Gå til innhold

Sveiseapparat


02dag
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har erfaring med sveiseapparetet fra Moe&co(Han som alltid reklamerer på baksiden av Motor)?

Men først, ja jeg vet at det er billig, men synes et apparat til 10000 kroner er for mye. 5000 også for den sakens skyld. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ett slikt apparat fra dem :D det til 2500, helt topp til mitt bruk. har selv sveist understell med hjul, og satt på en 5kg mison 18 flaske :D

eneste eg savner på det apparatet er lettere justering av styrken på strøm, er 3 knapper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste eg savner på det apparatet er lettere justering av styrken på strøm, er 3 knapper..

Så det vil si at strøminnstillingen ikke er trinnløs? Man bruker tre knapper til å stille inn?

Har jeg da oppfattet det riktig at man har 8 forskjellige nivåer mellom 25-150 Ampere?

Men du synes dette apparatet er ok og har ingen begrensninger iforhold til ditt bruk? Det kan med andre ord brukes både til å sveise på rammer og plater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får med dekkgass og tråd for 500 extra, men di små flaskene er ubrukelige, 1liter og 60 bar.. koster 3500 for en 5kg flaske + manometer til ca 400kr.. kjøper bare 20cm med litt tykkere slange, så kobler du deg på den tynne ;)

du kan stille inn på: low-high- medium og max.. min står på medium, og bruker 0.6mm tråd på 0.75mm plate... og trådmatingen på nesten rett opp (hjulet på bilde i link..) når eg sveiser tykkere gods (5mm) bruker eg 0.8mm flusstråd som medfølger.. helt topp, og sparer på gassen :P tråden kjøper eg på clas ohlson (fluss tråden) 0.6mm og 0.8mm kjøper eg på biltema..

anbefaler å kjøpe en stor flaske, koster 800 å fylle på, ingen leie, slik som det er på dem 12 kg flaskene ;) dem små koster ca 300kr stk.. og det går noen under sveising..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde planlagt å kjøpe med utstyr for å sveise gass uansett, men det du sier til meg nå er at jeg skal droppe det og heller kjøpe tråd på biltema og CO, og kjøpe en ordentlig flaske + manometer et annet sted?

men mener du virkelig at det er så dyrt for en 5 kg flaske. 3500,-, Vil det ikke være billigere å leie en litt større flaske da, hvis man ser at man skal bruke dette kun la oss si ett års tid. 5kg flaske kan da vel heller umulig vare veldig lenge kan de? Så kan man heller etter at det året er gått, klare seg med en småflaske, siden man da sannsynligvis bare i ny og ne skal lage ei larve?

Og du bruker mison og dette er vel en blandingsgass. Det vil vel være billigere å bruke CO2, eller er ikke dette like bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det koster å være kar.. husker ikke flaskeleien på dem store.. co2 er dårligere å sveise med, får finere sveiser med mison.. om co2 er billiger vet eg ikke..jeg har hatt min 5kg lenge.. koster mindre i det lange løp ;) eg har brukt 12 småflasker iløpet av kort tid.. da innså jeg at det var bare å kaste seg i det og kjøpe en stor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kjøpte meg dette apparatet og lagde meg et understell til dette det første jeg gjorde. Brukte da rørtråd for gassløs sveising. Dette lagde jeg av noen gamle gjerdestolper jeg hadde liggende og det gikk veldig fint. Tok derfor og lagde hull til chassiset for å feste det=ingen mere garanti.

Leide meg en stor flaske og gikk over til gass, men da begynte problemene. Har nå store problemer med trådmatingen som nå har slått seg helt vrang, og gassen virker bare av og til.

Har lest på en engelsk website at trådmatingen på disse apparatene suger. Altfor liten motor, med ikke nok moment og den elektroniske reguleringen av denne er en open loop. Burde vært en closed loop, som kompenserer ved høyere belastning. Det med gassen er det pistolen som er årsak til. Det første som begynte å fuske var at trådmatingen ikke slo seg av, og dette var jo en ganske viktig funksjon da. Snakket med Moe &Co og de sa jeg bare kunne skru opp for å se og smøre vitale deler. Det manglet en fjær der som jeg tok fra en kulepenn så var den saken løst. Men at gassen ikke virker er et annet problem som jeg antageligvis må løse med å lime inn ett eller annet som gjør at det blir en bedre forbindelse til avtrekkeren, slik at den virker hver gang. :x

Leste også på den samme websiten at av billigapparatene så anbefalte de et som heter Clarke. Dette er det samme apparatet som selges på Biltema under deres firmalogo. SIP fikk 5/10 mens biltema fikk 8/10, mens hvis du kjøpte et kjent merke som ESAB eller Kemppi så var dette 12/10 sett i forhold til billigmerkene. Så enkelt var det.

Så min anbefaling er, IKKE kjøp dette sveiseapparatet. Spytt heller inn 1300 kroner til for et biltemaaparat, eller aller best kjøp et skikkelig et til 4800 + MVA(Esab Origomag C150, kampanjepris fram til påske)

Sveiseapparat tilsalgs forresten, helt nytt 1500 :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...