Kjetil 323i E36 Skrevet Januar 27, 2007 Skrevet Januar 27, 2007 Hadde en liten diskusjon her nå. Saken er den at den andre personen har tenkt å sette et slikt stabstag over i motorrommet. Han spurte seg litt rundt om og fikk beskjed om at han måtte/burde ha 4-hjulskontroll etter montering. Dette tviler jeg litt på, men jeg tviler på mye Stemmer dette? Bilen er en E46 320i.
Øyvind L. Skrevet Januar 27, 2007 Skrevet Januar 27, 2007 Du trenger ikke noe justering av hjulvinkel etter montering av stabb stag verket under eller "over" bilen.. Det er bare sette på og kjøre..
Klinz Skrevet Januar 27, 2007 Skrevet Januar 27, 2007 men de kan vere lurt. e de justerbart risikere du og justere camper.
Kjetil 323i E36 Skrevet Januar 27, 2007 Forfatter Skrevet Januar 27, 2007 men de kan vere lurt. e de justerbart risikere du og justere camper. Det er ikke justerbart og det heter ikke camper, men camber
Øyvind L. Skrevet Januar 27, 2007 Skrevet Januar 27, 2007 men de kan vere lurt. e de justerbart risikere du og justere camper. Hvordan skal du klare å juster camper med et slikt stag?? Da må du jo flytte hele støtdemper tårnet!!
336mik Skrevet Januar 27, 2007 Skrevet Januar 27, 2007 Og til de som ikke vet det,så heter det fjørtårn-stag,eller fjørtårn-avstiver,ikke stab-stag. Stab-stag er en forkortelse av stabiliserings-stag.
Klinz Skrevet Januar 27, 2007 Skrevet Januar 27, 2007 men de kan vere lurt. e de justerbart risikere du og justere camper. Hvordan skal du klare å juster camper med et slikt stag?? Da må du jo flytte hele støtdemper tårnet!! Du klare de til ein viss grad. viss du har på justeingappart og justere på staget so ser du de..
Hedfelt Skrevet Januar 27, 2007 Skrevet Januar 27, 2007 Og til de som ikke vet det,så heter det fjørtårn-stag,eller fjørtårn-avstiver,ikke stab-stag.Stab-stag er en forkortelse av stabiliserings-stag. Hvorfor blir det stivere da mon tro? Kanskje fordi det stabiliserer avstanden mellom tårnene? Det er da like mye et stabstag som et avstivningsstag om du skal være nøye på det.
Øyvind L. Skrevet Januar 27, 2007 Skrevet Januar 27, 2007 men de kan vere lurt. e de justerbart risikere du og justere camper. Hvordan skal du klare å juster camper med et slikt stag?? Da må du jo flytte hele støtdemper tårnet!! Du klare de til ein viss grad. viss du har på justeingappart og justere på staget so ser du de.. En karrosseri beveger seg jo når du kjører. Det er jo ikke 100% stivt. Det lille du klarer å dra sammen støtdempertårnene med stabb stag vil du aldri merker på verken dekkslitasje eller kjørreegenskapene.. Anbefaler dere å lese denne artikkelen. Her tester de med et slikt stag på en gammel "myk" e30. Nyerer biler er svivere enn E30. http://www.bmwccn.no/rogaland/strutbar.html Stabbstag pynter, men gjør lite nytte desverre..
Sir Hofstad Skrevet Januar 27, 2007 Skrevet Januar 27, 2007 Pussig at TUV krever tårnavstiver ved senking over 40 mm....... Hvis det ikke skulle ha noen funksjon mener jeg. Denne linken er jo ganske "overbevisende" hvis du bare leser de reultatene de fikk, og deres synspunkter, men det er nok mer fysikk med i dette enn det.
Øyvind L. Skrevet Januar 27, 2007 Skrevet Januar 27, 2007 OK.. Fortell mere om den fysikken som ikke er nevnt denne artikkelen.... Jeg ble nyskjerrig nå..
Sir Hofstad Skrevet Januar 27, 2007 Skrevet Januar 27, 2007 Kan forklare det helt enkelt. Der jeg bor er det ekstremt dårlige veier. Touringen min (powerflex,senket,doble gassdempere osv) "knirket" i dashbordet når jeg kjørte over de værste humpene så jeg tenkte at jeg får prøve tårnavstiver. Har iallefall redusert "knirkingen" min. Fysikken jeg tenker på er bevegelse i ramme og karrosseri, og jeg tror det må iberegnes en del mer momenter enn i den testen som "skulle bevise at det ikke er noe poeng i tårnavstiver". Jeg tror de vinklene som ble målt var utilstrekkelig og skulle kanskje ha ønsket en mer "vitenskapelig" utført test. Tenker da på at tårnene vil bevege seg frem/tilbake,opp/ned og altså i flere vinkler enn bare fra/mot. Tilbake til det at jeg leste at TUV som godkjenningsinstitusjon krever tårnavstiver ved mye senking sier meg at de antakelig må ha beregnet dette og ønsker en virkning ved montering...
^B^M^W^ Skrevet Januar 27, 2007 Skrevet Januar 27, 2007 Er enig med deg Ske1eton, en millimeter er en millimeter for mye, og jeg tror nok mange av oss her hadde kunne målt atskillig mer enn en millimeter ved hard kjøring, selvfølgelig på bane En 318i med 205/55 er jo ikke så veldig representativt for de som har biler som står i stil med bling-effekten en tårnstiver har når man åpner panseret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå