten daglig så det er vertfall min erfaring, og strekkbolter er til engangsbruk er vertfall det eg har fått opplyst
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå