Anderslien Skrevet Januar 24, 2007 Skrevet Januar 24, 2007 Jeg har kjøpt meg et nytt airbag ratt. Det er fra en 96 modell E34. Altså, helt siste modellen av E34. Dette trodde jeg skulle gå greit, men neida. Jeg så på tilkoblingene på det gamle og det nye, og så at de var helt forskjellige og på det nye var det en ekstra kobling. Så jeg trenger hjelp med å finne ut hva som er hva. Hva er airbag og hva er tute liksom. På det gamle rattet så var det kun to ledninger, mens på det nye er det fire. Mest logisk med fire, fordi da går det to til tute og to til airbag. Jeg trenger altså hjelp til å koble dette til bilen ledningsnett. Det er bare to ledninger på koblingen som det gamle rattet var koblet på også. Her er bilder: Gammelt ratt: Nytt ratt: Tusen takk for all hjelp!
Anderslien Skrevet Januar 24, 2007 Forfatter Skrevet Januar 24, 2007 Jeg har nå funnet ut at to av ledningene er jordingsledninger. Så de kan jeg bare koble på jordingspunket som er rett ved rattet der. Men skal jeg bare koble sammen airbag ledningene med sånn vanlig skjøt da? Airbag ledningene på rattet er rød og hvit. Mens de to andre som jeg skal koble meg inn på er blå og brun. Hvem er pluss og minus? Jeg har et problem til, og det er at det er en liten hvit tapp som kan trykkes inn som skal gå i et spor på rattet. Jeg aner ikke hva denne er til. På det nye rattet, så er dette sporet forskjellig fra det gamle, så den tappen lager en klakke lyd når jeg svinger for mye. Hva er denne tappen til? Hvis den ikke er til noe, kan jeg da kutte den av? Takk for svar
jlien Skrevet Januar 24, 2007 Skrevet Januar 24, 2007 Kan ikke hjelpe deg så mye med ledningene, men mitt E30 ratt er ganske likt ditt gamle ratt med tanke på sporet og har en teori om at det er strømmen til fløyten!
Gjest Skrevet Januar 24, 2007 Skrevet Januar 24, 2007 http://home.earthlink.net/~frankie66/ca ... wheel.html Denne DIY'en er riktignok til E36, men det kan jo hende du finner svar på noen av dine spørsmål likevel.
Anderslien Skrevet Januar 24, 2007 Forfatter Skrevet Januar 24, 2007 http://home.earthlink.net/~frankie66/cars/diy/E36_steeringwheel.htmlDenne DIY'en er riktignok til E36, men det kan jo hende du finner svar på noen av dine spørsmål likevel. Der sto det mye ja. Men der står det at jeg må bytte den ringen og den koster 1300kr på GS bildeler, så det blir ikke aktuelt, så jeg må finne en enklere måte. Jeg klarer fint å koble airbagen nå etter jeg så på siden der, men det er tuta som er problemet nå og den tappen. Hvis den tappen er til tuta, så må jeg finne igjen ledning på den tappen, ta vekk tappen og koble sammen tute ledningen fra det nye rattet med den ledningen. Skal gå ganske greit tror jeg. Skal se nærmere på dette i morgen. Den blå ledningen var visst ikke i bruk, så den bare tar jeg vekk. Hvis noen vet helt sikkert hva den tappen er, så skrik ut
bzzlink Skrevet Januar 24, 2007 Skrevet Januar 24, 2007 Sikker, og sikker.. men håper det er greit med litt kvalifisert gjetting. Til å tilbakestille blinklyset, når man er ferdig med å svinge ?
Anderslien Skrevet Januar 24, 2007 Forfatter Skrevet Januar 24, 2007 Sikker, og sikker.. men håper det er greit med litt kvalifisert gjetting.Til å tilbakestille blinklyset, når man er ferdig med å svinge ? Jeg tror du har rett jeg, hehe... Faen. Da må jeg ha en ny sånn ring jeg da hvis jeg vil ha sånn at blinklys går av når jeg er ferdig med å svinge? Men hvor er tuta koblet til da?
Sir Hofstad Skrevet Januar 25, 2007 Skrevet Januar 25, 2007 (Tuta er koblet via gods på rattstamme, får pluss fra den messingtappen som kan presses inn som står på rattstammen.) Beklager, dette gjelder selvfølgelig "gamletypen", disse airbagrattene er koblet via ledninger. Er egentlig bare å måler seg frem
Anderslien Skrevet Januar 25, 2007 Forfatter Skrevet Januar 25, 2007 Tuta er koblet via gods på rattstamme, får pluss fra den messingtappen som kan presses inn som står på rattstammen.Er egentlig bare å måler seg frem Åja... Da skjønner jeg. Da tror jeg tuta skal fint bli ordnet. Men det med at blinklyset slår seg av automatisk er noe hovedproblemet. Hva skal jeg gjøre med det?
Sir Hofstad Skrevet Januar 25, 2007 Skrevet Januar 25, 2007 Før du begynner å kappe ledninger å ordne skal jeg springe ut å se om ikke resten står igjen på bilen...
Anderslien Skrevet Januar 25, 2007 Forfatter Skrevet Januar 25, 2007 Før du begynner å kappe ledninger å ordne skal jeg springe ut å se om ikke resten står igjen på bilen... Ja, gjør det. Jeg begynner å mikse og trikse etter trening, så det blir vel ved sju tida tenker jeg. Hvis noen har en løsning på det blinklys problemet, så skrik ut
Sir Hofstad Skrevet Januar 25, 2007 Skrevet Januar 25, 2007 Har alle delene liggende her jeg Anders Var egentlig tankeløst av meg å ikke sende det med... Mener rattstamme osv er identisk så det skal ikke være noe problem... Ordner seg med blinklys også da og alle tilkoblinger. Kona hjemme fra skole etter 20.30 da sender jeg bilder og bruksanvisning.
Anderslien Skrevet Januar 25, 2007 Forfatter Skrevet Januar 25, 2007 Har alle delene liggende her jeg Anders Var egentlig tankeløst av meg å ikke sende det med... Mener rattstamme osv er identisk så det skal ikke være noe problem... Ordner seg med blinklys også da og alle tilkoblinger. Kona hjemme fra skole etter 20.30 da sender jeg bilder og bruksanvisning. Dette blir bare bedre og bedre dette, hehe. Når får du sendt dette avgårde da? Og send meg kontonummeret ditt på PM og si hvor mye penger jeg skal sette inn for alt
Anderslien Skrevet Januar 25, 2007 Forfatter Skrevet Januar 25, 2007 Nå har jeg sett nøye over alt. Jeg vet hva slags ledninger airbagen skal kobles til, jeg vet hva slags ledning tuta skal kobles til og jeg har sett nøye på den hvite tappen jeg prata om, og den er ikke koblet til noe som helst, så jeg skjønner ikke hvorfor den er der. Den er ikke til blinklysene, fordi det er det noen andre knapper der som er til det. Hvis jeg tar vekk den tappen, så er alle problemene mine løst, men jeg må være helt sikker på om den ikke er til noe først...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå