Gå til innhold

Høy CO-verdi. Hvordan feilsøke?


RE
 Share

Anbefalte innlegg

Først hadde det vært lurt å fortelle hvilken motor som står i E36!

Høy CO og HC er tegn på dårlig forbrenning som igjen er årsaket av endten dårlig/feil tenning eller for fet blanding(For mye bensin ifht luft).

For det andre så er det totalt amatørmessig av EU-kontrolløren å måle CO hvis ikke motoren er kjørt varm! Katalysatoren og Lambdareguleringen krever en temperatur på over 200grader for å fungere, men tommelfingerregelen er å kjøre bilen skikkelig varm før den avleveres til EU-kontroll.

For deg så må du sjekke hva som er årsaken! Degge gjøres med en diagnose ved autorisert verksted. Bruk den 1000lappen for å få tatt diagnosen. Jeg regner med et bilen har Varmetråd-LMM og ikke mekanisk. På min gamle E30 318iA så hadde jeg også problem med høy CO. Da viste det seg at fjæren som belaster spjellet i LMM var blitt slakk med tiden. NAF-mannen brukte 2min på å stramme denne fjæren og CO ble helt topp(normal).

En diagnose hos f.eks BMW vil gi svar om tenningen er riktig, LMM fungere og om at Lambdareguleringen er i orden.

Høy CO og HC kan også stamme fra falskluft, dårlig bensintrykk osv.

Det er alt for mange feilkilder og vanskelig å selvdiagnostisere at en tur innom verkstedet er å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg skal ta turen å få diagnosen gjort på et egnet verksted.

Var ikke klar over at motortype var så viktig her, men det er en M52. Snakket med han som gjorde testen på bilen, og han hadde kjørt den god og varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhehehehe! Åhhhjoda motor-type er svært viktig å oppgi! Motorene er forskjellige og har forskjellige feilkilder.

Du har en M52 med Vanos og ECO ver.3.3.1 (M50 u/vanos har ECU ver.3.1).

M52 har en annen type LMM som er mer robust. M50 har LMM med en tynn glødetråd. Ryker tråden er LMM'en død. På M52 har den varmeplater som er mer robust. M52 har bankesensorer på motorblokken, noe M50 ikke har. Derfor er tenningen helt forskjellig mellom M50 og M52.

Og siden du har Vanos, så har du enda en feilkilde. Fungerer ikke Vanos, så får du også feil blanding og feile CO og HC-målinger.

Ta diagnosen, så får du se! Gi gjerne svaret her på forumet!

Lykke til!

Mulig jeg skal ta turen å få diagnosen gjort på et egnet verksted.

Var ikke klar over at motortype var så viktig her, men det er en M52. Snakket med han som gjorde testen på bilen, og han hadde kjørt den god og varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt bilen på BMW verksted. Det de gjorde før de kjørte diagnosen var å sjekke avgass. Dette resulterte i meget gode resultater. HC på 6ppm og CO på 0. Ringte straks å fortalte dette til stedet jeg tok EU kontrollen å sa i fra. Fikk beskjed om at de skulle kalibrere utstyret umiddelbart.

Moralen i dette er vel noe slikt som å dobbeltsjekke før en går til innkjøp av en hel masse labdasonder og katalysatorer osv..

Til slutt:

Takk for alle innspill! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg nevnte noe om seriøse EU-kontrollører og jeg tror vi tuchet innom akkurat en slik en!

Å drive et autorisert EU-kontroll verksted krever at visse rutiner og kontrollfunksjoner er på plass. Det er ikke hvem som helst som kan ta EU-kontroll. Rutinene skal innebære at måleutstyr som kan gi utslag på anmerkninger skal kalibreres ved jevne mellomrom. Hvis dette verkstedet har CO-avgassmåler som er så på viddene, betyr bare at disse rutinene ikke har vært fulgt.

Husk at kanskje det ikke bare er du som har fått annmerkninger pga dette! Var jeg deg, så hadde jeg krevd regress for det ekstra verkstedsbesøket du måtte på! Kanskje du var heldig at de ikke tok seg betalt for en slik enkel måling, men vi snakke om prinsipper.

Jeg mener bestemt at det er mye slurv der ute hos de som foretar EU-kontroll. Derfor drar jeg ALDRI til vanlige bilverksteder som også tjener penger på å tilby reperasjoner.

NAF fungerer veldig bra her og de gir ikke mangellapp på ei lyspære, siden de bytter pære på stedet og fikser i enkle ting med en gang.

Det er for jævlig å få en "2"'er på ei lyspære og må betaler 400kr for etterkontroll!

Men heldigvis var det da ingen problem med bilen!

Takker for oppklaringen!

Da har jeg hatt bilen på BMW verksted. Det de gjorde før de kjørte diagnosen var å sjekke avgass. Dette resulterte i meget gode resultater. HC på 6ppm og CO på 0. Ringte straks å fortalte dette til stedet jeg tok EU kontrollen å sa i fra. Fikk beskjed om at de skulle kalibrere utstyret umiddelbart.

Moralen i dette er vel noe slikt som å dobbeltsjekke før en går til innkjøp av en hel masse labdasonder og katalysatorer osv..

Til slutt:

Takk for alle innspill! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...