Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hej, skal skifte hjulager på min E30. har ikke gjort d før, hvordan fåes den gammle ut? og hvordan settes den nye i? bruke presse? eller slipper jeg d?

Skrevet

Tja.. Du må jo av med hjulet først, mens bilen står jekket opp (selvfølgelig) så tar du å fjerner en låsesplint som sikrer mutteren, så skrur du løs mutteren, da kan du ta av hele greia, så vil du se hjullagrene og noe tetteringer, disse MÅ du sørge for tetter når du er ferdig, for hvis ikke kan det være mer enn bare hjullager du må bytte neste gang.. :roll:

Når du har byttet lagrene skrur du alt på plass igjen og i allefall på 745`en min, så skal man skru til mutteren med 30-33nm mens man roterer på bremseskiva (for å få jevnt trykk så momentet blir riktig)

Så må du ikke gjøre som mange gjør med fettkoppen når de skal sette den på igjen! Nemlig å banke midt på, nei, du må bruke flatskrujern rundt den kanten, for hvis ikke vil mutteren på innsiden (som står i still mens skiva og fettkoppen roterer) gnage sund fettkoppen.

Husk å ha godt med fett inni der når du setter sammen, og ikke få skit og drit inn dit.

Så skal det vel bare være å skru sammen igjen og tut og kjør.. :wink:

(PS: sjekk dette med moment før du går igang, for selv om det skal være 30-33nm på min bil, så trenger det ikke være det på din bil..

Men det burde forsåvidt ikke være så stor forskjell)

Lykke til :)

Skrevet

takk for ett årntli og detaljert svar, selv om jeg ikek skjønte så mye. finner vell ut det når jeg holder på

her er bilde av hjulageret

PIC_0078.jpg

PIC_0077-1.jpg

Skrevet

nå er jobben gjort.. gikk som smurt d dær:) var bare å ta ut lageret og sette på det nye.. gikk fortere enn jeg trodde:P tusn takk for hjelpa

Skrevet
Når du har byttet lagrene skrur du alt på plass igjen og i allefall på 745`en min, så skal man skru til mutteren med 30-33nm mens man roterer på bremseskiva (for å få jevnt trykk så momentet blir riktig) (PS: sjekk dette med moment før du går igang, for selv om det skal være 30-33nm på min bil, så trenger det ikke være det på din bil..

Men det burde forsåvidt ikke være så stor forskjell)

Er du sikker på at det ikkje er 30-330 nm eller noko sånt? 30 nm er jo så godt som ingenting :? Når eg skifta bak på min E36 skulle det i allfall strammast med ca. 290...

Skrevet
Var ikke dette en dyr løsning?

Det bildet viser jo et nytt nav med lager.

Du kan bytte bare lageret også.

får ikke kjøpt løse lager forran.. men hjullagerene til e30 koster jo ikke stort heller da.

bare for all del ikke kjøp på biltema.

jeg kjøpte en e30 engang, med gåene hjulager forran. det fulgte med to nye biltema lager som jeg monterte (helt etter boka).

to måneder senere løsner lageret fra navet på den ene siden og det eneste som hindret hjulet fra og dette av var bremseskiva. med andre ord et jævli spetakkel og bilent dro til ventre og over i feil kjørebane, heldigvis liten fart og ingen motgående trafikk så det gikk bra.

jeg tok med meg lageret til biltema, men siden jeg ikke hadde kvitteringa så kunne jeg bare glemme erstatning.

kjøpte ett nytt lager på schmiedmann, som faktisk var 200kr billigere enn på biltema :?: som jeg monterte..

noen uker senere begynte det andre hjullageret fra biltema å ule, jippi, jeg måtte bytte det igjen også..

ikke nok med det, da gikk faenma lagerene bak også en uke etter det igjen. de er ikke fullt så morsomme å bytte, men det gikk greit..

bakhjulslagerene var faktisk billigere på schmiedmann de også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...