Gå til innhold

Trenger hjelp med tilkobling av nytt airbag ratt

Anbefalte innlegg

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Her er den hvite dingsen jeg har prata om. Hvis noen har noen aning hvorfor den er der, si ifra :) Alt som stopper meg fra å få på det nye rattet...

Her:

S4021141-1.jpg

Skrevet

Nå har jeg prøvd ut den nye brakketen jeg fikk av Ske1eton. Det fungerte bra. Nå har jeg ikke det problemet med at den hvite går borti. Men jeg koblet sammen ledningene sånn det sto på en veileder jeg fant, men airbag lampa blunker og hornet fungerer ikke. Hva skal jeg gjøre med dette? Det er en blå ledning til overs. Det sto det at det skulle være også, men kan denne kanskje være til noe? Jording kanskje?

Takk for svar :)

Skrevet

har du lodda sammen ledningene til airbagen, eller har du bare kobla med sukkerbit? jeg fikk vite at det var viktig å lodde ledningene. å koble med kabelsko, skjøtehylse eller sukkerbit var visst fy fy.

jeg bytta ratt på e36 en gang. da brukte jeg selvsagt sleperingen som fulgte med nye (brukte) rattet.

jeg klippte av ledningene ut fra begge ratta og lodda over den orange pluggen fra det gamle rattet over på det nye slik at det passet med pluggen i bilen.

ledninga til fløyta er skjøtt med en plugg før den tingen som lager kontakt til det gamle rattet. klippte av ledninga der også og lodda sammen slik at pluggen går rett på ledninga til rattet istedet for den kontaktgreia.

og den blå ble ikke brukt.

airbagsystemet er slik at har det vert koblet fra noe, så lyser/blinker airbaglampa helt til du får reset den hos et bmw verksted.

jeg hadde samme problemet med at lampa blinka og fløyta ikke virka.

lampa ville heller ikke slukke når denble forsøkt resat.

da tok jeg av rattet igjen og tok av sleperingen og åpnet denne.

inni denne er det et 'bånd' med kobberbaner som er kveilet rundt inni der.

på min så var det noen stygge krøller og knekker på det båndet og det viste seg at det var brudd i kobberbanene der.

så enden på visa var at jeg måtte kjøpe en ny slepering til 1300kr.

monterte denne og fikk resat lampa hos et bmw verksted og da var alt i skjønneste orden.

Skrevet
har du lodda sammen ledningene til airbagen, eller har du bare kobla med sukkerbit? jeg fikk vite at det var viktig å lodde ledningene. å koble med kabelsko, skjøtehylse eller sukkerbit var visst fy fy.

jeg bytta ratt på e36 en gang. da brukte jeg selvsagt sleperingen som fulgte med nye (brukte) rattet.

jeg klippte av ledningene ut fra begge ratta og lodda over den orange pluggen fra det gamle rattet over på det nye slik at det passet med pluggen i bilen.

ledninga til fløyta er skjøtt med en plugg før den tingen som lager kontakt til det gamle rattet. klippte av ledninga der også og lodda sammen slik at pluggen går rett på ledninga til rattet istedet for den kontaktgreia.

og den blå ble ikke brukt.

airbagsystemet er slik at har det vert koblet fra noe, så lyser/blinker airbaglampa helt til du får reset den hos et bmw verksted.

jeg hadde samme problemet med at lampa blinka og fløyta ikke virka.

lampa ville heller ikke slukke når denble forsøkt resat.

da tok jeg av rattet igjen og tok av sleperingen og åpnet denne.

inni denne er det et 'bånd' med kobberbaner som er kveilet rundt inni der.

på min så var det noen stygge krøller og knekker på det båndet og det viste seg at det var brudd i kobberbanene der.

så enden på visa var at jeg måtte kjøpe en ny slepering til 1300kr.

monterte denne og fikk resat lampa hos et bmw verksted og da var alt i skjønneste orden.

Uff. Så jeg må muligens bytte den sleperingen alikevel jeg da? Men hvis jeg får resetta det hos et bmw verksted, er det en mulighet for at hornet vil fungere da? Eller skal det fungere nå uten at det er resetta?

Og ja, jeg brukte sånne skjøteklemmer. Kan få det lodda og gjort ordentlig jeg, men nå vil jeg bare se om det fungerer som det ikke gjør. Jeg kan jo prøve å ta opp den sleperingen da, så får vi se.

Skrevet

fløyta skal fungere uavhengig av airbagsystemet.

kan vere lurt å ta opp den sleperingen å se etter skarpe knekker på det båndet. hos meg var det vertfall det som var feilen.

Skrevet
fløyta skal fungere uavhengig av airbagsystemet.

kan vere lurt å ta opp den sleperingen å se etter skarpe knekker på det båndet. hos meg var det vertfall det som var feilen.

Ja, jeg skal gjøre det etterpå jeg. Setter inn post når jeg har sjekket :) Var den vanskelig å få opp?

Skrevet

Nå har jeg funnet problemet. Jeg tok opp sleperingen og så med en gang at den hadde løsnet fra den ene kontakten. Jeg trenger da altså en ny sånn kobber greie inni der med kontakter eller en ny slepering. GS selger en brukt en til 500kr. Kanskje jeg skal kjøpe den da? Eller?

Skrevet

litt ot,men håper du har koblet ut batteriet når du holder på med rattet.. vet om en som fikk airbagen i trynet når han drev og koblet ratt med airbag. han hadde hodet inntil rattet når den løste ut... :crazy:

Skrevet
litt ot,men håper du har koblet ut batteriet når du holder på med rattet.. vet om en som fikk airbagen i trynet når han drev og koblet ratt med airbag. han hadde hodet inntil rattet når den løste ut... :crazy:

Nei, jeg har ikke det, men jeg har ikke airbagen tilkoblet når jeg driver og har ikke på tenninga. Airbagen settes på helt til slutt og det er kun en kontakt. Så tror det skal gå fint.

Skrevet

Nei, jeg har ikke det, men jeg har ikke airbagen tilkoblet når jeg driver og har ikke på tenninga. Airbagen settes på helt til slutt og det er kun en kontakt. Så tror det skal gå fint.

da går det sikkert bra :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...