Gå til innhold

En historie om de oppgraderte bremsene.


B.E.E.
 Share

Anbefalte innlegg

En liten historie fra virkeligheten, om de gode bremser...

Jeg har alltid vært av den oppfatning at alt som kan oppgraderes, må oppgraderes, og denne gangen var det bremsene som sto for tur. EBC var det naturige valg, med tanke på pris og omdømme.

EBC forsterkede skiver i kombinasjon med greenstuff klosser ble kjøpt inn. Noen timer senere var det nye settet montert og jeg var klar for prøvekjøring.

Bremseeffekten ble utrolig dålig, verre enn effekten med utslitte klosser. Jeg tenkte feilen først kunne ligge i bilens bremsesystem, og sendte derfor bilen inn til bremsespesialisten. Bilen var helt ok.

Tok kontakt med EBC, som mente feilen kunne ligge i calipperene. For å være på den sikre siden skiftet jeg alle 4. Da jeg demonterte bremsene viste det seg at bremsebelegget hadde løsnet fra to av klossene!! Tok kontakt med EBC, forklarte problemet, og de sendte meg et nytt sett med de nye greenstuff klossene. De mente også at jeg skulle ha turogrove ventilerte skiver for å få best effekt. Og er det noe jeg har sans for, så er det nettopp best effekt.

Nye calippere, turbogrove skiver, greenstuff klosser og bremseslanger ble montert. EBC ville også at jeg skulle skifte bremsevesken til deres racing bremseveske BF307 som skulle tåle en høyere temperatur. Da de spanderte bremsevesken, var ikke valget vanskelig.

At bremsene lagde pipelyder i tide og utide med det nye oppsettet var vistnok ingenting å bry seg om ble jeg fortalt. Bremsene ble noe bedre, men fremdeles ikke så gode som før jeg skiftet fra originalt. Jeg ble bedt om å kjøre en stund med det nye oppsettet.

Nå skal det nevnes at bilen kun ble brukt på vanlig vei, og ikke i noen motorsport sammenheng.

Halvannen måned senere la jeg ut på tur til østlandet fra Stavanger, og på fjellovergangen mot Setesdal sviktet bremsene plutselig, og det var så vidt det gikk godt.

Fikk bilen hjem og skrudde av bremsene. Den ene klossen var nærmest pulverisert, og på to andre klosser hadde bremsebelegget løsnet igjen :shock: Før jeg igjen tok kontakt med EBC, ville jeg enda en gang forsikre meg at det ikke var noe med bilens bremsesystem som forårsaket det hele. To verksted konkluderte med at bilen var i sin skjønneste orden.

Meget forbannet tok jeg kontakt med EBC, som mente dette kanskje kunne være en produksjonsfeil. De tok tilbake det gamle settet, og leverte meg et nytt, denne gangen med redstuff kjeramiske klosser. Bresmeeffekten med dette oppsettet var verre enn noen gang (selv etter å ha varmet opp bremsene)

I løpet av en måned, hadde bremsebelegget IGJEN løsnet på de bakre klossene. Uten diskusjon ble nye klosser tilsendt.

Nå, syv måneder (og 15000 kilometer) senere, er alle klossene fullstendig utslitte, og turbogrove skivene ser ikke ut. :?

Så, til alle dere der ute som vurderer EBC bremser på bilen, kan dette anbefales på det varmeste...og gode tips til nye bremser mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hmm trodde da ebc var et ordentlig merke? men så feil går det tydeligvis ann å ta..

Det trodde jeg også faktisk. At det var seriøse saker med god kvalitet. Høres jo ikke akkurat slik ut etter denne historien, spesielt ikke siden du har fått klossene byttet ut med nye opp til flere ganger også. Skal godt gjøres om du har fått deler med fabrikkfeil hele veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har vel vært et kjent problem at belegget på greenstuff klossene løsner, spesielt i kombinasjon med turbogroove skivene, hadde akkurat samme på e30'n. Tror greenstuff passer best med orginal skiver egentlig, (selv om de gikk da også). Men en ting jeg kom til å tenke på, var om du hadde satt skivene dine riktig vei, i og med at de er slissa..? for har du satt de på feil side av bilen blir bremseeffekten dårlig hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har vel vært et kjent problem at belegget på greenstuff klossene løsner, spesielt i kombinasjon med turbogroove skivene, hadde akkurat samme på e30'n. Tror greenstuff passer best med orginal skiver egentlig, (selv om de gikk da også). Men en ting jeg kom til å tenke på, var om du hadde satt skivene dine riktig vei, i og med at de er slissa..? for har du satt de på feil side av bilen blir bremseeffekten dårlig hvertfall..

