Gå til innhold

Nybegynner trenger tips og hjelp - Lyd E38

Anbefalte innlegg

Først må jeg bare få si dette er mitt første innlegg i forumet. Det ser ut som om det er veldig mange dyktige folk her, så det blir nok ikke mitt siste 8)

Som tittelen sier, er det anlegget i vår 740 som skal byttes ut. Jeg skal ta over denne bilen i august 08, og inntil da skal jeg bygge ut stereoen i bilen.

Det meste skal bygges ut. Høyttalerene høres elendige ut, alle sammen, pluss at bilen trenger ordentlig slagkraft i form av en subwoofer. Prisklassen dette skal ligge på, må jeg bare forme utifra erfaringer jeg får, og tips fra dere. Jeg har god tid på meg til sparing og bygging, så det er ingenting i veien for at jeg starter med f. eks. Sub+forsterker nå, og bygger ut høyttalerene inni bilen senere.

Som nemnt, må jeg ha subwoofer. Denne skal det være mye vekt på. Jeg vil ha ordentlig risting, men samtidlig skal det høres veldig bra ut når man sitter inni bilen og kjører. Jeg vet ikke om det er best å kjøpe en stor og sterk en, eller to som er ganske bra kraft i begge to? Hva gir best lyd og kraft? Jeg trenger også tips vedrørende om jeg skal kjøpe sub og bygge kassen selv, eller om jeg skal kjøpe en som allerede er bygd inn. Jeg vet heller ikke om det er best med lukket kasse, eller med bassrefleks?

Forsterkere og høyttalere trengs;

Det er 8 høyttalere + 4 diskanter inni bilen. Jeg vet ikke hvor mange jeg skal bytte ut, men det blir vel 4-6 stk. Kanskje kjøper jeg en 4kanals forsterker først, og en til senere? Altså trenger jeg tips til gode 4kanals forsterkere, og høyttalere til inni bilen. Og er det dyrt å bytte ut diskanter?

Spiller til alt sammen trenger jeg. Helst en med sånn flip-up skjerm, men det er ikke et must. Og hvilken spiller passer egentlig i en 740? Det sitter en svær Business Class spiller der fra før. Den er koblet til cd veksler. Det sitter også en svær kasettspiller over, hvor du har kontroll over bass og lignende. Jeg regner med at begge disse må byttes, men hva slags spillere passer egentlig inn i dashen her?

Den siste tingen som er et must, er tilkoblingsmuligheter for iPod eller den kommende iPhone. Jeg har tenkt på at dette burde være en dockingstasjon. Den kunne for eksempel bygges inn der askebegeret kommer opp? Hadde ikke det vært stilig?

Som dere ser, så trenger jeg hjelp og tips til det meste. Jeg har ingen erfaring fra bilstereo, så hvis noen kan liste opp absolutt alt jeg trenger, hadde jeg vært innmari takknemlig.. Jeg skjønner meg absolutt ikke på det med sikringer, jording og kabler, så det trenger jeg med teskje etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til bimmers! :)

Jeg holder selv på med en ganske omfatende ombygging av e38 med tanke på anlegg. Med tanke på sub så er det lurt å legge endel kroner i en god sub. Trenger ikke nødvendigvis være så stor. Du har feks JLaudio 10w7 som jeg har solgt til en på forumet her. Han stilte i dbdrag med denne og det spilte 138.8 db på en Jlaudio 500w forsterker.

Så det å kjøpe gode komponenter er tingen.

Det som er dritt med å sette inn en sub var stor kaliber er alt det som begynner riste i bilen. Det gjelder også e38 tro meg. hehe..

Skal du ha noe som spiller høyt lager du portet kasse. Skal du ha noe som er lettere å få bra og etter min mening høres bedre ut. Mindre slitsomt å høre på så bygger du en lukket kasse. Dem er også mindre enn refleks kasser.

Bruk endel cash på frontsett. Det er virkelig det som teller når du har lyd i bilen. Jeg synes også du skal klare deg med ett frontsett. Ikke ha noe mere høytalere enn dem i bilen. Siden det blir vanskeligere å få ett rett lydbilde i bilen. Tenker da på lengde fra forskjellige høytaler til øret.

Noe som gjør at lydbilde kan høes rart ut om dette ikke er likt.

Når du skal bytte diskanter så setter du inn ett frontsett som består av diskanter, mellomtoner og delefilter.

Jeg synes personlig ikke en flippskjerm passer i en e38. Og at du bør vente med å sette inn en dyr spiller til du skal bruke bilen selv. Fordi det skjer mye på spiller fronten på 2år.

Endel av kassetspilleren din henger vel sammen med kjørecomputeren?

Så da burde du ta vare på denne. Og i tilfelle montere spilleren over.

Tilkoblingmuligheter for i pod er det nok på alle sammen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar her =)

Du nemner delefilter. .Hva er egentlig det?

Og angående kjørecomputer; Så vidt jeg ser, har ikke denne bilen det. Det er ikke høyeste utstyrsnivået på den.. Kan hende jeg tar kraftig feil nå, men..

Og lyd; Bare to høyttalere? Når jeg sitter hjemme, har jeg 5.1 lydanlegg jeg hører på da, og det er mye bedre enn stereo synes jeg. Mye siden jeg får lydbildet hele veien rundt meg, og ikke bare fra fremme!

Angående risting; Det som eventuelt rister i bilen går vel ann å gjøre noe med? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nemner delefilter. .Hva er egentlig det?

Enkelt forklart: Delefilter deler ut signalet som kommer fra spilleren/forsterkeren til diskanten og mellomtonen.

