Gå til innhold

Isbanekjøring på Tøråssjøen i Våler (Hedmark)!

oddis
 Share

Anbefalte innlegg

Kom litt sent..måtte bruke tiden vet du! :)

Så det var du som skaffet spaden ja! Takk skal du ha, ellers hadde jeg stått der fortsatt! Leverte den i bua på vei ut forresten

Var veldig god stemning der oppe, hjalp noen selv med å komme løs, og alle de kom liksom å hjalp meg etterpå. Utrolig bra!

Dukker opp om 14 dager tenker jeg. Skal se etter deg, har du den bilen på profilen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jepp, jeg som hadde den E30n som stod på parkeringsplassen utenfor bua. Jeg stod for det meste utpå isen og enten tok bilder, lånte ut spade eller forklare folk at det ikke var lov med prøveskilt. Vi hadde ikke ventet at det skulle bli SÅ mange der, så vi måtte være flere vakter.

Har piggfritt bak på E30n, og jeg var den første som var utpå sjøen i dag tidlig, og da var det heeelt polert. Så det ble lite kjøring på meg, men satt litt på med folk.

En kompis raste 2 (2!) girkasser idag! Han kjørte hjemmefra med isdekk og skulle varme litt opp, da røyk 3 giret. Så han fikk tak i girkasse i hu og hast og bytta den på et lokalt grendehus med grav. Vel på banen, etter 1 times kjøring røyk den andre kassa hans også! Denne gangen var det OGSÅ 3 giret!. Jeg _tror_ vi kan konstantere at Volvo kasser er noe ræl :) Vi ble enige om at han trengte ei Getrag kasse fra en BMW.. :lol:

Men den gikk skikkelig godt da den var utpå å kjørte, en av de raskeste bilene utpå der. (Lyseblå 240 turbo med sort panser). En kompis med Calibra og isdekk (samme person som du snakka med ved innsjekkinga) kjørte også fryktelig fort.

Summa sumarum - den beste isbanedagen noensinne på Tøråssjøen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg fikk jo prøvd diesel maskina mi der i dag også,og med gamle helårs-hjul kan jeg konstatere at det var glatt.

Eller fikk jeg pratet et par ord med oddis da,og så stort sett på de audi 4wd turbo bilene stå utafor veien.Ikke kjørte dem fort heller.

En perfekt dag i dag ville det vært hvis jeg hadde en god clutch og noen dekk som kloret litt bedre.Ellers helt topp.

Anbefales på det sterkeste,også vil jeg si at de har fått til en veldig bra "form" på bana i år.Får håpe det blir flere helger med muligheter for å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort og godt bare for at de skal ha litt mer i kassa der.Koster 50kr og kjøre 1 dag hvis man ikke er medlem,og 20kr hvis man er medlem.

Medlamskap koster 50kr,så dvs at du tjener på det hvis du skal kjøre der 2 dager i løpet av vinter`n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i alle år er det NT Motorklubb som har stått ansvarlig for kjøringen på Tøråssjøen på papiret. Dette er en klubb som i sin tid ble stiftet for å fremme motorsportaktiviteter i lokalområdet ifrb med at Norsk Trafiksenter (Vålerbanen) ble dannet rundt år 1990.

NT motorklubb har vært en "sovende" klubb, med kun isbanekjøring som sin aktivitet vinterstid. Dette har blitt styrt av omtrent de samme 2-3 folka (for å holde den igang) de siste 10 åra.

I fjord satte vi oss ned, samtidig som at motorintresen i kommunen har tatt helt av og ønsket å gjøre noe med dette. Vi er ca 10-12 stk som foreløpig danner "kjernen" i klubben. Vi har foreløpig delt inn klubben i 3 avd; 1, Isbanekjøring, 2 Kjøring på Vålerbanen om sommeren og 3. Off road kjøring i utmark.

Det ble nedsatt et styre og valgt styremedlemmer.

