Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nei det skal ikke være slik. Du bør ta en overhaling av dynamo.. Bytte børstene og sjekke spenningsregulatoren..

helt sikker på det?

godt mulig at eg har hatt dårlige dynamoer på mange av mine biler, men har jo merket flere ganger at lade lyset ikke forsvinner før man har feks 1200 o\min

er ikke kun bmw eg har merket dette på da..

Skrevet

Joda den skal lade med over 12v på tomgang med alle lysene på..

Mange M50b25 motorer har 140A lader. Den bør vertfall lade 13v på tomgang.

Ladelyset skal slukke få sekunder etter at du har startet opp. Du skal ikke trenge å ha 1200 omdr for at lampa skal slukke.

Skrevet
Joda den skal lade med over 12v på tomgang med alle lysene på..

Mange M50b25 motorer har 140A lader. Den bør vertfall lade 13v på tomgang.

Ladelyset skal slukke få sekunder etter at du har startet opp. Du skal ikke trenge å ha 1200 omdr for at lampa skal slukke.

1200 et tall eg tok i fra lufta... er jo gammle biler eg har opplevd dette på..man starter og de går kansje på godt under 1000...og det lyser, gir litt gass så forsvinner det.

140a burde jo holde??

Skrevet

Men på en E36 skal det være undøvednig å gi litt gass for at ladelampen skal slutte å lyse..

Jeg hadde 140A lader på min 93 mod E36 325i. Det er originalt.

Min ladet 14.2 på tomgang og 14.4 når jeg hadde turtall.

Skrevet
Men på en E36 skal det være undøvednig å gi litt gass for at ladelampen skal slutte å lyse..

Jeg hadde 140A lader på min 93 mod E36 325i. Det er originalt.

Min ladet 14.2 på tomgang og 14.4 når jeg hadde turtall.

Om vinteren? med alt el-utstyr inne? mine bmw'r. har ikke ladda så heftig hvertfall. laddelampen har alltid slukna med en gang den starta, men det er ikke det samme som att den ladder 14,4 volt, ladelampen lyser når den ikke ladder den. dvs, defekte børster/rele, eller dynamoreima er vekk..

Skrevet

som muren sier, så skal det sannsynligvis være sann, har aldrig målt 14,4 volt på noen biler på tommgang.

laddelyset kan foresten også lyse dersom magnitiserings generatoren til dynamoen ikke bygger opp strøm, men da måler du 0 volt etter en viss tid, altså, selv om børster er ok, så klarer ikke dynamo å bygge opp den berømte sinuskurva som likerettes å leveres som likestrøm til ditt batteri.

Skrevet

det du oxo kan prøve er å strekke en kabel fra dynamo og til minus polen på batteriet.. kan være dårlig jording som gjør d.. eg hadde d slik på min 90 mod opel vectra.. ladet rund 12 V.. så strakk eg opp en kabel og da ladet den som den skulle.. verdt et førsøk:D

men siden du har batteri bak så kan d bli problematisk kansje.. du kan jo oxo finne et annet bra jordingspunkt.. framme i motorrommet. på blokken eller i karroseriet..

Skrevet

dynamoen skal lade med 13,8v på tomgang og oppi 14,4v ved turtall. dersom den ikke har den ladespenningen på tomgang så er børster og eller spenningsregulator gåen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...