Her ser du delefilter, mellomtone og diskant:

Infinity_ref5010CS_h1.jpg

Bare to høyttalere? Når jeg sitter hjemme, har jeg 5.1 lydanlegg jeg hører på da, og det er mye bedre enn stereo synes jeg. Mye siden jeg får lydbildet hele veien rundt meg, og ikke bare fra fremme!

Hvis du velger å ha et ordinært frontsett, og hiver inn noen gode 6*9 høytalere i hattehylla så vil du få høre lyd fra alle kanter, og mange mener det blir som å stå med ryggen til scenen på en konsert.

Derfor er det bedre å legge pengene du ville brukt på den 3. og 4. høytaleren i et solid fronsett, bedre lydbilde og ikke fullt så forvirrende.

Angående risting; Det som eventuelt rister i bilen går vel ann å gjøre noe med? :(

Alt kan gjøres noe med, kommer helt ann på hvor mange timer/penger du vil legge ned. Dempeull, dempespray osv. Er ikke helt ekspert på området så det får heller andre fylle bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en 740i e38..

Jeg har orginale høytelere og orginal forsterker og jeg synes det fungerer ok..(4 høytalere og 6?diskanter)

Jeg har også satt inn en kicker L7 12" med portet kasse, men det fungerer heller dårlig..Jeg får ikke lyden inn i bilen, og jeg er ikke så lysten på å begynne å skjære i den heller..Jeg har prøvd forskjellige plasseringer av suben, men det er like dårlig..MEN dersom jeg åpner bagasjerommet, blir det nesten dobbelt så mye trøkk inne i coupeen :lol:

Så suben blir nok flyttet ut i e30en etterhvert

Jeg ville lagt mest penger i komponentsett og en god forsterker hadde jeg vært deg :wink: Jeg synest det blir feil å begynne med en sub, når de andre høytalerene er "rævva" ..

Jeg er også enig i at "flipskjerm" ikke ser så bra ut på e38..Du bør nesten kjøpe en som passer inn i interiøret..En stilfull spiller med gode spesifikasjoner..eks

http://www.bilradiospesialisten.no/prod ... hp?id=1810

NB! Jeg er ikke noen bilstereoekspert, men dette er iallefall min erfaring :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere - Færrest mulig, men best mulig høyttalerelementer. Less is more:) Ang. flipscreen vil disse ofte se veldig billige ut. Finn en spiller helst med flere linjeutganger. Da får du koblet forsterkerne rett på CDspiller.

For å forstå hva et delefilter er, og vitsen er med det, kan det være fornuftig å merke seg at vi mennesker oppfatter frekvenser fra 20 Hz til 20kHz(gjennomsnitlig). Hz - er forkortelse for hertz, som er betengnelsen på svingninger per sekund. Hertz har ikke noe med lydstyrke å gjøre, men hvor mørk eller lys en tone er. 20 hz er djup bass og 20kHz er lys diskant. Nå skal det sies at i musikk bare brukes frekvenser opp til ca. 12khz. Det et delefilter gjør er å dele opp signalet til de akktuelle høytalerne. Da en subwoofer skal ha lave frekvenser og diskant skal ha høye frekvenser. Mellomtoneelementer skal dekke frekvensområdetområdet i mellom bass og diskant. Grunnen til at man gjør det slik er man ikke har oppfunnet en høytaler som spiller av hele det hørbare frekvensbåndet.

Anbefaler deg å sjekke ut howstuffworks, wikipedia ol. sider. Blir enklere velge hvis man vet hva man vil ha og ved eventuell feilsøking. Plassering av høytalere må bare prøves ut, men virker som om tidligere innlegg i denne tråden har er erfaring om konkrete løsninger mtp. høytalerløsninger i lik type bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skriver at du skal overta denne bilen om et par år så regner jeg med det er dine foreldre som har bilen nå, og at du er ca 16 år nå?

Da ville jeg ha startet med frontsettet, da foreldre ikke er så veldig glad i bass. Ville heller ikke satset på mer enn et frontsett foran og et baksett. Bedre med skikkelig gode komponenter der enn litt dårligere rundt om liksom. Ville også satset på 3-vegs sett. Altså diskant, mellomtone og basselement. En 4 kanals forsterker på front og baksett + en rå monoblokk på sub, når den tid kommer. Når det gjelder sub så har vi bygget et greit bygge i en E39 der vi tik bassrefleksrøret ut skiposehullet. Er der det på E38? om det er det så funket det iallefall meget bra..

Bildenr-0060.jpg

Bygget en plate over subbene med et hull som var akkurat like stort som hullet på skiposehullet. Ser ikke subbene når du ser inn i bagasjerommet dessverre, om dette er viktig for deg?

Iallefall et bra alternativ. Forann ble det et focal polyglass 165 slim. og et polyglass 135 bak.. Hele pakken, altså frontsett, baksett, to subber, to forsterkere og alt av kabler kom vell på ca 23.000 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Alt er mulig.. Men om det er så lurt er noe annet. Du må jo lage deg en kasse under subben. Ergo stort og klumpete. Og bassen blir som regel bedre jo lengre fra den er. Setter du basskassen rett bak setet i en stasjonsvogn merker du den nesten ikke i forhold til om du plasserer den bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er mulig.. Men om det er så lurt er noe annet. Du må jo lage deg en kasse under subben. Ergo stort og klumpete. Og bassen blir som regel bedre jo lengre fra den er. Setter du basskassen rett bak setet i en stasjonsvogn merker du den nesten ikke i forhold til om du plasserer den bak.

Så jeg vil altså kjenne dem best om jeg har dem i bagasjerommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...