Jump to content

forskjell på diffsperre og diffbrems?


bmwhans
 Share

Recommended Posts

Diffbrems er det som brukes på personbiler, den overfører f.eks 25% kraft fra hjulet som spinner . Diffsperre er det som brukes f.eks på traktor, hjulene blir da 100% låst sammen, dette kan ikke brukes på biler fordi hjulene da vil gå i samme hastighet også i sving.

Link to comment
Share on other sites

Diffbrems er det som brukes på personbiler, den overfører f.eks 25% kraft fra hjulet som spinner . Diffsperre er det som brukes f.eks på traktor, hjulene blir da 100% låst sammen, dette kan ikke brukes på biler fordi hjulene da vil gå i samme hastighet også i sving.

diffsperre kan fint brukes på biler å :lol: Frem med sveiseapparatet \:D/

Link to comment
Share on other sites

Diffbrems er det som brukes på personbiler, den overfører f.eks 25% kraft fra hjulet som spinner . Diffsperre er det som brukes f.eks på traktor, hjulene blir da 100% låst sammen, dette kan ikke brukes på biler fordi hjulene da vil gå i samme hastighet også i sving.

diffsperre kan fint brukes på biler å :lol: Frem med sveiseapparatet \:D/

Kjører du med sveisa diff? Hvor godt funker det i praksis, med tanke på kjørbarhet?

Blir bilen farlig å kjøre, dvs vanskeligere å styre o.l., og kommer ræva uønsket/uventet ut, eller er det ingen slike bivirkninger?

Som feks gjennom rundkjøringer og ut av kryss, da vil jo bilen helst rett fram vel, siden bakhjulene ikke tillatter sving hvis en ikke ligger bredt..

Og når det gjelder sperrene til BMW, da er det slik at 25% sperre betyr at 25% av effekten blir tilført hjulet som spinner (minst traction) og 75% på det andre hjulet?

Link to comment
Share on other sites

Diffbrems er det som brukes på personbiler, den overfører f.eks 25% kraft fra hjulet som spinner . Diffsperre er det som brukes f.eks på traktor, hjulene blir da 100% låst sammen, dette kan ikke brukes på biler fordi hjulene da vil gå i samme hastighet også i sving.

diffsperre kan fint brukes på biler å :lol: Frem med sveiseapparatet \:D/

Kjører du med sveisa diff? Hvor godt funker det i praksis, med tanke på kjørbarhet?

Blir bilen farlig å kjøre, dvs vanskeligere å styre o.l., og kommer ræva uønsket/uventet ut, eller er det ingen slike bivirkninger?

Som feks gjennom rundkjøringer og ut av kryss, da vil jo bilen helst rett fram vel, siden bakhjulene ikke tillatter sving hvis en ikke ligger bredt..

Og når det gjelder sperrene til BMW, da er det slik at 25% sperre betyr at 25% av effekten blir tilført hjulet som spinner (minst traction) og 75% på det andre hjulet?

Nei jeg gjør ikke det :wink: Vet ikke hvordan det funker i praksis, men har en bekjent med en skyline og 80% brems..kan ikke si det er veldig behagelig i svinger osv. men er jævlig villig til å komme med ræva da :lol:

Link to comment
Share on other sites

okei. var det jeg tenkte meg. det andre hjulet starter å spinne når det andre gjør det. og rakett, sperre er ikke så gunstig å kjøre med når det gjelder komfort og sånn. den bryter i skarpe svinger og det KAN medføre at du ryker akselen. på snø er det genialt! men på asfalt er det ikke noe spes.. men med motor kommer røven i alle fall!

Link to comment
Share on other sites

Diffbrems er det som brukes på personbiler, den overfører f.eks 25% kraft fra hjulet som spinner . Diffsperre er det som brukes f.eks på traktor, hjulene blir da 100% låst sammen, dette kan ikke brukes på biler fordi hjulene da vil gå i samme hastighet også i sving.

diffsperre kan fint brukes på biler å :lol: Frem med sveiseapparatet \:D/

Kjører du med sveisa diff? Hvor godt funker det i praksis, med tanke på kjørbarhet?

Blir bilen farlig å kjøre, dvs vanskeligere å styre o.l., og kommer ræva uønsket/uventet ut, eller er det ingen slike bivirkninger?

Som feks gjennom rundkjøringer og ut av kryss, da vil jo bilen helst rett fram vel, siden bakhjulene ikke tillatter sving hvis en ikke ligger bredt..

Og når det gjelder sperrene til BMW, da er det slik at 25% sperre betyr at 25% av effekten blir tilført hjulet som spinner (minst traction) og 75% på det andre hjulet?

Bilen ville blitt farlig å kjøre, ja! Det ville bli store problemer å svinge med bilen, og hvis det i det hele ville gå an, hadde du fått en enorm dekkslitasje på bakhjula..
Link to comment
Share on other sites

Når det er glatt vil du risikere å skyve forhjulene rett frem i svingen, det er livsfarlig og bare idioter bruker sveiset diff på veien. I bilcross er det derimot mange som gjør det, men der sladder man svingene. Prøv en traktor med sperren inne, går som oftest rett frem selv om man svinger.

Bilen vil også få dårlige egenskaper i sving på tørr asfalt fordi det innerste hjulet vil gå for fort og har ikke lenger da fullt veigrep.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...