Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

d spørs kor du måler.. om du måler på batteriet eller rett fra dynamoen. eg har opplevd dette selv.. og når eg strakk den kabelen fra dynamo og til minus på batteri så fungerte d fint. eg byttet til og med dynamo fordi den var gåen. og selv da ladet den ikkje skikkelig.. d kan jo være at jordingspunktet til dynamoen din er dårlig.. d var d som var i mitt tilfelle..

Skrevet

Om du har stor kjørekomputer får man opp ladinga på den? eller? er slik i e34 og e32 vertfall... er en "skjult" funksjon da men...

om batteriet er bak i bilen får man vel et spenningsfall også?

735'en min lader 13,7 og det har jeg lest på diverse forum er for lite :? bør helst ligge over 14

Skrevet

eg har målt både framme på hovedstrøm kabelen+ att eg får opp samme tall bak på dei digitale monoblokkene, får kansje opne opp dynamoen og sjå på børster om di er slitne. hvorden kan eg sjå på spennings regulatoren om den er gåen? hehe e jo trångt som %@ og få utt heile dynamoen og:P

Skrevet

Et lite triks viss ladelampa ikkje slukner før du har gitt litt gass er å skifte ut ladelampe-pæra med ei som har større watt-styrke :wink:

Nb! Kvilespenninga på et bra batteri er på 12,6v.

Skrevet

Jeg snakker kun om målinger gjort på batteriet.. Jeg har ingen nytte av spenningen ut av dynamoen. Det som teller er det som kommer inn i batteriet..

Jeg mener alt under 14,2V er dårlig.

Skrevet
Et lite triks viss ladelampa ikkje slukner før du har gitt litt gass er å skifte ut ladelampe-pæra med ei som har større watt-styrke :wink:

Nb! Kvilespenninga på et bra batteri er på 12,6v.

12,78v er hvilespenninga på et batt.

Dersom du måler over batt. for så og måle over dynamo, og spenningsfallet er under 0,8v, og du bare har 11,7v på batt når motoren går er dynamoen din defekt. Skift evnt. overhal

Skrevet

hvilespenning skal ikkje være under 12,5 v.. da er batteriet ok.. over 12.7 så skal det være flott:Dhehe.. og ladespenning BURDE være over 12,7 på tomgang ellers bruker forbrukerne av batteriet.. og forbrukerne skal forsynes av dynamo.. og resterende spenning/strom skal til batteri..

Skrevet
eg har målt både framme på hovedstrøm kabelen+ att eg får opp samme tall bak på dei digitale monoblokkene

Du har jo kanskje svaret ditt sjøl her da vettu. Hvordan og hvem har montert dette, og hva trekker disse av strøm? Du sier monoblokker Og da begynner man ofte å snakke om andre reguleringstall en de som følger en std dynamo. Spørs om det ikke er ny strømforsyning du har "behov" for ja.

Føler at 98% gir f i akkurat dette, og kjøper nytt/nødlader batteriet i ny og ne istedet. Har jo sett biler hvor lysene går fra hvit til gult når dee spiller, men bilen går lell, en stund ihvertfall. Det man skal tenke på er at ikke all elektronikk liker å få knapp mengde spenning, samt at du faktisk stjeller gnist fra bilen. Den spenningen som kommer ut av f.eks fordeleren er omformert "12V". Man trenger ikke være elektroingeniør for å se at dette tallet drastisk minker. Man kan ikke trylle fram slikt ut av luften. Om noen vet hvordan så er jeg med på å spleise til vedenspatent 8)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...