-Martin- Skrevet Januar 30, 2007 Skrevet Januar 30, 2007 Spørsmålet mitt er som følger; er det sånn at man SKAL fylle 95Bf på 320i ? Hva skjer evt. om jeg fyller 98Bf, er det noe å hente på dette ? Dette har sikkert blitt nevnt i utallige tråder, men jeg fant ikke ut noe når jeg søkte
D.C.V Skrevet Januar 30, 2007 Skrevet Januar 30, 2007 Mener at det bare er renheten og verdien på oktanen som er forskjell, tror ikke det er så mye å hente ut av å fylle 98bf.. Bilen går vel litt renere på 98bf.. Skyt meg hvist jeg tar feil
M3/M5 Skrevet Januar 30, 2007 Skrevet Januar 30, 2007 Dette er riktig. 98 er mer renere en 95 og man får mer efekt ut av 98. du har jo feks 99 oktan og som brukes på bane biler (husker ikke hva det heter men mener det er 99 oktan)
M3/M5 Skrevet Januar 30, 2007 Skrevet Januar 30, 2007 Dette er riktig. 98 er mer renere en 95 og man får mer efekt ut av 98. du har jo feks 99 oktan og som brukes på bane biler (husker ikke hva det heter men mener det er 99 oktan)
M3/M5 Skrevet Januar 30, 2007 Skrevet Januar 30, 2007 Dette er riktig. 98 er mer renere en 95 og man får mer efekt ut av 98. du har jo feks 99 oktan og som brukes på bane biler (husker ikke hva det heter men mener det er 99 oktan)
M3/M5 Skrevet Januar 30, 2007 Skrevet Januar 30, 2007 OBS!! Trykte 3 ganger for dataen va så treg. Dritt data
CSM Skrevet Januar 30, 2007 Skrevet Januar 30, 2007 En kan fylle bensin med høyere oktantall. Bensin med lavere oktantall kan skade motoren (ved belastning). Ellers er det ikke noe særlig å tjene (spesielt ved normal belastning og effekt), med mindre bensinen er tilsatt nitrometan eller noe... Oktantallet beskriver bensinens evne til å selvantennes. Høyere oktantall, høyere motstandskraft mot selvantenning. Slik antenning kalles tenningsbank og kan skade motoren; dvs. tenning når stempelet er på veg opp. Biler har ofte angitt en anbefalt verdi og en minimumsverdi. I tillegg har moderne biler tenningsbanksensorer som reduserer motorkraften/evt. turbotrykket ved tenningsbank. Mer om oktantall: http://no.wikipedia.org/wiki/Bensin http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
bmw pat Skrevet Januar 31, 2007 Skrevet Januar 31, 2007 Hadde du hatt muligheten til å justere opp tenningen noen grader når du kjører på 98 så hadde det gjerne vært noen hester å hente
///MoePower Skrevet Januar 31, 2007 Skrevet Januar 31, 2007 En og annen hk kan du nok trekke ut av motoren med 98 blyfri om du stiller litt på tenningen. Men det er ikke mye.
bmwhans Skrevet Januar 31, 2007 Skrevet Januar 31, 2007 da jeg kjøpte min 325 e 30 sp sa selger at jeg måtte bruke 98 bf. dette smører vel litt bedre og sånn? siden det er litt gamper i 325 så er det bedre med litt mer oktan?
CSM Skrevet Februar 6, 2007 Skrevet Februar 6, 2007 Blyfri bensin smører ikke; det brukes olje til. Høyere oktantall har ingen dir. sammenheng med energien i pr. liter bensin, men det kan være at bensin med høyere oktantall er av bedre kvalitet (pga. sammensetningen) og dermed har marginalt høyere energiverdi. Det kan hende han siktet til en evt. katalysator som ikke tåler blytilsetning; derfor blyfri. Jeg mener du kan kjøre 95bf uten problem, og tilogmed ned til minimum 91 RON (kan hende jeg husker feil). (Se i instruksjonsbok etter anbefalt oktantall, eller evt. minimum oktantall). Det er det absolutte trykket i sylinderen som kan resultere i tenningsbank. Kompresjonsforholdet bestemmer det maksimale (absolutte) trykk som kan oppnås. Slik at nødvendig oktantall avhenger av maksimaltrykket. Biler som kan få relativt høyt trykk i syl. pga. turbo og/eller høyt kompresjonsforhold trenger bensin med høyere oktantall. Biler med mer hk oppnår typisk høyere trykk enn biler med mindre hk og samme kompresjonsforhold. Sånn circustelt riktig, trur eg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå