bmwhans Skrevet Februar 5, 2007 Skrevet Februar 5, 2007 Noen som kan gi en enkel forklaring. har en e 30 325 med diffbrems, hva vil det si i forhold til sperre? har en viss peiling men greit å få et tydelig svar. takker for svar!
bmwhans Skrevet Februar 5, 2007 Forfatter Skrevet Februar 5, 2007 jeg vet jo at sperre gjør at hjula går likt hele tida, men hva med bremsen?
Kjell Z3 Skrevet Februar 5, 2007 Skrevet Februar 5, 2007 Diffbrems er det som brukes på personbiler, den overfører f.eks 25% kraft fra hjulet som spinner . Diffsperre er det som brukes f.eks på traktor, hjulene blir da 100% låst sammen, dette kan ikke brukes på biler fordi hjulene da vil gå i samme hastighet også i sving.
325icab_88 Skrevet Februar 5, 2007 Skrevet Februar 5, 2007 Diffbrems er det som brukes på personbiler, den overfører f.eks 25% kraft fra hjulet som spinner . Diffsperre er det som brukes f.eks på traktor, hjulene blir da 100% låst sammen, dette kan ikke brukes på biler fordi hjulene da vil gå i samme hastighet også i sving. diffsperre kan fint brukes på biler å Frem med sveiseapparatet \:D/
rakett Skrevet Februar 5, 2007 Skrevet Februar 5, 2007 Diffbrems er det som brukes på personbiler, den overfører f.eks 25% kraft fra hjulet som spinner . Diffsperre er det som brukes f.eks på traktor, hjulene blir da 100% låst sammen, dette kan ikke brukes på biler fordi hjulene da vil gå i samme hastighet også i sving. diffsperre kan fint brukes på biler å Frem med sveiseapparatet \:D/ Kjører du med sveisa diff? Hvor godt funker det i praksis, med tanke på kjørbarhet? Blir bilen farlig å kjøre, dvs vanskeligere å styre o.l., og kommer ræva uønsket/uventet ut, eller er det ingen slike bivirkninger? Som feks gjennom rundkjøringer og ut av kryss, da vil jo bilen helst rett fram vel, siden bakhjulene ikke tillatter sving hvis en ikke ligger bredt.. Og når det gjelder sperrene til BMW, da er det slik at 25% sperre betyr at 25% av effekten blir tilført hjulet som spinner (minst traction) og 75% på det andre hjulet?
02 Touring Skrevet Februar 5, 2007 Skrevet Februar 5, 2007 rakett skriver: Og når det gjelder sperrene til BMW, da er det slik at 25% sperre betyr at 25% av effekten blir tilført hjulet som spinner (minst traction) og 75% på det andre hjulet? Det heter Diffbrems. Sperre = 100%
325icab_88 Skrevet Februar 5, 2007 Skrevet Februar 5, 2007 Diffbrems er det som brukes på personbiler, den overfører f.eks 25% kraft fra hjulet som spinner . Diffsperre er det som brukes f.eks på traktor, hjulene blir da 100% låst sammen, dette kan ikke brukes på biler fordi hjulene da vil gå i samme hastighet også i sving. diffsperre kan fint brukes på biler å Frem med sveiseapparatet \:D/ Kjører du med sveisa diff? Hvor godt funker det i praksis, med tanke på kjørbarhet? Blir bilen farlig å kjøre, dvs vanskeligere å styre o.l., og kommer ræva uønsket/uventet ut, eller er det ingen slike bivirkninger? Som feks gjennom rundkjøringer og ut av kryss, da vil jo bilen helst rett fram vel, siden bakhjulene ikke tillatter sving hvis en ikke ligger bredt.. Og når det gjelder sperrene til BMW, da er det slik at 25% sperre betyr at 25% av effekten blir tilført hjulet som spinner (minst traction) og 75% på det andre hjulet? Nei jeg gjør ikke det Vet ikke hvordan det funker i praksis, men har en bekjent med en skyline og 80% brems..kan ikke si det er veldig behagelig i svinger osv. men er jævlig villig til å komme med ræva da
bmwhans Skrevet Februar 5, 2007 Forfatter Skrevet Februar 5, 2007 okei. var det jeg tenkte meg. det andre hjulet starter å spinne når det andre gjør det. og rakett, sperre er ikke så gunstig å kjøre med når det gjelder komfort og sånn. den bryter i skarpe svinger og det KAN medføre at du ryker akselen. på snø er det genialt! men på asfalt er det ikke noe spes.. men med motor kommer røven i alle fall!
Gjest Skrevet Februar 5, 2007 Skrevet Februar 5, 2007 Diffbrems er det som brukes på personbiler, den overfører f.eks 25% kraft fra hjulet som spinner . Diffsperre er det som brukes f.eks på traktor, hjulene blir da 100% låst sammen, dette kan ikke brukes på biler fordi hjulene da vil gå i samme hastighet også i sving. diffsperre kan fint brukes på biler å Frem med sveiseapparatet \:D/ Kjører du med sveisa diff? Hvor godt funker det i praksis, med tanke på kjørbarhet? Blir bilen farlig å kjøre, dvs vanskeligere å styre o.l., og kommer ræva uønsket/uventet ut, eller er det ingen slike bivirkninger? Som feks gjennom rundkjøringer og ut av kryss, da vil jo bilen helst rett fram vel, siden bakhjulene ikke tillatter sving hvis en ikke ligger bredt.. Og når det gjelder sperrene til BMW, da er det slik at 25% sperre betyr at 25% av effekten blir tilført hjulet som spinner (minst traction) og 75% på det andre hjulet? Bilen ville blitt farlig å kjøre, ja! Det ville bli store problemer å svinge med bilen, og hvis det i det hele ville gå an, hadde du fått en enorm dekkslitasje på bakhjula..
Kjell Z3 Skrevet Februar 5, 2007 Skrevet Februar 5, 2007 Når det er glatt vil du risikere å skyve forhjulene rett frem i svingen, det er livsfarlig og bare idioter bruker sveiset diff på veien. I bilcross er det derimot mange som gjør det, men der sladder man svingene. Prøv en traktor med sperren inne, går som oftest rett frem selv om man svinger. Bilen vil også få dårlige egenskaper i sving på tørr asfalt fordi det innerste hjulet vil gå for fort og har ikke lenger da fullt veigrep.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå