Skimmy Posted February 1, 2007 Share Posted February 1, 2007 hej, skal skifte hjulager på min E30. har ikke gjort d før, hvordan fåes den gammle ut? og hvordan settes den nye i? bruke presse? eller slipper jeg d? Link to comment Share on other sites More sharing options...
fatboy Posted February 1, 2007 Share Posted February 1, 2007 bak? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivanrogov Posted February 1, 2007 Share Posted February 1, 2007 Lurer på det samme.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skimmy Posted February 1, 2007 Author Share Posted February 1, 2007 uh. sorry for dårlig forklaring, er framme Link to comment Share on other sites More sharing options...
fatboy Posted February 1, 2007 Share Posted February 1, 2007 ok, det tror jeg skal være enkel sak, har ikke gjort det før men vet at bak er det et hellvetes opplegg:/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skimmy Posted February 1, 2007 Author Share Posted February 1, 2007 når jeg såg på lagere såg d ikke så vanskeli ut. men lurte bare på om det må presses ut Link to comment Share on other sites More sharing options...
fatboy Posted February 1, 2007 Share Posted February 1, 2007 det finner du nok ut av når du begynner:P Link to comment Share on other sites More sharing options...
///MoePower Posted February 1, 2007 Share Posted February 1, 2007 Tja.. Du må jo av med hjulet først, mens bilen står jekket opp (selvfølgelig) så tar du å fjerner en låsesplint som sikrer mutteren, så skrur du løs mutteren, da kan du ta av hele greia, så vil du se hjullagrene og noe tetteringer, disse MÅ du sørge for tetter når du er ferdig, for hvis ikke kan det være mer enn bare hjullager du må bytte neste gang.. Når du har byttet lagrene skrur du alt på plass igjen og i allefall på 745`en min, så skal man skru til mutteren med 30-33nm mens man roterer på bremseskiva (for å få jevnt trykk så momentet blir riktig) Så må du ikke gjøre som mange gjør med fettkoppen når de skal sette den på igjen! Nemlig å banke midt på, nei, du må bruke flatskrujern rundt den kanten, for hvis ikke vil mutteren på innsiden (som står i still mens skiva og fettkoppen roterer) gnage sund fettkoppen. Husk å ha godt med fett inni der når du setter sammen, og ikke få skit og drit inn dit. Så skal det vel bare være å skru sammen igjen og tut og kjør.. (PS: sjekk dette med moment før du går igang, for selv om det skal være 30-33nm på min bil, så trenger det ikke være det på din bil.. Men det burde forsåvidt ikke være så stor forskjell) Lykke til Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skimmy Posted February 1, 2007 Author Share Posted February 1, 2007 takk for ett årntli og detaljert svar, selv om jeg ikek skjønte så mye. finner vell ut det når jeg holder på her er bilde av hjulageret Link to comment Share on other sites More sharing options...
///MoePower Posted February 1, 2007 Share Posted February 1, 2007 Du vil skjønne det med engang du tar av felg og bremseskive, så er nok ganske enkelt skal du tro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skimmy Posted February 1, 2007 Author Share Posted February 1, 2007 nå er jobben gjort.. gikk som smurt d dær:) var bare å ta ut lageret og sette på det nye.. gikk fortere enn jeg trodde:P tusn takk for hjelpa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simen Malerbakken Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 Var ikke dette en dyr løsning? Det bildet viser jo et nytt nav med lager. Du kan bytte bare lageret også. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quattrokiller Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 ble ihvertfall enklere.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn 320 Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 Når du har byttet lagrene skrur du alt på plass igjen og i allefall på 745`en min, så skal man skru til mutteren med 30-33nm mens man roterer på bremseskiva (for å få jevnt trykk så momentet blir riktig) (PS: sjekk dette med moment før du går igang, for selv om det skal være 30-33nm på min bil, så trenger det ikke være det på din bil.. Men det burde forsåvidt ikke være så stor forskjell) Er du sikker på at det ikkje er 30-330 nm eller noko sånt? 30 nm er jo så godt som ingenting Når eg skifta bak på min E36 skulle det i allfall strammast med ca. 290... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mOMOe Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 Var ikke dette en dyr løsning?Det bildet viser jo et nytt nav med lager. Du kan bytte bare lageret også. får ikke kjøpt løse lager forran.. men hjullagerene til e30 koster jo ikke stort heller da. bare for all del ikke kjøp på biltema. jeg kjøpte en e30 engang, med gåene hjulager forran. det fulgte med to nye biltema lager som jeg monterte (helt etter boka). to måneder senere løsner lageret fra navet på den ene siden og det eneste som hindret hjulet fra og dette av var bremseskiva. med andre ord et jævli spetakkel og bilent dro til ventre og over i feil kjørebane, heldigvis liten fart og ingen motgående trafikk så det gikk bra. jeg tok med meg lageret til biltema, men siden jeg ikke hadde kvitteringa så kunne jeg bare glemme erstatning. kjøpte ett nytt lager på schmiedmann, som faktisk var 200kr billigere enn på biltema som jeg monterte.. noen uker senere begynte det andre hjullageret fra biltema å ule, jippi, jeg måtte bytte det igjen også.. ikke nok med det, da gikk faenma lagerene bak også en uke etter det igjen. de er ikke fullt så morsomme å bytte, men det gikk greit.. bakhjulslagerene var faktisk billigere på schmiedmann de også. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now