Siden vinteren kom brått på alle i år (mange regnet med den ikke kom) så ble det litt sånn på-tampen arbeid.

Vi besteme oss for å lage en kontigent på 50kr for medlemsskap pr år.

Hvis du er medlem kan du kjøre på hver isbanekjøring arrangert av NT motorklubb resten av året for 20kr gangen.

For en som ikke velger å melde seg inn så blir det 50kr dagen. Og kjører du to dager så er det 100kr. Så det lønner seg å være medlem om du skal komme tilbake å kjøre (noe vi håper de fleste gjør). Vi har dessverre ikke rukket å få igang noe kvitterings/medlemskort ordning. Men vi har planer om å bruke noen merkelapper på frontruta resten av denne sesongen.

Ved ekstremt godt oppmøte (som idag) vil det blir det forhåpentligvis delt opp i heat for biler med ispigg og de uten, adskilt. Dette krever en god del organisering, og vi skal snart ha et nytt møte å avgjøre dette.

Mye av de pengene som går i overskudd fra det brøytemannen skal ha skal gå til restaurering/nybygging av skikkelig varmestue/koie/kiosk ved banen senere år. Vi ønsker å forbedre tilbudet.

Sett i forhold til de fleste andre isbaner i Norge er vi sinnsykt billige, vi har ingen strenge restriksjoner til hverken passasjerer eller annet utstyr annet enn at det skal være i forsvarlig stand. Åpningstidene våre er også VELDIG robuste!

Vi har alltid vært av den oppfatning at vi kun skal ha det morro, ikke gjøre en buisness ut av det. Holde det på et nivå som ikke skal oppfattes feil.

Så da vet dere det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg så ingen E34 som gikk særlig fort der. Begge de E34ene som var innom i helga (og forrige helg) var de som snurra mest av ALLE.

Det er også veldig lett å oppfatte farten feil da du ser de kommer nedover langstrekka på motsatt side, spesielt hvis det er litt mørkt. Men kommer det en med vanlig dekk og en med ispigg bak i enda større hastighet så ser du stor forskjell. 200 på slutten av langstrekka er så godt som umulig med en bil uten isdekk. Ispiggbilene har mellom 150 og 180 der. Husk at speedoet ikke viser reel hastighet, men hjulspinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp ja..så han bare fra andre siden liksom, kommer man sidelengs med masse snøfokk ser det jo fort ut!

Snakket såvidt med kompisen din, han med girboksene...hehe..trivelig fyr det!

Sikkert ikke dumt å dele opp heat etterhvert mellom ispigg og vanlige dekk, blir jo stor forskjell i hastighetene, og kjører man sidelengs ser man jo ikke så mye i speilene på de som kommer bak heller.

Men veldig bra opplegg dere har laget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel slenge ut litt av de bildene jeg har tatt i helga (hovedsaklig fra idag, søndag.) Vil bare gjøre oppmerksom på at fotoapparatet mitt har en lukketid på høyde med en elefant på dragstripa, og jeg må time in bilen i bildet, slik at mange bilder ble bare av enten fronten eller hekken...elller ingenting :P Så det gikk "bort" litt bilder på det.

Var også uheldig å fikk masse snøføyk på linsa uten at jeg merka det, så noen bilder er uklare.

Advarer også mot mye svenskeplåt.

Nok syting, her er noen av bildene.

Vi starter med noen oversiktsbilder over banen/område:

Utkjøringa:

7.jpg

18.jpg

33.jpg

1.jpg

Parkering:

34.jpg

6.jpg

35.jpg

Mer kjøring..

14.jpg

10.jpg

336mik i farta :)

9.jpg

36.jpg

21.jpg

37.jpg

29.jpg

17.jpg

26.jpg

13.jpg

27.jpg

Kommer mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser veldig gøy ut men med eks min bil ? der jeg har m3 fanger og gt leppe som ligger klistert til veien så er vel ikke det å annbefale? er kantene harde som is? eller vis du ryker ut som er det bare snø!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...