Ja, greenstuff klosser er en ting..men har jo prøvd redstuff også. Skivene var montert riktig. Det ble først antatt at skivene var montert feil, men den gang ei, hadde det bare vært så enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det var litt av en historie :roll:

Kan på det varmeste anbefale Brembo borra og slissa skiver! Kjøpte av ampe her på forumet, han bor i Sverige men sender over hit! Jeg bestillte også med støvfrie klosser, og det oppsettet har det ikke vær noe tull med! Har vel kjørt ca 10 000 med de nå, og de tålte også fint noen runder på Rudskogen :D Billige var de også, husker ikke helt hva jeg betalte, men var vel rett over 3k for skiver og klosser rund om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det var litt av en historie :roll:

Kan på det varmeste anbefale Brembo borra og slissa skiver! Kjøpte av ampe her på forumet, han bor i Sverige men sender over hit! Jeg bestillte også med støvfrie klosser, og det oppsettet har det ikke vær noe tull med! Har vel kjørt ca 10 000 med de nå, og de tålte også fint noen runder på Rudskogen :D Billige var de også, husker ikke helt hva jeg betalte, men var vel rett over 3k for skiver og klosser rund om!

:lol:

Hvor?Hvem kjøpte du av sa du?

Trenger full Brembo pakke til bilen selv 8-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. det høres jo ikke bra ut da, du er nøye med å få slipet kantene på klossene osv for at de ikke kiler seg og sklir pent i kalipperne også? trodde hvertfall de nye redstuff skulle være bra men..

Da jeg skiftet calipperene, ble calipperklørne pusset, rengjort og smurt opp. Klossene beveget seg uten problemer.

Lurer nå på hvilket oppsett jeg skal gå for denne gangen, har hørt mye bra om black diamond med ferodo racing skiver, men begynner etterhvert å bli skeptisk til alt annet enn originalt...naturlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke den mest hardcore banekjøreren, men har da kjørt noen heat både på Reve, Våler og Rudskogen, med tre forskjellige BMWer som har vært i mitt eie, og jeg har faktisk aldri savnet noe på bremsene på de bilene.

Når jeg hoppa på bremsa på E36en jeg hadde for mange år siden hoppa dørene ut et hakk og interiørlyset gikk på. Er fortsatt imponert over bremsene på den bilen, mange år etter jeg solgte den. Den hadde dønn originale både klosser og skiver, og passe fresh bremsevæske.

Er forøvrig spent på hvordan 5ern blir med disse:

CIMG5605_Custom.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut det der.Jeg har kjørt et par år med EBC turbogroove skiver og redstuff klosser foran på min, også benyttet ved banekjøring.

Dette har fungert meget bra på min bil og er som natt og dag i forbedring i forhold til originale skiver og klosser :) Synes forøvrig at org. bremsene på E36 328 er veldig dårlige, sammenlignet f.eks med 3,0 M3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det var litt av en historie :roll:

Kan på det varmeste anbefale Brembo borra og slissa skiver! Kjøpte av ampe her på forumet, han bor i Sverige men sender over hit! Jeg bestillte også med støvfrie klosser, og det oppsettet har det ikke vær noe tull med! Har vel kjørt ca 10 000 med de nå, og de tålte også fint noen runder på Rudskogen :D Billige var de også, husker ikke helt hva jeg betalte, men var vel rett over 3k for skiver og klosser rund om!

:lol:

Hvor?Hvem kjøpte du av sa du?

Trenger full Brembo pakke til bilen selv 8-[

Bremser som ampe selger.

Sånn ser de ut på min Touring :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...