Gå til innhold

Kjøleveske


Aleks
 Share

Anbefalte innlegg

jeg har en e-36 318is..

fyllte på kjøleveske på bilen min for ca 4-5 mnd siden.. nå hin dagen så jeg at det var tomt i ekspansjonstanken. er dette normalt?

ska bilen bruke kjøleveske? er d bare å fylle på nytt liksom`?

litt mange spørsmål...:?

takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan d være sprekk i blokken? eller ville den lekkt mer da? d har jo gått 4-5 mnd før kjølevesken har forsvunnet. jeg vet at jeg har en simmerring på veiven eller noe som er gåen. og bilen lekker minimalt m olje. kan d lekke kjølevæske der?

bilen ska på eu kotroll imåren. sjekker de slike ting der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan d være sprekk i blokken? eller ville den lekkt mer da? d har jo gått 4-5 mnd før kjølevesken har forsvunnet. jeg vet at jeg har en simmerring på veiven eller noe som er gåen. og bilen lekker minimalt m olje. kan d lekke kjølevæske der?

bilen ska på eu kotroll imåren. sjekker de slike ting der?

Nei, det går greit gjennom EU-kontrollen.. Det gjorde det i allefall med meg! :wink: Du burde prøve å gå over å sjekke samtlige slangeklemmer om det lekker der.. Det gjorde det hos meg.. Helt i bak-kant, i mot torpedoveggen på 2.5 24V (M50B25) motoren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men den simmer ringen da? går d bra tror du? hehe-

pleier d å være et problem d at d lekker kjølevæske?

sprekk i blokken er d normalt?

en kamerat av meg jobber i mc butikk. de hadde inne en sykkel som lakk kjølevæske.. da var d sprekk i blokken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men den simmer ringen da? går d bra tror du? hehe-

pleier d å være et problem d at d lekker kjølevæske?

sprekk i blokken er d normalt?

en kamerat av meg jobber i mc butikk. de hadde inne en sykkel som lakk kjølevæske.. da var d sprekk i blokken...

Har ikke peiling angående den simmeringen! :wink:

Har vært borti mange BMWer som lekker kjølevæske, men det skal ikke være noen typisk feil egentlig! :P

Det er sjeldent av blokka sprekker ved normalt bruk! Det samme gjelder topp og topp-pakning! :) men jeg har ikke mye peiling på M40-M43 motorene da.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet med min M30B35 motor. Kjølevannet forsvinner sakte men sikkert. Er et helvete når bilen koker og jeg må til med å lufte på termostathuset,for å få termostaten til å åpne. Har ikke noe unormal røyk ut eksosen eller vann i oljen,men derimot en sterk mistanke om at topppakningen er gåen.Er det en grei måte å sjekke dette 100% før jeg trekker en konklusjon... Er det topppakningen så blir det salg av en E30 335 :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet med min M30B35 motor. Kjølevannet forsvinner sakte men sikkert. Er et helvete når bilen koker og jeg må til med å lufte på termostathuset,for å få termostaten til å åpne. Har ikke noe unormal røyk ut eksosen eller vann i oljen,men derimot en sterk mistanke om at topppakningen er gåen.Er det en grei måte å sjekke dette 100% før jeg trekker en konklusjon... Er det topppakningen så blir det salg av en E30 335 :?

Hmm, det kan være toppakningen, men også andre ting,f.eks en liten/usynlig hull i radiatoren eller en slange som er morken.

Verksted kan sjekke med vakum om evt. Hull i radiator eller slanger, dem finner vel også ut om toppakninge, kan jo hende toppen din er slått i sprekker vis bilen har kokt flere gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La bilen gå på tomgang mens den er varmet helt op.

Sæt på fuld guffe på blæser(Resirkulering) og varmen.

La bilen stå og gå i 10-15 minutter (eller mere) mens du står ute i den friske klare vinter luft.

Stik nu snuten inn i kabinen og ta nogle skikkelige drag med næsen.

Lukter det glycol (Sødlig lukt) da har du ganske sikkert lekasje på varme registret.

Ellers så er det en god ide å sætte bilen i tør og varm garage, tryk teste den mens den er kald, samtidigt som man går over alle skjøte, kjøler og vannpumpe for å finde lekasjer. Se her etter blå/grønne avlejringer...typisk tegn på lekasje.

La gjerne bilen stå natta over med tryktester på.

Finder du ikke noe, da gjør det samme med varm motor.

Fortfarende intet, da kopler man evt. kabine varme registret fra og tryk tester det samt motor side hver for seg.

Men inden alt dette, så sjekker man selbfølgelig at oljen ikke har en hvit agtig farve, og at oljestanden ikke stiger når man bruker bilen.

Sjek også olje påfyldnings lokket, er der hvit guffe her, da er det også tegn på vann i oljen....men dette kan også vere kondens.

Da var der da litt å starte med :)

Ps. Aldrig fyld kald kjølevæske på en brand varm motor, da kan toppen slå seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min bil så er jeg ganske sikker på at d ikkje er toppakning.. den er aldri over normal tempratur. selv om eg står leeenge på tomgang. gjerne en halv time.

men et eller annet sted forsvinner kjølevæsken.. har jobb å gjøre i helgen eg å.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...