Gå til innhold

Vannet blir borte på bilen min. Hva er feil? m50b25

Sindregutt
 Share

Anbefalte innlegg

hei,

Jeg har problemer med at vannet på motoren min blir borte. Ekspansjonstanken på siden av radiatoren blir fort tom. Jeg kan kjøre VELDIG mange km uten å etterfylle selvom den varsler lavt kjølevæske nivå. (men jeg pleier å etterfylle ofte)..

Det ryker lite, og den bruker minimalt med olje...

Bilen er en e34 525 24v

Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta en trykktest av systemet,kan være en liten utvendig lekkasje som treffer varmt metall og derfor fordamer,alså ingen synlig drypping på bakken.Men en får jo synlige avleiringer av dette i tilfelle.

Eller du kan ha innvendig lekkasje,alså i olja eller i forbrenninga.

En trykktest solves the question! :bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør motoren varm slik at det blir trykk i systemet og få gjerne noen til å holde litt turtall for deg mens du ser over alle slanger og koblinger. Det kan hende det er en ørliten lekkasje et sted. Jeg hadde et mikroskopisk hull i en slange under innsuget en gang, og det var ikke lett å oppdage. Vanskelig å få sett innunder der. Må gjerne til med lommelykt og speil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tar jeg en trykktest enkelt og greit? Er jo bra trykk i slangene etter jeg stopper bilen blant annet.. Ingen olje i vannet elelr vann i olje eller røyk..

Du bruker et apparat/utstyr som du monterer/skrur nedpå ekspansjonstank/radiator. Denne har manometer slik at du ser om trykket minsker(skal holdes konstant). Minker trykket har du en lekkasje.

Bruk trykkluft for å tilføre systemet trykk(ca 1.0-1,5kg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...