Gå til innhold

Tungstartet M20B20 HVA er galt?


RenZor
 Share

Anbefalte innlegg

Som topic sier.

Bilen starter som regel på første forsøk med litt påtrykk på gasspedalen. Hvis jeg er så lur å skru av motoren rett etter oppstart eller kveler den blir den helt umulig. Da kan jeg stå og feele i 5 minutter og kansje få start. I dag trenger jeg starthjelp for første gang.

Pluggene er netopp skifta og det ble ingen endring. Fordeler og rotor er max 1,5 år gammelt og ser bra ut.

Kan det være pluggledningene? Coil?

Når bilen først starter går den litt ujevnt de første sekundene men så går den helt fint etterpå. Er ikke noe spesiell ujevn på tomgang heller. Litt kansje.

Blir GAL her!

EDIT: Når bilen ikke vil starte og jeg pumper på gasspedal lukter det bensin. Normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har netopp vært ute og målt pluggledningene:

Coil: 2,1K ohm

Plugg 1: 6,1K ohm

Plugg 2: 5,8K ohm

Plugg 3: 5,9K ohm

Plugg 4: 6,0K ohm

Plugg 5: 6,1K ohm

Plugg 6: 5,8K ohm

Noen som ser om dette stemmer med info`en hentet fra Bentleys BMW 5 series Manual?

tennre6.jpg

Det står jo at spark plug wires skal være 0ohm ?! Synes dette høres rart ut da samtlige ledninger ligger på mellom 5,8 og 6,1K ohm :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har en teori.

Selv om tennpluggledningene ser ut til å være rett ved måling så kan de vel likevel være delvis defekte som fører til at man får overslag? Det vil jo føre til dårlig gnist.

Mange mener at da burde motoren fjuske under kjøring men stemmer det nødvendigvis?

Vi hadde en passat med samme problemet en gang. Etter vi skifta ledningene starta den som et skudd hver gang.

Problemet er at jeg vil ikke punge ut 2000,- for noe som KAN VÆRE feil. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet fanken ikke i dag heller.

Det viste seg at tennpluggene var druknet så jeg rengjorde og tørket de. I tillegg rengjorde jeg diverse kontakter, ink den til kaldstarten. I tillegg ble batteriet fulladet over natta. Satte en knapp på kondens (pga temperaturendringer i det siste) så kondensfjerner ble fylt på tanken noen timer før oppstart.

Koplet også batteriet fra noen sekunder så eventuell hengt elektronikk kunne resatt seg.

Jeg begynner å bli ganske frustrert nå så om det ikke hjelper å slepe den i gang så fyker det rett på verksted.

Noen som vet hvem av emm-sport og strandveien auto som er rimeligst i trondheim?

Kan jo fortsatt tenkes at det er dysene eller tennpluggkablene som er synderen. Vanskelig å teste ute i gårdsplassen i regn og mørke. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noen betydning om bilen er kald eller kald-kald?

Har du gått over alle kontakter og evnt rengjort der det trengs?

Tenker spes på luftmengdemåler, og temp sensorer. Har du forresten skjekka temp sensorene? Høres ut som motoren drukner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noen betydning om bilen er kald eller kald-kald?

Har du gått over alle kontakter og evnt rengjort der det trengs?

Tenker spes på luftmengdemåler, og temp sensorer. Har du forresten skjekka temp sensorene? Høres ut som motoren drukner.

Jeg har gått over LLM-kontakt, kjølevannstemp-sensor, tomgangsregulator-kontakt mm.

Fikk sjekket gnisten tidligere og den satt som et skudd. Likevel drukner pluggene. Etter å ha koplet FRA bensintilførselen starta bilen med en gang, og stoppa selfvfølgelig etter at bensinen i dysene var brukt opp. Så pumpa fungerer utmerket.

Etter igjen å ha koplet på bensintilførselen starta bilen etter en del kiming. Holdt turtallet på ca 2500-3000 i noen minutter. Viktig å ikke slippe gassen da turtallet sank drastisk. Under 500. Var ute og kjørte litt, prøvde å slippe gassen når motoren var nesten i driftstemp og da slokna den. Kjørte inn på en bensinstasjon og fylte full tank og fikk slepa den igang. Etter et par minutts kjøring stabiliserte tomgangen seg og bilen ser ut til å være som den var før. Plutselig blir tomgangen ujevn, for så å bli bra igjen.

Tror jeg setter den på verksted på mandag så ekspertene får se litt på den. Kjøre diagnose eller noe. Mulig bensintrykksregulatoren fjusker litt? Tenningsproblem eller noe.

Ikke vet jeg. Blir forvirra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...