Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmålet mitt er som følger; er det sånn at man SKAL fylle 95Bf på 320i ?

Hva skjer evt. om jeg fyller 98Bf, er det noe å hente på dette ?

Dette har sikkert blitt nevnt i utallige tråder, men jeg fant ikke ut noe når jeg søkte

Skrevet

Mener at det bare er renheten og verdien på oktanen som er forskjell, tror ikke det er så mye å hente ut av å fylle 98bf..

Bilen går vel litt renere på 98bf..

Skyt meg hvist jeg tar feil ;)

Skrevet

Dette er riktig.

98 er mer renere en 95 og man får mer efekt ut av 98. du har jo feks 99 oktan og som brukes på bane biler (husker ikke hva det heter men mener det er 99 oktan)

Skrevet

Dette er riktig.

98 er mer renere en 95 og man får mer efekt ut av 98. du har jo feks 99 oktan og som brukes på bane biler (husker ikke hva det heter men mener det er 99 oktan)

Skrevet

Dette er riktig.

Skrevet

En kan fylle bensin med høyere oktantall. Bensin med lavere oktantall kan skade motoren (ved belastning). Ellers er det ikke noe særlig å tjene (spesielt ved normal belastning og effekt), med mindre bensinen er tilsatt nitrometan eller noe...

Oktantallet beskriver bensinens evne til å selvantennes. Høyere oktantall, høyere motstandskraft mot selvantenning. Slik antenning kalles tenningsbank og kan skade motoren; dvs. tenning når stempelet er på veg opp.

Biler har ofte angitt en anbefalt verdi og en minimumsverdi. I tillegg har moderne biler tenningsbanksensorer som reduserer motorkraften/evt. turbotrykket ved tenningsbank.

Mer om oktantall:

http://no.wikipedia.org/wiki/Bensin

http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

Skrevet

da jeg kjøpte min 325 e 30 sp sa selger at jeg måtte bruke 98 bf. dette smører vel litt bedre og sånn? siden det er litt gamper i 325 så er det bedre med litt mer oktan?

Skrevet

Blyfri bensin smører ikke; det brukes olje til. Høyere oktantall har ingen dir. sammenheng med energien i pr. liter bensin, men det kan være at bensin med høyere oktantall er av bedre kvalitet (pga. sammensetningen) og dermed har marginalt høyere energiverdi.

Det kan hende han siktet til en evt. katalysator som ikke tåler blytilsetning; derfor blyfri. Jeg mener du kan kjøre 95bf uten problem, og tilogmed ned til minimum 91 RON (kan hende jeg husker feil). (Se i instruksjonsbok etter anbefalt oktantall, eller evt. minimum oktantall).

Det er det absolutte trykket i sylinderen som kan resultere i tenningsbank. Kompresjonsforholdet bestemmer det maksimale (absolutte) trykk som kan oppnås. Slik at nødvendig oktantall avhenger av maksimaltrykket. Biler som kan få relativt høyt trykk i syl. pga. turbo og/eller høyt kompresjonsforhold trenger bensin med høyere oktantall.

Biler med mer hk oppnår typisk høyere trykk enn biler med mindre hk og samme kompresjonsforhold.

Sånn circustelt riktig, trur eg :?:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...