Gå til innhold

Behov for 4-hjulskontroll etter montering av stabstag?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en liten diskusjon her nå. Saken er den at den andre personen har tenkt å sette et slikt stabstag over i motorrommet. Han spurte seg litt rundt om og fikk beskjed om at han måtte/burde ha 4-hjulskontroll etter montering. Dette tviler jeg litt på, men jeg tviler på mye :wink:

Stemmer dette?

Bilen er en E46 320i.

Skrevet
men de kan vere lurt. e de justerbart risikere du og justere camper.

Hvordan skal du klare å juster camper med et slikt stag?? Da må du jo flytte hele støtdemper tårnet!!

Skrevet

Og til de som ikke vet det,så heter det fjørtårn-stag,eller fjørtårn-avstiver,ikke stab-stag.

Stab-stag er en forkortelse av stabiliserings-stag.

Skrevet
men de kan vere lurt. e de justerbart risikere du og justere camper.

Hvordan skal du klare å juster camper med et slikt stag?? Da må du jo flytte hele støtdemper tårnet!!

Du klare de til ein viss grad. viss du har på justeingappart og justere på staget so ser du de.. :D

Skrevet
Og til de som ikke vet det,så heter det fjørtårn-stag,eller fjørtårn-avstiver,ikke stab-stag.

Stab-stag er en forkortelse av stabiliserings-stag.

Hvorfor blir det stivere da mon tro? Kanskje fordi det stabiliserer avstanden mellom tårnene? Det er da like mye et stabstag som et avstivningsstag om du skal være nøye på det.

Skrevet
men de kan vere lurt. e de justerbart risikere du og justere camper.

Hvordan skal du klare å juster camper med et slikt stag?? Da må du jo flytte hele støtdemper tårnet!!

Du klare de til ein viss grad. viss du har på justeingappart og justere på staget so ser du de.. :D

En karrosseri beveger seg jo når du kjører. Det er jo ikke 100% stivt.

Det lille du klarer å dra sammen støtdempertårnene med stabb stag vil du aldri merker på verken dekkslitasje eller kjørreegenskapene..

Anbefaler dere å lese denne artikkelen.

Her tester de med et slikt stag på en gammel "myk" e30. Nyerer biler er svivere enn E30.

http://www.bmwccn.no/rogaland/strutbar.html

Stabbstag pynter, men gjør lite nytte desverre..

Skrevet

Pussig at TUV krever tårnavstiver ved senking over 40 mm.......

Hvis det ikke skulle ha noen funksjon mener jeg.

Denne linken er jo ganske "overbevisende" hvis du bare leser de reultatene de fikk, og deres synspunkter, men det er nok mer fysikk med i dette enn det.

Skrevet

Kan forklare det helt enkelt.

Der jeg bor er det ekstremt dårlige veier.

Touringen min (powerflex,senket,doble gassdempere osv) "knirket" i dashbordet når jeg kjørte over de værste humpene så jeg tenkte at jeg får prøve tårnavstiver.

Har iallefall redusert "knirkingen" min.

Fysikken jeg tenker på er bevegelse i ramme og karrosseri, og jeg tror det må iberegnes en del mer momenter enn i den testen som "skulle bevise at det ikke er noe poeng i tårnavstiver".

Jeg tror de vinklene som ble målt var utilstrekkelig og skulle kanskje ha ønsket en mer "vitenskapelig" utført test.

Tenker da på at tårnene vil bevege seg frem/tilbake,opp/ned og altså i flere vinkler enn bare fra/mot.

Tilbake til det at jeg leste at TUV som godkjenningsinstitusjon krever tårnavstiver ved mye senking sier meg at de antakelig må ha beregnet dette og ønsker en virkning ved montering...

Skrevet

Er enig med deg Ske1eton, en millimeter er en millimeter for mye, og jeg tror nok mange av oss her hadde kunne målt atskillig mer enn en millimeter ved hard kjøring, selvfølgelig på bane :wink:

En 318i med 205/55 er jo ikke så veldig representativt for de som har biler som står i stil med bling-effekten en tårnstiver har når man åpner panseret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...