Gå til innhold

E30 touring + M57 D30 = ?!?... Noen gode råd? Ja takk

Fossern
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde en interessant samtale med en kamerat her. Han vet nemlig om en M57 D30 motor fra en X5 som skal kondemneres. Og siden jeg har gått med planer om motorbytte lenge, syntes jeg dette kunne være et spennende prosjekt. Nei har vurdert M50 B25, men syns det her virker litt mer morsomt og spennende med litt diselpower.

Så har nå sittet og tråla tyske bimmer-sider for å finne noe håndfast, men har funnet lite. Så da spør jeg like gjerne først som sist om det er noen som har noen erfaringer med liknende? Eller noen som kan gi meg noe nevenyttig før jeg hopper på noe som ikke ligner grisen.

Takker for alle hjelpende bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det slik: Hvis dette skal gå uten "større" problem, så må du bruke ledningsnettet fra X5en, samt diverse styresentraler. Hvis ikke, så bør du ha kontroll på elektrisk, samt at du må nok omprogrammere styresentral av flere grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får sikkert datasprut i dag som styrer diesel :D

Å javel? Dette må du fortelle mer om. Totalt ukjent for meg.

"Får sikkert" Vet ingenting, så dette er noe han som skal bygge om må finne ut av :D Antar at det finnes noe slikt, i og med at mange i USA bygger sinnsyke dieselmonstre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm...... prosjektet er så sært at det er kult!

En bekjent vurderete passat 1.9TDIpd motor i en Jetta MK1 i fjor, men det blei alldri noe av.

Håper virkelig du gjennomfører det, men det tekniske kan jeg nok ikke bistå med da ny-motens motorer og diesel er _noe_ ukjent for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at det finnes noe slikt, i og med at mange i USA bygger sinnsyke dieselmonstre!

Ehh... Veeeel. Kan vel ikke akkurat anklage Amerikanerene for å ha teknologi innen dieselmotorer? Da må en på europeiske biler. Amerikanerene bare mater på med diesel og kompressorer, og syns "the bigger the better"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at det finnes noe slikt, i og med at mange i USA bygger sinnsyke dieselmonstre!

Ehh... Veeeel. Kan vel ikke akkurat anklage Amerikanerene for å ha teknologi innen dieselmotorer? Da må en på europeiske biler. Amerikanerene bare mater på med diesel og kompressorer, og syns "the bigger the better"....

Dette er noe alle vet, men de klarer neppe de effekten de greier ved å bare måte på med diesel og kompressorer veit du :wink:

Hvordan vet du forresten at de ikke bruker avansert motorstyring når de trimmer dieselbilene sine? Kilde takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er spesifikasjonene på den motoren da? kult prosjekt :P men... hmmm

Spesifikasjoner:

Motor fra en 2001 modell X5 3,0d

Direkteinnsprøyting - Rekkesekser

Slagvolum på 2.926 ccm

Effekt på 184 hk/4.000 o/min

Dreiemoment på 410 Nm/2.000 o/min

X5n gjør 0-100km/t på 10,5sek

Og har en toppfart på 200km/t med 5 trinns manuell girkasse.

Har ikke noe svar på hva en kan vente i E30n, men burde da bli ei grei diselpurke. Og med tanke på at X5n sin egenvekt er på 2.115 kg, så burde det merkes litt forskjell ned på snaue 1.230 kg.

Så lest mye om E30er med motorer fra M50 B20 (2,0l 24ventiler-seksern) til M73 B54 (5,4 V12, bla fra BMW E31 850i)… Så burde jo være nok å lese om, men finner lite om folk som har satt i diselmotor. Fant en her for en tid tilbake, men finner ikke igjen sida. Er nok litt spes/sært…men er da litt sjarm også.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...