Stephan.s Skrevet Januar 27, 2007 Skrevet Januar 27, 2007 Ok, var ute og startet bilen for 40 min siden da jeg skulle være sjåfør. Dro av gårde før bilen var ordentlig varm, men kjørte aldri over 2k rpm for å være på den sikre siden. Når jeg hadde hentet de jeg var sjåfør for. Kjørte de hjem (var ikke lange strekningen) og når vi kom frem luktet det uvanlig svidd, og det fylte seg med røyk fra motrorrommet. Stoppet bilen og åpnet panseret og ble møtt av en røyksky. Etter å ha fått tak i en lommelykt viste det seg at nesten hele motorrommet var fylt med olje. Det hele og altet så ut til å komme fra toppakningen. Tok og målte oljemengden så jeg skulle klare meg på veien hjem. Vet ikke hvorvidt kulda påvirker oljemengden, men peilepinnen var nesten på maks forrige uke, og når jeg sjekket nå var den akkurat under minimum. Hva skal jeg gjøre? Hva kan være galt? Kan jeg ha blåst toppakningen? Trenger all den hjelp jeg kan få om dette. edit: er en m50b20 det er snakk om.
Stephan.s Skrevet Januar 27, 2007 Forfatter Skrevet Januar 27, 2007 bump. ingen som er oppe nå som vet?
Sunspec Skrevet Januar 27, 2007 Skrevet Januar 27, 2007 Helt blåst toppakning vil føre til at bilen går veldig ujevnt pga at en eller flere sylindere vil ha veldig dårlig kompresjon. Prøv og se hvor olja kommer fra. Er det vanskelig å bedømme, hadde jeg håndvasket motoren, også startet den for å se hvor olja kommer fra. Jeg vet ikke om det er helt trygt, jeg tar ikke noe ansvar om du eventuelt skulle ødelegge noe(selv om det er LITEN sjans for det)
Ingebrigtsen Skrevet Januar 27, 2007 Skrevet Januar 27, 2007 Jeg fikk kjøpt e34 min bl.annet pga en kraftig oljelekkasje.. Det som var morsomt er at det var bare kjedestrammeren som hadde løsnet Stramma den så var det bra igjen Kanskje det er noe sånt med din? Kjedestrammer..
Stephan.s Skrevet Januar 27, 2007 Forfatter Skrevet Januar 27, 2007 Etter mye frem og tilbake med telefon til min far som er ihuga hobbymekaniker ble vi enige om å kjøre dråget til verkstedet hans. Tok av topplokket, sjekket, testet og diverse men alt så faktisk i orden ut bortsett fra oljesølet i motorrommet. Han kom med konklusjonen at en oljetrykksventil hadde fryst fast pga bilen hadde stått i en uke i mange minus, som resulterte i at når jeg starta og trykket økte, slapp ikke ventilen etter for trykket og olja måtte gå et sted som da ble mellom topplokk og toppen. Noe sliten pakning kan ta på seg skylden. fikk tatt det opp og renset litt og nå går bilen faktisk bedre enn før dette skjedde
Sir Hofstad Skrevet Januar 27, 2007 Skrevet Januar 27, 2007 Kjent på M50 at det kan fryse ved småkjøring i kulde, da kondens pakker seg her og fryser til plugg etter hvert. Anbefalt hyppigere oljeskift ved slik småkjøring i kulde....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå